Londýnske metro oslavuje

Keď pred 150 rokmi v roku 1863 oficiálne v Londýne spustili prvú podzemnú rýchlodrážnu železnicu- metro, bolo  že to radosti. Úsek bol len 7 km dlhý, ale stál za to. Londýnčania mu hneď dali prezývku "tube" (rúra, tunel), ktorá sa ujala a oficálne sa používa dodnes. Príčina potreby takejto železnice bola jednoduchá, ľudia sa tlačili s konskými povozmi na uliciach, teda vytvárali sa niečo ako naše terajšie dopravné zápchy (kongescie).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

O samotné metro sa dosť pričinil Charles Pearson (mestský notár), ktorý dlhé roky presviedčal,aby sa začalo s výstavbou metra. Jedným z dôvodou bolo aj to, že chcel zbúrať chatrče chudobných, ktorí v tom čase bývali v Londýne, a odsťahovať ich mimo mesta. Chcel, aby sa v Londýne postavila centrálna železničná stanica, na ktorú by sa napájali trate tunelom z okolia Londýna a privážali robotníkov do mesta. Práve tento tunel bola prvotná predstava ešte vtedy neexistujúceho metra. Aj keď bol tejto myšlienke verný a dokázal presvedčiť aj parlament na financovanie,samostného otvorenia sa nedožil, zomrel rok (1862) pred oficiálnym spustením metra.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Samotná výstavba sa začala v roku 1860, pričom najskôr presídlili a vykompenzovali tisícky ľudí, ktorí bývali na plánovanej trase. Väčšina úseku bola vybudovaná systémom "cut and cover", teda najskôr vyhĺbili priekopu (cca. 10,2 m širokú) , do ktorej osadili tehlové múry nesúce konštrukciu nosníkov (výška cca. 8,7 m) a potom priekopu zase zakryli.

Občas sa to nezaobišlo bez incidentov, niekedy prerazili inde než mali, porušili základy susedných budov, ktoré sa im potom zrútili do priekopy . Inokedy zase, hlavne počas lejakov im zatopilo priekopu a zničilo celú konštrukciu a predĺžilo samotnú výstavbu, ale nedali sa odradiť.

SkryťVypnúť reklamu

Prvé skúšobné jazdy začali už v roku 1861, keď sa ešte pokračovalo na výstavbe ostatných úsekov. Ale našťastie 9. januára v roku 1863 slávnostne podzemnú železnicu sprevádzkovali. V tuneli boli umiestnené dve koľajové trate vzdialené od seba 1,6 m so zmiešným alebo dvojitým trozchodom. To preto, aby ich mohli využívať aj vlaky so širším rozchodom, preto mala každá koľaková trať až 3 koľajnice.

Aj keď takéto riešenie bolo revolučné, samotné cestovanie bola tiež zaujímavé. Prvé súpravy metra totiž ťahala ešte parná lokomotíva, takže si viete predstaviť, ako si to cestujúci a najmä rušňovodiči užívali:-) Lokomotívy totiž nemali kryté kabíny. Stávalo sa, že občas vystúpili aj oni aj cestujúci jemne pridusení.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

zdroj:mirror.co.uk

Ale čo by neobetovali pre túto novinku. Snažili sa to odstrániť , či už rôznymi zlepšovákmi na redukovanie dymu z komína, či rôznymi redukciami,filtrami, používaním menej dymyvého uhlia, ale v konečnom dôsledku to vôbec nepomohlo. Dokonca sa snažili uhlie, ktoré používali, najskôr zapáliť, aby toľko nedymilo, ale tento problém odstránila až elektrifikácia podzemnej železnice v roku 1905. Dokonca metro malo od roku 1864 aj dve triedy a to triedu A a triedu B, niečo ako u nás súčasná prvá a druhá trieda vo vlakoch. Celá táto sranda ich vyšla na vtedajších 1,3 milióna libier. No, ale aspoň mali prvé metro a stálo to za to:-).

Marián Gogola

Marián Gogola

Bloger 
  • Počet článkov:  118
  •  | 
  • Páči sa:  1x

podporovateľ alternatívnych druhov dopravy a zatiaľ optimista:-) Zoznam autorových rubrík:  kade tadekultúrazaujímavostihistória v dopravečo priniesol webproblémy obyčajných cestujúcicGooglovinyDopravno - inžinierske zázrakySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,074 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu