
Takže začnem podobne ako náš spriedvodcaJ
Všetko sa začalo v roku 1829, keď sa Eduard Daubree oženil so škótkou Elizabeth Pugh Barkerovou, neter vedca Mackintosha, ktorý objavil rozpustnosť kaučuku v benzéne. Jej zásluhou sa dostal kaučuk do Auvergne regiónu, pričom sa začala manufaktúrna výroba lôpt pre deti najskôr ručne, neskôr za pomoci stroja vynájdeného jej manželom.Neskôr si Eduard so svojím bratrancom, Aristidom Barbierom si otvoril (1832) menšiu továreň na výrobu gumenných lôpt v Clermont-Ferrand. Firma sa najskôr volala "Barbier Daubrée&spol", ale v roku 1863 je premenovali na "E.Daubrée&spol". Premenovávania sa však neskončilo, pretože v roku 1867 bol za spolumajiteľa a partnnera vymenovaný právnik J.G.Bideau, ktorý sa osvedčil ešte za riadenia firmy otcom Eduardom, čo malo za následok, že sa spoločnosť premenovala na"J.G.Bideau&spol".
Nová značka na obzore?
Po Micheline zatiaľ ani vidu, ani slychu až kým sa Aristidovi nenarodila dcéra Adela, ktorá sa vydala za Julesa Michelina, s ktorým mali synov Andrého, ktorý sa stal inžinierom a pracoval ako kartograf a Éduarda, ktorý sa po skončení práva zapísal na umeleckú školu, pretože chcel rozvíjať svoju kariéru umelca. Tá sa mu, ale nedarila podľa svojich predstáv, preto zrušil svoje maliarské štúdio a prevzal vedenie na rodinným podnikom, premenovaným na "Michelin&spol". V roku 1889 zamestnávala fabrika na 30 akrovom poli približne 52 zamestnancov. Ich prvý nápad s gumennou brzdou nazývanou "The Silent" stimuloval ich neskorší záujem o dopravu. O tom, že budú vyrábať pneumatiky rozhodla náhoda. Jedného dňa v roku 1891 si istý cyklista prišiel do fabriky Michelinu opraviť svoje prepichnuté koleso, mimochodom značky Dunlop. Oprava trvala vyše 3 hodín, pričom museli nechať sušiť zalepené koleso cez noc. To prinútilo premýšľať Eduarda Michelina na spôsobom ako rýchlejšie opraviť pneumatiku, pričom si povedal, prečo nevyrobiť úplne novú pneumatiku.
Prvá pneumatika
V roku 1891 si dal patentovať svoju prvú pneumatiku na bicykel, ktorej výmena trvala iba niečo cez štvrtinu hodiny. Kvalitu novej pneumatiky potvrdili cyklistické preteky Paríž-Brest-Paríž, ktoré vyhral Charles Terront na bicykli s pneumatikami Michelin. Následne nato fabrika zorganizovala cyklistické preteky Paríž – Clermont-Ferrand. Prevratná zmena prišla v roku 1895, kedy Eclair za pomoci bratov Michelinovcov vyrobili prvý automobil s pneumatikami - ako ináč Michelin. Ich firma sa stala partnerom v slávnych pretekoch Gordonn-Bennett Cup, kde ich vozy získali prvenstvo, ktoré prispelo k tomu, že sa ich pneumatiky stali známym pojmom.
Bibendum
Bratia, ale začali rozmýšlať nad značkou-logom, ktorá by ich začala reprezentovať. Inšpirovaný ilustrátorom O´Galopom, ktorý sa robil reklamu na pivo, André Michelin nakreslil svoju veselú postavičku. Tak v roku 1898 vznikol známy Michelinovský pneumatikový muž "Bibendum". O rok neskôr sa začala éra rekordov a prvenstiev, v ktorých mala spoločnosť svoj podiel. Elektrický automobil "Jamais Contente", čo v preklade znamená niečo ako "nikdy šťastný", prekonala hranicu rýchlosti 100km/hodinu samozrejme na pneumatikách Michelin. Fabrika sa začala rozrastať a v roku 1905 zaberala už 74 akrov a zamestnávala 4000 ľudí. O rok neskôr postavili svoju prvú zahraničnú pobočku v Turíne(Taliansko) a v roku 1907 dokonca v USA. Počas prvej svetovej vojny prispel Michelin výrobou lietadiel, pričom prvých 100 kusov vyrobil zadarmo. Taktiež navrhol vôbec prvú betónovú pristávaciu dráhu na svete v Clermont-Ferrand, aby lietadlá mohli pristávať aj v daždivom počasí.
Z významnejších míľnikov možno ďalej spomenúť:
1913- vynájdenie rezervného kolesa.
1919-založenie oddelenia poskytujúceho zdarma informácie o cestách, vzdialenosti, najlepšom spojení, ktoré funguje dodnes
1921-prvá názkotlakvá pneumatiky (2.5 baru)
1925-zlepšenie pneumatík pre nákladné vozidlá
1929-vyvinul vlak na kolesách
1930- vyrobená bezdušová pnumatika
1934- založenie fabriky v bývalom Československu- Zabehlice
1935-podielanie sa na výrobe obľúbeného Citroena 2CV TPV
1937-vyrobená pneumatiky s oceľovým plášťom
1946-vynájdená a patentovaná radiálna pneumatika, v roku 1952 aj pre nákladné automobily
1965- prvá asimetrická pneumatika p re pretekárske automobily
1979- Ferrari vyhralo závody F1 na ich pneumatikách
1995- Raketoplán Endeavour pristál na pneumatiách Michelin
1996-bola vyvinutá pneumatika PAX systém a vyrobené prvé farebné pneumatiky
2000-vyvinutá X ONE pneumatika pre nákladné autmobily, ktorá nahradila doteraz používanú dvojicu pneumatík
2001-vyrobená pneumatika 59/80 R63, štvormetrová pneumatika vážiaca 5 ton s nosnosťou 100 ton
2003-vyvinutý anti-splash deflektor
a veľa ďaľších užitočných vecí...
Takže vidieť, že okrem posledného fiaska v USA počas seriálu formuly F1 sa im darí dobre.:-)
P.S.
Zaujímavé linky:
Ak sa chcete nájsť cestu, alebo mapu v Európe
prípadne viac o spoločnosti