
Nie je prinajmenšom zarážajúce, že zatiaľ čo v takej Veľkej Británii sú platy neporovnateľne vyššie ako tie naše, nakúpiť sa tam dá oveľa lacnejšie? Najprv som si hovorila, že možno je to trhom, že tam je väčšia konkurencia. Ale tá je už aj tu, na Slovensku, dosť veľká a ceny napriek tomu neklesajú. Dokonca tovar je tam oveľa rôznorodejší, aktuálnejší a neporovnateľne lacnejší. Mnohé dámy mi určite dajú za pravdu, ak poviem, že u nás je ťažké kúpiť si niečo pekné „na seba“ a neminúť pri tom „majland“. Keď u nás stojí niečo do takých 30 eur, už je to lacné, zatiaľ čo v Škótsku sa mi veci za 20 libier zdali už pridrahé, pretože sa dali kúpiť i lacnejšie. Teraz sa nejedná veľmi o kvalitu, ale o to, že podobné veci majú úplne odlišnú cenu u nás a v zahraničí.
Tak som trochu surfovala a do googlu som zadala slovo Primark. To je meno jednej obchodnej značky vo Veľkej Británii, ktorá predáva štýlové oblečenie, takpovediac „obkukané“ z prehliadkových mól za neskutočne nízke ceny. Dostala som sa na ich stránku, kde moje želanie vypočuli a hneď mi naskočilo video, v ktorom jedna sympatická teta vysvetľovala, ako je možné, že predávajú také lacné veci. Prvý dôvod bol, že vraj s množstvom logicky klesá cena. To sedí. Vyrábajú totiž obrovské množstvo kusov oblečenia z každého modelu. Ďalším dôvodom bolo, že nedávajú veľké peniaze na reklamu, na rozdiel od mnohých iných spoločností. To tiež dáva zmysel. Ich továrne sú k tomu všetkému v Bangladéši, čiže zrejme využívajú aj lacnejšiu pracovnú silu.
V inom článku, kde tiež riešili podobný problém som sa neskôr dočítala, že hlavný dôvod asi nebude ten, že nemajú reklamu a že produkujú veľké množstvo vecí, ale práve tá lacná pracovná sila. Lepšie povedaná, ohromne lacná. Obchodná inšpekcia, ktorá bola kontrolovať pracovné podmienky pracovníčok v ich dielňach v Bangladéši, prišla na nemilé zistenia. Tieto ženy pracujú za neľudsky malé peniaze neľudsky dlhé hodiny.
Tak či tak, neverím, že zahraničné obchodné reťazce predávajúce na Slovensku, poskytujú svojim zamestnancom iné podmienky. Na reklamu tiež nedávajú také veľké peniaze, aspoň podľa toho, koľko tých reklám vidím, a množstvá oblečenia produkujú rovnako veľké. Dopyt je i u nás, myslím, obrovský, no ponuka často biedna. Nie som odborník, no toto mi akosi nesedí.
Aby ste si nemysleli, netýka sa to len babského oblečenia, rovnako to je v zahraničí so športovým oblečením, obuvou, športovým náradím a podobne. Veď to isto každý vidí, keď surfuje po internete a nájde, len tak náhodou, svoje tenisky na americkej stránke o dve tisícky lacnejšie.
PS: A to som ešte nehovorila o výpredajoch...