Tretia kultúra

Schematicky povedané - v nenávidených ideologických pojmoch - tretia kultúra je symbiózou kultúry prvej a druhej. Možno povedať, že je ďalšou? Alebo následkom? Evolučným stupňom? Neviem. V každom prípade, je dýchavičnou holubičkou v mojej hrudi.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (15)

C. P. Snow napísal v roku 1959 knihu Dve kultúry , v ktorej rovnomenne označil skupinu zvanú humanities (literátov, filozofov, atď.) a skupinku pomenovanú scientists (prírodovedcov). Napriek bariére, vytvorenej medzi nimi, avizoval vznik tretej kultúry, spojenie prírodných vied s filozofiou a literatúrou v harmonickom súlade - to sa však nestalo. 

O 36 rokov neskôr bola vydaná kniha esejí - Tretia kultúra - v nej J. Brockman obnovil túto myšlienku na základe rozhovorov s niekoľkými vedcami, ktorí sa vyjadrili k tejto otázke. A nielen k nej.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Patrím k ľuďom, ktorí si pred samotnou knihou prečítajú epilóg a prológ často preskočia. V tomto úmysle ma podporil fakt, že epilóg k Tretej kultúre napísal A. Markoš.

Prečo zaplesalo moje srdce holubičie pri čítaní slov Antona Markoša? A jeho mnohých citáciách? Zdá sa, že niektoré veci si vás nájdu - niekto by povedal, mémy, iní - náhoda, intuícia, osud.

Volala som to komplexnosť. Alebo syntéza. Chaotičnosť. Rozlietanosť mysle. Neschopnosť zaradiť sa do tábora - kultúry. A teraz čítam toto, čítam o renesancii, nie neexistencii tretej kultúry, ktorá je tá všestranná, o rozplynutí hraníc, o vystúpení zo zadubených škatuliek a o otvoreností myslí.

SkryťVypnúť reklamu

Najprv ma prekvapilo Markošovo prísne vyjadrovanie o súbore prezentovaných autorov esejí, vypichovanie niektorých priam obmedzených výrokov o uprednostňovaní, samozrejme, vedy , jeho skritizovanie doslova xenofóbie niektorých z nich a tiež jeho mierne nahnevané komentáre ich pojmovej nepresnosti a skomolenosti. Čarovnými vsuvkami sú citácie biochemika Erwina Chargaffa (1905 - 2002). Mám pocit, že aj na základe tohto predstaviteľa starej gardy, hovorí A. M. o prípadnej renesancii tretej kultúry - pretože tá tu už bola - vždy so všestranne vzdelanými, pokornými ľudmi neobávajúcimi sa poznania priamo, resp. vobec nesúvisiacími s ich odborom.

SkryťVypnúť reklamu

Obstarožní chemik: Tato DNA, jak tomu rozumím, ma dvě funkce: musí postavit sama sebe a to je snadné: rozmotej, přilož, polymerizuj, rekombinuj. (...) Pak má ale za úkol vyrobit zbytek buňky, a to už tak jednoduché není. Protože pak musí být u DNA obsažena kvintesence veškeré úžasnosti pozemského života - flagellum i spirillum, ale také mozek, který vymyslel Matoušovy pašie. "Dinanzi a me non fuor cose create".

Mladý molekulární biolog: Nemluvte na mě latinsky.

Obstarožní chemik: Nic, nic, chtél jsem jen podotknout, že dnes hraje DNA roli sebepomnožujícího kamene mudrcu.

(E. Chargaff 1975, s. 263)

SkryťVypnúť reklamu

A. M. ďalej cituje Chargaffa: Většina těch, kdo dnes vstupují do vědy, je vlečena větrem módy...snaží se připoutat k někomu, kdo ten trend sleduje nebo ještě lépe sám určuje. Pár téchto mladých lidí se během svých učňovských let muže vědci i stát, ale většina se jimi nestane nikdy. Vyrostou z nich specialisté.

