
Ak priletíte na letisko Schiphol do centra na hlavnú železničnú stanicu sa môžete dostať buď vlakom alebo autobusom. Spoje odchádzajú pravidelne, takže nemusíte mať strach, že sa do centra nedostanete:-).
Že je doprava v Amsterdame iná ako na Slovensku, je zrejmé už na prvý pohľad. Našinca zarazí obrovské množstvo bicyklov (holandsky „fiets“) a to doslova všade.

Buď v pohybe, alebo odložené popri zábradlí, na staniciach, pri obchodoch, školách alebo úradoch. Možno si všimnúť, že bicykle sú priviazané dosť hrubými reťazami, pretože aj keď sa to nezdá, kradnutie bicyklov v Amsterdame je taktiež problém.


Pri typoch bicyklov nie je možné vidieť toľko horských bicyklov ako u nás (je to skôr rarita), avšak povedzme si na rovine moc prevody nepotrebujete:-). Skôr sa používajú staré klasické bicykle, ktoré slúžia skutočne iba na prepravu z jedného miesta na druhé. Mnohí používajú netradičné bicykle, ktorými môžete odviezť nejaký náklad, prípadne malé dieťa, čím by sa takýto bicykel mohol pokojne nazvať aj „cyklokočík“.

Bicyklami je vybavená samozrejme aj polícia.

Naviac v starej časti mesta sa niet, čo čudovať. Má to aj praktický dôvod. Úzke uličky by pri používaní automobilov spôsobovali obrovské nepríjemnosti, preto bicykel patrí k veľmi efektívnym a rýchlym dopravným prostriedkom.

Treba podotknúť, že dopravná infraštruktúra pre cyklistov je vskutku perfektná. Cestičky pre cyklistov sú navrhované veľkoryso a tak má každý, či cyklista, či chodec, dosť miesta pre seba. A ak aj nemáte bicykel, pokojne si ho môžete požičať z viacerých požičovní.
Bicyklom sa dokonca dostanete na letisko Schiphol. Ak sa občas pozabudnete a vstúpite na cestičku pre cyklistov, máte čo robiť, aby ste sa vyhli cyklistom, ktorí vás zvončekom upozornia, že ste na nesprávnej komunikácii. Na druhej strane je nutné podotknúť, že Holanďania nekladú bicykel na nejaký najvyšší stupienok dopravných prostriedkov a v prípade porušenia pravidiel cestnej dopravy alebo zákazu sú aj cyklisti postihovaní.
Často som u nás na Slovensku počul názory, že predsa do práce nebudem chodiť na bicykli, ak pracujem na úrade. Veď keby bolo škaredé počasie, bol by som zašpinený a potreboval by som sa prezliecť. Tieto názory sa mi v Holandsku vôbec nepotvrdili. Či prší alebo neprší, na bicykli sa jednoducho jazdí. Vidieť pánov v oblekoch s lakovkami ako aj dámy v lodičkách na bicykli nie je nič nezvyčajné.
Mestská hromadná doprava (po holandsky „openbaar vervoer“)
V Amsterdame funguje veľmi dobrá mestská hromadná doprava, ktorú spravuje spoločnosť GVB. Akýmsi pilierom je sieť električiek, ktoré začínajú pri hlavnej železničnej stanici.

Dopĺňajú ich autobusové linky, ktoré majú taktiež stanovište na pri hlavnej stanici. Takou zaujímavosťou možno považovať to, že do autobusov a električiek sa vstupuje zväčša prednými dverami, kde ukážete vodičovi, že máte zakúpený cestovný lístok. U električiek je možno nastúpiť taktiež druhým vchodom umiestnenom v druhom vozni električky, kde sedí kontrolór alebo kontrolórka, ktorá vám taktiež skontroluje a orazí lístok. Zaujímavý spôsob ako „vybabrať“ s čiernymi pasažiermi, pravda? Je to niečo podobné ako u nás napr. v MHD v Banskej Bystrici. Niektoré električky sú však bez kontrolórov, v takom prípade je nutné označiť si lístok v žltom označovači. Amsterdam má samozrejme aj metro, ktoré je v súčasnosti tvorené 4 linkami a pokiaľ necestujete niekde na okraj mesta, vôbec ho nemusíte používať.
Pokiaľ ste v meste iba „na skok“, napr. na pár dni môžete si kúpiť 24,48, 72 alebo 96 hodinové lístky, ktoré vám platia na všetky druhy dopravy. Naviac, ak by ste tu plánovali žiť dlhodobejšie, môžete si vybaviť čipovú kartu tzv. OV - chipkaart, ktorá vám bude nielen v Amsterdame, ale postupne v budúcnosti má slúžiť ako jediný elektronický cestovný v lístok v celom Holandsku. Holandská vláda investovala veľa peňazí na vývoj a aplikovanie tejto čipovej karty, avšak vrásky na čele jej robia hackeri, ktorí dokázali túto kartu hacknúť, čím dali opodstatnenie na zlepšenie bezpečnosti tejto karty. V MHD fungujú okrem obyčajných cestovných lístkov na jednu cestu (,ktoré ak plánujete využívať MHD často, sú veľmi nevýhodné) aj špeciálne cestovné lístky/karty, ktoré sú v podobe cestovných pásikov tzv. strippenkaart. Sieť MHD je totiž rozdelená do niekoľkých zón a tak keď cestujete z určitého miesta na druhé miesto, musíte vedieť cez ktoré zóny budete prechádzať a musíte si potom dať oraziť pásik pre príslušnú zónu. Vo všeobecnosti platí, že jeden pásik platí pre jednu zónu. Po orazení môžete MHD využívať maximálne 1 hodinu. Tieto lístky vám platia aj na nočné autobusy, ktorými je zabezpečená MHD v noci.
Cestovanie loďami
V Amsterdame sa môžete plaviť aj loďami, ktoré majú svoje zastávky pri väčších významnejších miestach.

Môžete si dokonca kúpiť cestovný lístok, ktorý vám bude platiť na lode, autobusy, električky a metro.
V meste je možné vidieť zopár zdvíhacích mostov.
Každopádne dopravu v meste možno hodnotiť ako naozaj funkčný systém, ak keď Amsterdam má taktiež problémy aj s dopravnými zápchami (kongesciami) podobne ako je to aj v iných veľkomestách.
P.S.
Samozrejme, pokiaľ máte čas a chuť, môžete Amsterdam alebo aspoň jeho centrum pochodiť aj peši.