Zmeny v správaní ľudí potvrdil ajprieskumspoločnosti Nielsen o vývojipočtu malých obchodov. Ľudia sa už nákupných centier a obchodných reťazcov nasýtili. A tak dostávajú príležitosť slovenskí podnikatelia s menšími prevádzkami potravín. Niektoré ponúkajú štandardnú ponuku, iné sa snažia zaujať vyššou kvalitou alebo orientáciou na slovenské potraviny. A práve týmto menším prevádzkam pohádzala pod nohy riadne polená dožívajúca vláda. Najmä SNS, ktorá má na starosti rezort pôdohospodárstva.
Nedávno mi majiteľ malých potravín, ktorý predáva najmä domácu produkciu, vysvetlil: „Bez akéhokoľvek preháňania, SNS mi zhoršila cash flow minimálne o 250 000 eur ročne, čo je 5 percent tržieb. V našej branži je priemerný čistý zisk rádovo pár percent, tí najlepší z nás majú 4 až 5. Určite rozumieš, že mi vyčíňanie tejto strany zožralo celú perspektívu. Fakt zle.“
Jednoducho podnikatelia malé predajničky nedokážu finančne utiahnuť. Náklady na prevádzku malého obchodu sú oveľa vyššie ako sú náklady na prevádzkovanie reťazca. Nemá benefity pri nákupe tovaru ako veľký nákupca, nemá benefity zo známej značky, pod ktorou sa predáva a náklady na prevádzku priestorov sú vyššie.
Toto sú klince do rakvy, ktoré zatĺka súčasná vláda menším podnikateľom:
1. klinec: Zavretie predajní cez štátne sviatky sa podpísalo na zhoršení ekonomických výsledkov predajní. Ľudia už nežijú v minulom storočí, nie sú ochotní nakupovať do zásoby chlieb, chcú ho čerstvý. Preto, keď majú zatvorené obchody na Slovensku, pôjdu na nákupy za hranice.
2. klinec: SNS sa spolupodieľala na zvýšení cien pracovnej sily v noci, a to hneď dvakrát. Naposledy v máji. Tí ľudia, ktorí pre nás v noci pečú chlieb, si viac peňazí určite zaslúžia. Rozhodne však nie je pravda, že by sa ceny pekárenských výrobkov nezvýšili. Zvýšili sa, lebo ceny určuje trh a nie kapitáni.
3. klinec: Zvýšenie cien pracovnej sily cez víkend. Toto opatrenie sa postaralo o to, že otvorenie malých predajní cez víkend sa stalo už úplne nerentabilným. Áno, ľudia si zaslúžia viac peňazí za prácu v nedeľu, o tom nepolemizujem. Ale koncept sídliskových obchodíkov je založený práve na práci večer a cez víkendy. Možno len stačilo poskytnúť podnikateľom dlhší čas na dorovnanie povinných príplatkov.
4. klinec: Daň na všetky poistenia vo výške 8 %. Aj tento ďalší „úžasný“ výmysel zvýši náklady na prevádzku.
Povinné skrátenie splatnosti faktúr z 30 na 20 dní je ďalšou vážnou ranou pre malé predajne a financovanie ich chodu. Pridajme k tomu zvyšovanie cien energií, pohonných hmôt alebo dovolenkové poukazy. Toto všetko sa podpisuje na tom, že ak ste boli roky zvyknutí na večierku na sídlisku, ktorá bola istotou, že vám pomôže, keď príde neočakávaná návšteva, zajtra to už nemusí byť pravda. Na obľúbenom obchodíku nájdete nápis „Predajňa zrušená“. Smutne budete na nápis zízať a rozmýšľať, prečo a kde si máte ísť rýchlo nakúpiť.