Lokálne potraviny na pultoch obchodných reťazcov, sen každého výrobcu. Ako sa zo skúseností hovorí, nie je problém vyrobiť, väčší problém je výrobok predať. Napriek tomu, že obchodné reťazce realizujú až 85 percent produkcie potravinárov, stále je na Slovensku veľa výrobcov, ktorí si cestu na pulty obchodných reťazcov nevedia nájsť. Dôvody sú rôzne, ale sú to najmä kvalita a malé objemy výroby, ktorými výrobca nedokáže pokryť požiadavky na zásobovanie celého reťazca na Slovensku.
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR sa rozhodlo takýmto výrobcom pomôcť. A po Kauflande prišlo Tesco, ktoré ako druhý reťazec v poradí podal lokálnym výrobcom ruku a vytvoril kútiky práve pre ich produkciu. Budúcnosť zotrvania lokálnych produktov na pultoch už bude závisieť od výrobcu a od jeho šikovnosti.
Žiaľ, slová, ktoré boli adresované potravinárskym výrobcom, a nielen veľkým, negatívna reklama na ich adresu určite nepotešili. Objektív kamery sa zaostril najprv na dva jogurty vyrobené na Slovensku renomovanými potravinárskymi spoločnosťami a potom na jogurt od lokálneho výrobcu s vyjadrením, že spotrebiteľ si síce za cenu tých dvoch kúpi len jeden lokálny, zato má však istotu, že má menej aditív, chemických prísad a syntetických farbív. Hmmm, takže výrobky renomovaných potravinárov boli hodené do jedného vreca s potravinami, ktoré automaticky obsahujú viacej aditív, ktoré obsahujú chemické prísady a syntetické farbivá.
Avšak ak sú potraviny väčších výrobcov lacnejšie, to ešte vôbec neznamená, že sú menej kvalitné. Ekonomika jednoducho nepustí. Čím väčšie množstvo výrobkov výrobca vyrobí, znižujú sa mu popritom tým viac aj náklady na jeden výrobok. A to, samozrejme, v závislosti aj od ďalších rôznych faktorov. Surovinové zloženie drahšieho výrobku môže byť pritom úplne identické s výrobkom lacnejším. Ale o ekonomike sa hovoriť asi nechce.
Vyjadrenie pani ministerky je nešťastné, pretože na Slovensku každý rok klesá podiel domácich potravín na pultoch obchodných reťazcov. A namiesto ich podpory, dostali takpovediac „pod pásovku“.
Takže, čo povedať na záver? Myšlienka podpory lokálnych producentov potravín je dobrá. Nepáči sa mi však, ak čelný predstaviteľ štátu im robí reklamu spôsobom, ktorý poškodzuje dobré meno ďalších domácich, renomovaných, potravinárov. Pretože cieľom projektu by mala byť podpora predaja potravín nielen od lokálnych producentov, ale zapojiť do projektu všetkých výrobcov potravín na Slovensku.