Vnúčik už do škôlky chodil, aj keď len niekoľko mesiacov, aj pred prázdninami. Samozrejme, s plačom. A tak skôr, ako vykročím z domu, aby som stihla svoj nový začiatok, netrpezlivo očakávam príchod dcéry, ktorá sa ešte zastaví, aby mi oznámila prvé dojmy.
„Alexko neplakal,“ oznamuje mi a vidím, že aj jej spadol kameň zo srdca. V škôlke ich totiž vítal koncert plaču nového detského osadenstva. Deti plakali vnútri a mamy pred škôlkou. Rozumela im, veď aj ona to už zakúsila. Ešte jedno nazretie cez okno. Stál vedľa svojej pani učiteľky ako stĺp a sledoval ostatné deti. Upokojila som sa.
Hneď volám druhej dcére: „Tak ako...?“
„Dobre,“ odvetí. Cítim, že je ako na ihlách. Moje volanie ju vystrašilo. Nazdala sa, že už volajú zo škôlky. Laura prekročila jej prah dnes prvýkrát. S radosťou, veď posledný mesiac už o ničom inom nebásnila. A ja dúfam, že sa má dobre. Myslím na pani učiteľky. Nemajú to ľahké. Sú však vyzbrojené pedagogickým majstrovstvom a láskou k tomuto drobizgu, a preto verím, že to obe strany zvládnu.
A už som na rade ja. Teším sa na svojich žiakov i kolegov. Mám úprimnú radosť z hemženia sa na chodbách školy, z atmosféry v zborovni, kde vládne pracovná nálada ...
Mám rada svoje povolanie. Vždy som túžila byť učiteľkou. Najviac sa teším na stretnutia so svojimi žiakmi a umeleckou literatúrou. Aj pomocou nej dokáže učiteľ priviesť svojich zverencov k empatii a zmyslu pre skutočné hodnoty, ktoré robia človeka človekom. V literárnom diele sa podobne ako v hudbe odráža nielen autorov talent , ale aj život v dobe, ktorú predstavuje. Aj preto považujem literatúru, ktorá umožňuje vnímať ľudské radosti, starosti, ale i chyby, za užitočného sprievodcu aj pri hľadaní tej správnej životnej cesty.
Áno, takýto je môj každoročný predseptembrový entuziazmus, ktorý sa však v poslednom období zmenšuje ako balón, z ktorého pomaly uniká vzduch. Ako dlho vydrží? Mám obavy. Uveria mi moji žiaci, že byť dobrým, čestným a spravodlivým sa oplatí, alebo sa budú na mňa pozerať, akoby som prišla z inej planéty?
A tak začínam. Všetkým deťom, žiakom i študentom želám múdrych, milých a spokojných pedagógov, sebe i kolegom vnímavých a citlivých žiakov, a všetkým takú spoločnosť, ktorá si svojich učiteľov bude naozaj vážiť. Spoločnosť, ktorá nebude pritakávať neprávosti, ale dokáže, že byť dobrým, čestným a spravodlivým - má naozaj zmysel.