Novela o slovenskom víne. (Ako šlo slovenské víno do sveta)

„Prepáčte, pán K., my sme spolu niekedy rokovali? Ja teda o tom neviem. Jako? Pred dvomi mesiacmi sme spolu uzavreli obchod? Jaké vzorky? Haha, viete s koľkými JA denne rokujem? Ja mám takýchto stretnutí 100 do mesiaca a to by som nejakého Aziata pamätal!“

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

No, pán riaditeľ spoločnosti Food Farma si nepamätá. Ani sa nečudujem pri takom počte mesačných stretnutí nie je možné si človeka s ázijskymi črtami zapamätať.

Pán K. je celkom obyčajný človek. Iba v rámci svojho voľného času robí predsedu združenia ázijských podnikateľov na Slovensku, podpredsedu združenia ázijských podnikateľov v Európe, dlhoročného konzultanta a spolupracovníka s obchodnou a priemyselnou komorou vo nemenovanom Ázijskom štáte, organizátora stretnutí ázijských podnikateľov s podnikateľmi na Slovenskom trhu a spoluorganizátora návštevy vládnej delegácie z Ázie na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pán K. okrem bežných a hore uvedených aktivít spoluvlastní niekoľko vinárskych podnikov v Ázií. Asi je bežné, ak vlastním podnik s vínom, tak chcem poznať vína iných krajín, chcem do svojej ponuky dať to najlepšie a hľadám nových, kvalitných a spoľahlivých dodávateľov.

Cesty tejto činnosti sú rôzne – doporučenia, internet, priame oslovenie, náhodný výber a podobne.

Je ešte jedna cesta – ak si vás niekto vyhľadá a osloví.

Pán K bol oslovený spoločnosťou, žeby veľmi radi dodali víno a boli sponzorom na pohostení vládnej delegácie z Ázie pri návšteve Slovenska. Ponuka prišla trošku neskoro, takže sa firma do dodávky vína štátnej návšteve nedostala. Zato sa dohodli na inom obchode.

SkryťVypnúť reklamu

Značka Golguz - to je víno od spoločnosti Food Farma - sa už nejaký čas sama pokúša nájsť obchodného partnera na ázijskom trhu. Minimálne 2 x navštívi tento kontinent. Zatiaľ neúspešne. A potom sa objaví obrovská príležitosť. Idú sem z Ázie na štátnu návštevu a je tu nejaký pán K., ktorý to zabezpečuje. Tak prečo nespojiť príjemné s užitočným? Navyše, ak do toho neinvestujú ani cent, ak nepočítam telefóny a meil.

Potom absolvujú šnúru rokovaní na Slovensku, odsúhlasujú sa ceny, dávajú sa vzorky. Vzorky obchodník osobne odnesie do Ázie a rokuje so svojimi partnermi. Presvedčí ich, že slovenské víno Golguz je to pravé orechové. Berie finančnú zálohu od potenciálnych odberateľov a cestuje na Slovensko, do Hlohovca. Obchodný riaditeľ s ním uzavrie dohodu, s tým, že kontajner vína nafľaškujú a do 14 dní odošlú. A víno vraj bude ešte fajnovejšie a kvalitnejšie ako vzorky. Tak pán K. informuje v tomto duchu svojich partnerov doma.

SkryťVypnúť reklamu

Tu naráža na prvý drobný problémik – a to je neodvolateľný akreditív. No, neviem, ale ak chcem obchodovať so svetom, tak toto by mi malo byť vlastné a zvládané ľavou zadnou. Táto maličkosť zjednodušuje a zlacňuje preclenie v danej krajine. Ale ak to nejde, tak sú aj cesty platba – tovar.

Po 14 dňoch pán K. opakovane deň po dni volá obchodnému riaditeľovi, ktorý má zrejme tichý mód na všetkých telefónoch a preto mu nedvíha či volá ráno, na obed, večer, na druhý deň, v pondelok alebo inokedy. A zrejme aj meily má zablokované, lebo nereaguje ani na ne.

Tu naráža na druhý drobný problémik. V tej firme sú všetci riaditelia. Je tam 5 majiteľov, x konateľov a ostatní sú riaditelia. Tak nie je dosť dobre možné spojiť sa s tým správnym riaditeľom.

SkryťVypnúť reklamu

Nakoniec jeden so spolumajiteľov prisľúbil, že celú záležitosť preverí a do hodiny zavolá späť. Nezavolal. Aké nekonvenčné.

On vlastne zavolal. Na druhý deň. Vraj z obchodu nič nebude, lebo iba on je za a ostatní štyria spolumajitelia sú proti.

Kto potom schvaľoval podmienky obchodu? Kto potom navrhoval ceny? Kto dal súhlas na odovzdanie vzoriek? Kto odsúhlasil dodávku do 14 dní? Obchodní riaditelia neinformujú o svojich aktivitách nadriadených? Súkromná iniciatíva niekoho? Kto tam má aké právomoci? O čo vlastne firme Food farma išlo?

A výsledok:

1) Žiadny obchod

2) silne poškodená reputácia ázijského obchodníka v Ázii

3) poškodená reputácia spoločnosti Food farma a značky Golguz

4) stratený čas, finančné prostriedky

5) presvedčenie o neplatnosti „slovo robí slovenského chlapa“

Pán K. bude v septembri sa účastníkom medzinárodnej konferencie vinárov v Moskve, kde daný prístup slovenskej vinárskej firmy z Hlohovca použije ako príklad nespoľahlivosti firiem zo Strednej Európy a hlavne Slovenska.

Čo som vlastne chcela? Ukázať, že sa máme ešte veľa učiť. V prístupe, obchode, serióznosti. Príležitosť príde sama a kvôli nadutosti, samoľúbosti, ľahostajnosti a žabomyším vojnám v spoločnosti je premrhaná. To, čo si iní musia tvrdo vybojovať, druhý dostanú na zlatej tácke a pokazia, čo sa dá. Neexistuje - aj zlá reklama je reklama. Zlá reklama znamená žiadny obchod. Toto nie showbiznis. Ak sa pobavíme o reputácií, tak už žiadna nie je. A hore popísaný prípad nebude prezentovaný „Pozor, to Golguz“, nie, to bude o Slovensku. Zbytočne vyhrávame ceny za víno a medovinu na medzinárodných súťažiach a výstavách, keď druhá strana mince je o nespoľahlivosti a zapretí nosu medzi očami.

To slovenské víno si zrejme budeme piť len my sami doma v duchu hesla "enem pro nás a naše deti".

Všetky rozhovory, rozprávania a listinné dôkazy som videla a sú starostlivo uložené.

Michaela Herichová

Michaela Herichová

Bloger 
  • Počet článkov:  89
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Matka 24 ročného skvelého syna a žena, ktorá neholduje vareniu a domácim prácam. Zoznam autorových rubrík:  kultúrni turističo ma vytočiloporadňamoje divadelné predstaveniakreatívne drobnôstkymoje recenzie - hotelypríbehy zo životakeď treba pochváliť

Prémioví blogeri

INESS

INESS

107 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu