Žiadna upratovačka sa nezaobíde bez metly, kvalitnej handry a čistiacich prostriedkov. Pravda sú aj kvalitné čistiace stroje, ktoré prácu s handrou predčia ale nie vždy a všade ju nahradia. Čistiace stroje sú spravidla náročnejšie na obsluhu. Nie každý ich dokáže ovládať. Na rozdiel od handry. S tou to dokáže každý. Alebo môže takmer každý. Preto referendum prirovnávam k handre a nie k náročnému stroju. Iste ste ma už pochopili. Referendum považujem nielen za akýsi možný volant na aute zvané spoločnosť ale aj za mechanizmus na jej samočistenie.
Kvalita referenda, teda ako prostriedku na čistenie je daná jeho vymedzením v ústave a v zákone o referende. Historické skúsenosti z našich referend preukazujú, že referendum možno prirovnať k málo kvalitnej handre, po ktorej siahne skúsená upratovačka iba v najväčšej núdzi. Ale aj to len vedy ak vie, že práca bude mať aspoň nejaký efekt.
Naša spoločnosť je akoby kolektívna upratovačka. Skúsená a či lenivá? Dovoľujem si tvrdiť, že skôr skúsená ako lenivá. Nepúšťa sa bezhlavo do referenda, pretože má pochybnosti nie len o niektorých referendových otázkach ale aj o samotnej zákonnej úprave referenda. Vie, že súčasná úprava referenda má vlastnosti málo kvalitnej handry, s ktorou možno uspejeme alebo nie. Výsledok čistenia môže byť klamlivý v zmysle: lepšie už netreba. Alebo v zmysle: aj by sme to mali v pláne vyčistiť sami, ale zdá sa, že na to nie je spoločenská požiadavka.
Ak bude mať niekto v budúcnosti snahu o zlepšenie pomerov cestou referenda, mal by v prvom rade dosiahnuť zákonnú úpravu referenda. Pravdepodobne bude treba siahnuť aj do ústavy, aby referendum nebolo negradované len na celoštátny prieskum verejnej mienky, ktorého výsledky vyhlasuje NRSR. Samotné vyhlásenie rady, že v referende prešlo zrušenie koncesionárskych poplatkov, nezaväzuje nikoho na ich zrušenie. Ale to je už otrepaná téma. Novembrová revolúcia sa okrem iného niesla v znamení koniec vlády jednej strany. Tento cieľ spoločnosť dosiahla. Dostane sa aj k vyšším métam? Dospejeme ďalej smerom k posilneniu vlády ľudu? Alebo stav spoločnosti je už objektívne taký aký je a vyšší stupeň je iba preludom?