Tak fakty sú neúprosné. Právo na cestovanie zadarmo vybranými vlakmi v 2. triede budú mať žiaci do 15 rokov, denní študenti do 26 rokov a dôchodcovia (min. 62 rokov) od 17. novembra tohto roka. Okrem nich aj všetci poberatelia dôchodkových dávok zo Sociálnej poisťovne, nie však pre výsluhových dôchodcov do 62 rokov.
Prečo vlaky áno a autobusy nie?
Toto opatrenie je veľmi nespravodlivé a to hneď pre niekoľko príčin. Jednak toto opatrenie narúša trh vo verejnej osobnej doprave. Totiž železnica, resp. štátny dopravca patrí pod ministerstvo dopravy a výkony si od neho objednáva štát. Výkony v prímestskej autobusovej doprave,ktoré sú v súkromných rukách si objednávajú vyššie územné celky. Okrem toho na diaľkovej autobusovej doprave sa regulácia nevzťahuje, takže toto opatrenie veľmi pekne pokriví trh. A prečo vláda nedá financie aj na bezplatnú dopravu aj autobusovým dopravcom? Vraj sú už sprivatizovaní. Pritom je tu použitý dvojaký meter, pretože sa bude dotovať aj súkromný železničný dopravca Regiojet. Takže v súčasnosti sa bude pekne dotovať železnica aj keď z hľadiska efektívnosti sú na tom lepšie autobusy, ktoré v porovnanmí nákladovosti na 1 km sú cca. o 6-7 krát menej nákladné ako železnica. A ešte čo sa týka výkonov. Na Slovensku autobusová doprava v regiónoch prepraví zhruba 85 % všetkých cestujúcich!

No krása, tak toto mohol vymyslieť iba génius. Dúfam, že budúci rok bude nominovaný na nobelovú cenu za ekonómiu!
A aký to budemať výsledok?
Samotnú tzv. bezplatnosť zaplatíme všetci. A to tým, že autobusovým dopravcom, ktorí zabezpečujú dopravu na základe výkonov vo verejnom záujme (verejných službách) bude musieť VÚC doplatiť stratu z tržieb. Keďže im odídu cestujúci na vlaky, stratu budú musieť doplatiť VÚCky. Samozrejme, že aj zvýšený dopyt na železnici bude niečo stáť. No vraj sa budeme voziť v starších vozňoch. No už sa teším.
Navyše si nie som celkom istý, či náhodou toto opatrenie nie je v rozpore s doktrínou EÚ o rovnakých podmienkach na trhu. Pretože ako cestujúci, tak aj všetci dopravcovia by mali mať rovnaké šance na prístup na trh. Na východnom Slovensku však máme okresy, kde železnica nie je. Z tohto dôvodu sú napríklad študenti a dôchodcovia z týchto oblastí diskriminovaní. Keby bol štát taký sociálny ako sa tvári, tak by umožnil rovnakú bezplatnú dopravu aj v týchto lokalitách. Opäť sa zavádzajú populistické opatrenia, ktoré nikam nevedú.
Hrubý odhad koľko bude stáť takáto "sranda" sa začína na 13 miliónoch a to ešte nehovoríme o doplatení strát autobusovým dopravcom. Tu krásne môžeme vidieť ako sa neefektívne využívajú financie. Pritom verejná osobná doprava by mala byť pre všetkých dostupná rovnako. Príkladom je len blízke Rakúsko alebo Česká republika, kde dlhoročne fungujú integrované dopravné systémy, teda na 1 lístok môžete cestovať vlakom, alebo autobusom v regióne alebo MHD. Alebo sa stačí pozrieť na Švajčiarsko, ktoré má jednotný dopravný systém. Prečo sa tieto peniaze radšej nepoužili na toto?
Takže vláda pomohla zvýšiť počet cestujúcich vo vlakoch veľmi neférovým spôsobom. Keby radšej tlačili na kvalitu, zvýšenie pohodlia a doplnkových služieb ! Osobne si myslím, že ani železnice neskákajú kvôli tomuto opatreniu dva metre nad zem. A ešte jedna vec, nič z toho čo máme zadarmo si ľudia moc nevážia. Som zvedavý, či bezplatné vlaky skutočne pomôžu aj študentom v ich záujme o štúdium. Keď už tak mohli študentov motivovať napríklad napríklad väčšou zľavou na cestovnom v závislosti od výsledkov štúdia.
No možno, keď železnica nebude stíhať voziť všetkých týchto cestujúcich, bude vláda študentom preplácať aj benzín alebo naftu. Registrovať sa nebude treba, stačí doniesť účtenku na úrad vlády :-)