Vyzerá to teda tak , že práve úzka špecializácia nasadzuje povestné konské klapky - vo väčšine prípadov. Stále tu je pozostatok Descartesovho racionalizmu v zmysle rozoberania komplexu na časti, poznávanie ich štruktúry - z čoho vyplýva zdanlivé poznanie správania, funkcií a dokonca predpovedania reakcií celku - komplexu.

Chargaff: Duraz na mechanizmy dal vzniknout dalšímu z prokletí naší doby: expertum: Lékař se proměnil na tělomechanika a biolog na buňkomechanika. A jestliže jěšte nemužeme filozofa nazvat mozkomechanikem, svědčí to jen o jeho zpátečnictví.

Dôkaz renesancie komplexnosti vnímania by sa nám mohol naskytnúť v trendoch zdravého životného štýlu - praktizovaní východných bojových umení rozvíjajúcich rovnomerne fyzickú aj duchovnú stránku alebo v opätovnom praktizovaní tradičných medicínskych postupov založených práve na nerozdeľovaní telesných a duševných komponentov, čínska tradičná medicína. Avšak masová konzumnosť sprevádzajúca tieto úkazy nastoľuje otázku, nakoľko je vedomé prijatie a pochopenie komplexnosti a do akej miery ide iba o módu a momentálnu kultúru - ktorá sa v drvivej väčšine prípadov nezakladá na vlastnom úsudku, ale na ovplyvnení väčšinou.

Bez dlouhého pŕemýšlení odpoví stejně - to nazývám kulturou. (C. P. Snow)

Čo sa však stane, ak namiesto premennej dosadíme prírodu ? Existuje tu renesancia tretej kultúry, dokonca, poznáme de facto historicky, jav, ktorý je možné nazvať treťou kultúrou - čiže symbiotickým spojením medzi dvoma neustále omieľanými elementami - človekom a prírodou? Poznáme - dnes síce romanticky znejúce príbehy starých kultúr, občasne síce spájané s možnými praktikami, ktoré dnešná spoločnosť považuje za neľudské, kruté, v lepšom prípade za nechutné, ale ktoré sa vždy spájajú s harmonickým súžitím s prírodou. Samozrejme, podstatnú rolu v tomto iste zohráva veĺkosť populácie v porovnaní s dneškom.

Akákoľvek tretia kultúra je závislá na ľudoch, ktorí sú ochotní učiť sa, nemať predsudky a mať otvorenú hlavu. A zároveň prijímajúcich fakt, že v prírode je rovnosť. To sa nedá vyčítať z učebníc - tak, čo sa učíme na školách, kto nás učí byť ľuďmi v symbióze? Učíme sa o predmete skúmania alebo o bubline, ktorá vznikla na akademickej pôde so všetkými titulmi, byrokraciou. Naozaj skúmame, poznávame, objavujeme?

Chargaff: V době, kdy jsem vplouval do vědy, si naivní mladý muž mohl ještě myslet, že se bude věnovat studiu přírody. Jistě to mohlo být i mou prostomyslností, ale rozluku mezi přírodou a přírodovědou jsem si začal uvědomovat teprve později.

A keď sa vzdelávame - vnímame komplexnosť? Je naša generácia dostatočne pripravená na renesanciu vnímania a tolerancie tretej kultúry, je schopná byť jej podstatným článkom? Je na to dostatočne citlivá?

Ako A. Markoš cituje v závere svojho dohovoru V. Bělohradského:

Celek...se ale vzpírá vědám a odborníkum všeho druhu - není žádná "věda o celku", vědecké poznání platí jen ke vztahu k částem. Celku mužeme jen rozumět.

katarina grichova

katarina grichova

Bloger 
  • Počet článkov:  65
  •  | 
  • Páči sa:  0x

zviera Zoznam autorových rubrík:  let nature be natureslum|poetrysyntezaosem !DIYNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Radko Mačuha

Radko Mačuha

245 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu