Predajňa áut značky KIA a PEUGEOT sa nachádza v Novej Pake hneď oproti Penny Marketu. Je to budova, ktorá od polovice tridsiatych rokov patrila československej legende motocyklového a automobilového športu, pretekárovi Antonínovi Vitvarovi. Ten bol okrem iného spoluzakladateľom rýchlostného závodu „Krakonošův okruh“, ktorého sa aj ako pretekár zúčastnil. Okrem iného absolvoval závod 1000 míľ Československých a aj slávnu Rallye Monte Carlo. Zaujímavosť, ktorá nie je celkom známa je, že po druhej svetovej vojne zachránil dva z troch vyrobených závodných špeciálov Mercedes W 154. Jeden z nich môžete vidieť v pražskom Národnom technickom múzeu.

Antonín Vitvar
( Zdroj fotky )
Antonín Vitvar, okrem bohatej a úspešnej závodníckej kariére, v Novej Pake predával a opravoval motocykle značky JAWA. Neskôr v tej samej budove vznikla Mototechna, a následne predajňa Peugeotu a dnes sa tam predávajú aj automobily značky KIA.
Samotné múzeum je dosť nenápadné a aj nám sa stalo, že sme ho „prešvihli“. Parkovanie riešiť nemusíte, keďže oproti je už spomínaný obchod. Jednoducho len prebehnete cez cestu a ste tam. Múzeum sa nachádza na druhom poschodí a v chod je cez predajňu, kde zaplatíte symbolické vstupné 100 CZK. Na už spomínanom poschodí absolvujete, nazvem to okruh, kde po každej strane Vás obkolesujú vystavované veterány. Ten, kto miluje autá si príde na svoje.
Na relatívne malom priestore Vás čaká takmer 20 aut v top stave a medzi nimi napríklad veľmi zaujímavá JAWA 750. Ide o závodný špeciál, z ktorého v roku 1935 bolo vyrobených 6 kusov. Presnejšie tri kupé a tri roadstre a všetky boli červené. V roku 1935 sa písal tretí ročník Krakonošovho okruhu a už spomínaný Antonín Vitvar vyhral so spomínanou JAWOU na 154 kilometrov dlhej trati s priemernou rýchlosťou 85 km/h. V roku 1936 taktiež vyhral, no priemernú rýchlosť posunul na rešpekt vzbudzujúcu rýchlosť 90 km/h.

JAWA 750
Druhý obdivuhodný model bol závodný Aero Minor, ktorý sa v júni roku 1949 zúčastnil 24 hodinového závodu v Le Man. Vďaka výpočtu výsledku podľa koeficientu výkonnosti obsadila jeho posádka František Sutnar – Otto Krattner celkovo druhé miesto., keď prešla 2392 kilometrov s priemernou rýchlosťou 99,67 km/h. Jazdi Hodáč s Pochem došli celkovo trinásty. Dvojdobý vodou chladený štvorvalec s objemom 750 kubíkov dosahoval výkon 30 koní a maximálnu rýchlosť 130 km/h.

Aero Minor
Pri závodných špeciáloch mi nedá nespomenúť vystavovanú Tatru 11 z číslom 109 z roku 1924. Ojedinelé závodné auto bolo postavené pre jazdca Josefa Veřmiřovského pre závodný okruh v Zirlerbergu a Alfskú jazdu. V oboch závodoch už spomínaný jazdec zvíťazil. Auto malo predné brzdy (neskôr použité u T12) skráteným rozvorom a upraveným motorom.

Závodný špeciál Tatra 11
Zastúpenie však mali aj iné značký a modely napríklad: Škoda a ich model Popular, Praga, Aero, Wikov, atď. Motorky reprezentovala krásna zbierka značky JAWA a to konkrétne JAWA 500 OHC, závodný špeciál JAWA 350 OHV, JAWA 500 Rumpál, JAWA Robot a dva kusy moto-bicyklov Laurin & Klement.

JAWA 500 Rumpal
Na už spomínanom poschodí absolvujete, nazvem to okruh, kde po každej strane Vás obkolesujú vystavované veterány. Privíta vás Walter Junior a dva motocykle značky Praga 500 z roku 1928 a 350z roku 1933.

Praga 500 NB
Potom prejdete dlhou „chodbou“ , kde je najviac vystavených exponátov z celého múzea. Nasleduje menšia miestnosť , kde sú vystavené napr. Wikov 7/28 limuzína alebo aj dva „motocykle“ Laurin a Klement z rokov 1902 a 1904.

Ďalej prechádzate cez miestnosť s vstavenými závodnými autami Aero Minor, ktorá je prepojená s legendárnymi motorkami zn. JAWA.

Po ich prejdení sa opäť dostávate na už spomínanú „dlhú chodbu“. V múzeu sme boli sami, nikto nám nestál za chrbtom a celkovo pôsobilo takou rodinnou atmosférou. Vystavené exponáty trefne dopĺňali staré fotografie a artefakty, ktoré odkazovali, ako sa kedysi v tých miestach, kde leží múzeum, žilo, jazdilo a samozrejme pretekalo...
Úprimne, veľmi ma prekvapilo a odporúčam ho každému, kto miluje autá.