História čiernej skrinky

Jedna z vecí, ktorá sa hľadá na mieste nehody je “čierna skrinka“, na ktorú sa spoliehajú všetci odborníci a zainteresovaní. Tá by mala viac menej pomôcť objasniť príčiny takýchto katastrof. Nie vždy sa to však podarí a nie vždy však tomu tak bolo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Originál prvá 'čierna skrinka' ARL Flight Memory Unit (1957)
Originál prvá 'čierna skrinka' ARL Flight Memory Unit (1957) 

Jej história sa začala v roku 1953, keď istý David Warren, ktorý pracoval ako vedec v leteckom výskumnom laboratóriu v Melbourne (Austrália) a rozmýšľal na prístrojom, ktorý by bol schopný zaznamenávať hlas pilota a udalosti na palubnej doske v lietadle. K tejto myšlienke ho priviedli udalosti, pri ktorých niekoľko prúdových lietadiel Comet havarovalo, pričom príčiny havárií sa nepodarilo objasniť. David Warren si myslel, že nahrávanie pilota a ostatných členov posádky, by mohlo priniesť viac svetla k objasneniu príčiny prípadnej nehody.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bohužiaľ nik nebol ochotný si vypočuť jeho nápady. Ale za pomoci dvoch kolegov, uskutočnil svoj sen. V roku 1957 zostrojil prístroj s názvom "ARL Flight Memory Unit" schopný zaznamenávať zaznamenávať po dobu 4 hodín pilotov hlas a dianie na palubnej doske na oceľových drôtikoch. Hoci testy prístroja dopadli skvele, nik v Austrálii nebol nadšený vyrábať a predávať tento prístroj.

To sa však zmenilo v roku 1958, keď sekretár Leteckej registračnej komisie Spojeného kráľovstva navštívil laboratória ARL, pričom neskrýval nadšenie keď zbadal „čiernu skrinku“. Okamžite vybavil pre Davida Warrena presťahovanie do Anglicka. Tam sa mu jeho vedecké podmienky rapídne zlepšili, keď dostal tím vedcov, ktorí mu pomohli vylepšiť jeho prístroj. Nový model bol umiestnený do ohňovzdorných a nárazuvzdorných obalov . Novinke už nestálo nič v ceste a začal sa predávať do viacerých krajín sveta. Zadosťučinenie mu dala aj jeho vlasť. Samotná Austrália zaviedla ako prvá legislatívnu povinnosť mať „čiernu skrinku“ vo výbave lietadla v roku 1960. Bol to následok leteckého nešťastia, po ktorom sudca nariadil túto povinnosť všetkým leteckým spoločnostiam.

SkryťVypnúť reklamu

A ešte jedna zaujímavosť. Čierna skrinka nie je vôbec čierna, ale má červenú, prípadne oranžovú farbu.

Marián Gogola

Marián Gogola

Bloger 
  • Počet článkov:  118
  •  | 
  • Páči sa:  1x

podporovateľ alternatívnych druhov dopravy a zatiaľ optimista:-) Zoznam autorových rubrík:  kade tadekultúrazaujímavostihistória v dopravečo priniesol webproblémy obyčajných cestujúcicGooglovinyDopravno - inžinierske zázrakySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
INESS

INESS

108 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,074 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

316 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu