
X+
Nenápadne a potichu sa v ponuke niekoľkých predajcov kníh objavil titul Keď pomoc škodí. Kniha s podtitulom Ako zmierniť chudobu bez ublíženia chudobným a vám samotným je dielom dvoch amerických presbyteriánskych bádateľov, misionárov s bohatou praxou v rôznych misijných programoch prevažne v Afrike a Latinskej Amerike.
I keď mnohých, ktorí po diele siahnu, pravdepodobne bude „vyrušovať" najmä „tón" v akom je kniha písaná, som presvedčený, že ak vytrvajú, neoľutujú.
Ako v predslove k slovenskému vydaniu (Porta Libri, 2012) napísal riaditeľ neziskovky Depaul Slovensko Juraj Barát: "...dôvodom, prečo môže kniha provokovať je, že vychádza z protestantského prostredia a kultúry Severnej Ameriky ... Ako katolík som mal pri čítaní pokušenie text dopĺňať a v istom zmysle ho „pokatoličtiť" napr. poznámkami pod čiarou. Samotná kniha to však nepotrebuje - je autentická, pragmatická a duchovná zároveň."
Ak teda máte túžbu zistiť, ako môže pomáhanie škodiť, či skôr dozvedieť sa ako „pomáhaním" nespôsobovať viac škôd, než úžitku, prípadne ako liečiť „mesiášsky komplex" - siahnite po tejto knihe.
Možno vás navnadí malá ukážka z úvodnej časti knihy, prirovnávajúca liečbu chudoby k liečbe pacienta lekárom:
"Keď príde niekto chorý k doktorovi, doktor by mohol spraviť dve osudné chyby: (1) liečiť príznaky namiesto príčiny choroby; (2) nesprávne diagnostikovať príčinu choroby a predpísať zlé lieky. Ktorákoľvek z týchto chýb by mala za následok to, že pacientov stav by sa nezlepšil a možno by sa dokonca zhoršil. To isté platí pri práci s chudobnými ľuďmi. Ak budeme liečiť iba príznaky alebo ak nesprávne diagnostikujeme príčinu problému, nielenže ich situáciu nezlepšíme, ale v skutočnosti môžeme ich život ešte zhoršiť. A ako uvidíme neskôr, mohli by sme sa pri takejto „pomoci" aj sami zraniť."
Zaujímavý a známy i v našich pomeroch je aj nasledujúci konkrétny príklad:
„... keď niekto príde do vášho kostola a požiada vás o pomoc pri zaplatení účtu za elektrinu. Na prvý pohľad sa zdá, že problém tejto osoby ...(spôsobuje)... nedostatok materiálnych zdrojov, a mnohé cirkvi reagujú tak, že dajú takejto osobe dostatok peňazí na zaplatenie daného účtu. Ale čo ak je základným problémom tejto osoby nedostatok sebadisciplíny, ktorú potrebuje na udržanie stabilného zamestnania? Keď dáte tejto osobe peniaze, jednoducho liečite len príznaky a nie príčinu choroby a umožníte tak, aby táto osoba žila ďalej so svojou chýbajúcou sebadisciplínou. V takomto prípade narobí peňažný dar viac škody ako úžitku a bolo by lepšie neurobiť vôbec nič než dať takýto dar. Naozaj! Namiesto toho by bolo lepšie - a oveľa cennejšie - riešenie, ktoré by spočívalo v tom, že vaša cirkev by si vybudovala s touto osobou vzťah, taký vzťah, ktorý hovorí: „Sme tu na to, aby sme ťa sprevádzali a aby sme ti pomohli používať tvoje dary a schopnosti a predišli takejto situácii v budúcnosti. Pusť nás do svojho života a dovoľ nám, aby sme s tebou mohli spolupracovať pri zisťovaní príčiny, pre ktorú si sa ocitol v takejto kritickej situácii."