Skúsim priblížiť aspoň niektoré zážitky, ktoré som mal z cyklistickej infraštruktúry v meste.
V prvom rade má zarazilo veľké množstvo cyklistov (Samotné mesto má okolo 700 tisíc obyvateľov a spolu s regiónom okolo 2 miliónov.). Podľa dostupných údajov používa bicykel ako dopravný prostriedok do práce približne 55% obyvateľov. A je to poznať. V samotnom meste som nevidel nijaké zápchy spôsobené autami. Možno by sa tam mohli ísť pozrieť zodpovední z Bratislavy (veľkosť mesta je približne rovnaká).
Čo vás prvé zarazí je veľké množstvo bicyklov skutočne všade. Stojany na bicykle sú dokonca umiestnené medzi jazdnými pruhmi,čím pôsobia aj ako upokojovací prvok premávky.


Dopravná infraštruktúra je pre cyklistov perfektne vytvorená. Okrem cestičiek a pruhov pre cyklistov sa tu môžete stretnúť s viacerými zariadeniami ako napr. sčítač pre cyklistov.

Nad čím som však žasol, boli dopravné značky pre bicykle, ktoré umožňovali prejazd na zelené viacerými križovatkami bez zastavenia, tzv. zelená vlna.

Viaceré ulice sú uzavreté pre motorovú dopravu s výnimkou MHD.

A tá jazda po meste, vôbec sa nemusíte báť, že by vás ohrozovali vodiči automobilov. Berú na vás ohľad. Mne sa konkrétne stalo, že auto, ktoré bolo predo mnou možno 100 metrov a išlo zabočiť doprava, počkalo, kým prejdem. Ja naučený na slovenské reálie, som najskôr nevedel, či mám ísť alebo nie..-)Treba si aj zvyknúť na tempo cyklistov, ktorí bicyklujú skutočne svižne. Zaujímavé je, ako dávajú znamenia o zmene smeru a zastavení.Kodančania dávajú na vedomie aj to,že idú zastaviť a to zdvihnutím ruky,pričom to vyzerá akokeby niekoho zdravili.
Typickou farbou, ktorou sa zvýrazňujú cyklistické pruhy na komunikácia, je modrá.Tá však nie je na celej dĺžke cestičky pre cyklistov,ale len na miestach ako križovatka alebo miestach,ktoré sú z hľadiska bezpečnosti dôležité na zvýraznenie.



Okrem klasických bicyklov tu vidieť aj tzv.cargo bicykle, čo sú bicykle určené na prepravu nejakého materiálu, alebo malých detí a pod.



Mňa zaujalo aj jedno parkovacie miesto pre bicykle v tvare ružového auta, ktoré demonštruje to, že ako sa dá využiť parkovacie miesto automobilu pre viacero bicyklov.

To, že bicykle možno nájsť skutočne všade, svedčí aj táto fotografia z mestského kanála:-)

A bicyklujú skutočne všetci, či už mamičky s deťmi, starí, mladí, úradníci, študenti, no proste všetci. Prišlo mi až smiešne, že keď mi robíme cyklojazdu, tak dvesto ľudí sa považuje za úspech. Tu si stačí počkať 20 minút na nejakej ceste a napočítate tam cyklistov ešte viac.
V Kodani nie je problém požičať si bicykel, okrem hotelov, môžete využiť klasické požičovne, alebo mestský verejný systém požičiavania bicyklov, nazvaný bycyklen (www.bycyklen.dk).
Zaujali ma aj viaceré druhy stojanov, ale predovšetkým to ako Kodančania zamykajú bicykel. Keď nemajú miesto pri stojane, oprú si ho a zamknú koleso a idú preč. U nás by takto zamknutý bicykel, asi „dostal nohy".:-)

Ale nemyslite si,že bicykle tu len vychvaľujú do neba. Ak zaparkujete bicykel na nesprávne miesto, polícia vás požiada a dá čas(spravidla niekoľko dní),aby ste si ho odpratali. A ak nie, bude vám odstránený.Ako vidieť na fotke, polícia označila pásom bicykle,ktoré tam nemajú čo robiť, pričom pripojila papierik s upozornením.

Tak snáď sa raz dočkáme niečoho takého aj na Slovensku:-).
Tu si môžete pozrieť priamo videa z Kodane.
Bicyklovanie v Kodani
Premávka v centre Kodane
Cyklisti v Kodani