Novela o slovenskom víne. (Ako šlo slovenské víno do sveta)

„Prepáčte, pán K., my sme spolu niekedy rokovali? Ja teda o tom neviem. Jako? Pred dvomi mesiacmi sme spolu uzavreli obchod? Jaké vzorky? Haha, viete s koľkými JA denne rokujem? Ja mám takýchto stretnutí 100 do mesiaca a to by som nejakého Aziata pamätal!“

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

No, pán riaditeľ spoločnosti Food Farma si nepamätá. Ani sa nečudujem pri takom počte mesačných stretnutí nie je možné si človeka s ázijskymi črtami zapamätať.

Pán K. je celkom obyčajný človek. Iba v rámci svojho voľného času robí predsedu združenia ázijských podnikateľov na Slovensku, podpredsedu združenia ázijských podnikateľov v Európe, dlhoročného konzultanta a spolupracovníka s obchodnou a priemyselnou komorou vo nemenovanom Ázijskom štáte, organizátora stretnutí ázijských podnikateľov s podnikateľmi na Slovenskom trhu a spoluorganizátora návštevy vládnej delegácie z Ázie na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pán K. okrem bežných a hore uvedených aktivít spoluvlastní niekoľko vinárskych podnikov v Ázií. Asi je bežné, ak vlastním podnik s vínom, tak chcem poznať vína iných krajín, chcem do svojej ponuky dať to najlepšie a hľadám nových, kvalitných a spoľahlivých dodávateľov.

Cesty tejto činnosti sú rôzne – doporučenia, internet, priame oslovenie, náhodný výber a podobne.

Je ešte jedna cesta – ak si vás niekto vyhľadá a osloví.

Pán K bol oslovený spoločnosťou, žeby veľmi radi dodali víno a boli sponzorom na pohostení vládnej delegácie z Ázie pri návšteve Slovenska. Ponuka prišla trošku neskoro, takže sa firma do dodávky vína štátnej návšteve nedostala. Zato sa dohodli na inom obchode.

SkryťVypnúť reklamu

Značka Golguz - to je víno od spoločnosti Food Farma - sa už nejaký čas sama pokúša nájsť obchodného partnera na ázijskom trhu. Minimálne 2 x navštívi tento kontinent. Zatiaľ neúspešne. A potom sa objaví obrovská príležitosť. Idú sem z Ázie na štátnu návštevu a je tu nejaký pán K., ktorý to zabezpečuje. Tak prečo nespojiť príjemné s užitočným? Navyše, ak do toho neinvestujú ani cent, ak nepočítam telefóny a meil.

Potom absolvujú šnúru rokovaní na Slovensku, odsúhlasujú sa ceny, dávajú sa vzorky. Vzorky obchodník osobne odnesie do Ázie a rokuje so svojimi partnermi. Presvedčí ich, že slovenské víno Golguz je to pravé orechové. Berie finančnú zálohu od potenciálnych odberateľov a cestuje na Slovensko, do Hlohovca. Obchodný riaditeľ s ním uzavrie dohodu, s tým, že kontajner vína nafľaškujú a do 14 dní odošlú. A víno vraj bude ešte fajnovejšie a kvalitnejšie ako vzorky. Tak pán K. informuje v tomto duchu svojich partnerov doma.

SkryťVypnúť reklamu

Tu naráža na prvý drobný problémik – a to je neodvolateľný akreditív. No, neviem, ale ak chcem obchodovať so svetom, tak toto by mi malo byť vlastné a zvládané ľavou zadnou. Táto maličkosť zjednodušuje a zlacňuje preclenie v danej krajine. Ale ak to nejde, tak sú aj cesty platba – tovar.

Po 14 dňoch pán K. opakovane deň po dni volá obchodnému riaditeľovi, ktorý má zrejme tichý mód na všetkých telefónoch a preto mu nedvíha či volá ráno, na obed, večer, na druhý deň, v pondelok alebo inokedy. A zrejme aj meily má zablokované, lebo nereaguje ani na ne.

Tu naráža na druhý drobný problémik. V tej firme sú všetci riaditelia. Je tam 5 majiteľov, x konateľov a ostatní sú riaditelia. Tak nie je dosť dobre možné spojiť sa s tým správnym riaditeľom.

SkryťVypnúť reklamu

Nakoniec jeden so spolumajiteľov prisľúbil, že celú záležitosť preverí a do hodiny zavolá späť. Nezavolal. Aké nekonvenčné.

On vlastne zavolal. Na druhý deň. Vraj z obchodu nič nebude, lebo iba on je za a ostatní štyria spolumajitelia sú proti.

Kto potom schvaľoval podmienky obchodu? Kto potom navrhoval ceny? Kto dal súhlas na odovzdanie vzoriek? Kto odsúhlasil dodávku do 14 dní? Obchodní riaditelia neinformujú o svojich aktivitách nadriadených? Súkromná iniciatíva niekoho? Kto tam má aké právomoci? O čo vlastne firme Food farma išlo?

A výsledok:

1) Žiadny obchod

2) silne poškodená reputácia ázijského obchodníka v Ázii

3) poškodená reputácia spoločnosti Food farma a značky Golguz

4) stratený čas, finančné prostriedky

5) presvedčenie o neplatnosti „slovo robí slovenského chlapa“

Pán K. bude v septembri sa účastníkom medzinárodnej konferencie vinárov v Moskve, kde daný prístup slovenskej vinárskej firmy z Hlohovca použije ako príklad nespoľahlivosti firiem zo Strednej Európy a hlavne Slovenska.

Čo som vlastne chcela? Ukázať, že sa máme ešte veľa učiť. V prístupe, obchode, serióznosti. Príležitosť príde sama a kvôli nadutosti, samoľúbosti, ľahostajnosti a žabomyším vojnám v spoločnosti je premrhaná. To, čo si iní musia tvrdo vybojovať, druhý dostanú na zlatej tácke a pokazia, čo sa dá. Neexistuje - aj zlá reklama je reklama. Zlá reklama znamená žiadny obchod. Toto nie showbiznis. Ak sa pobavíme o reputácií, tak už žiadna nie je. A hore popísaný prípad nebude prezentovaný „Pozor, to Golguz“, nie, to bude o Slovensku. Zbytočne vyhrávame ceny za víno a medovinu na medzinárodných súťažiach a výstavách, keď druhá strana mince je o nespoľahlivosti a zapretí nosu medzi očami.

To slovenské víno si zrejme budeme piť len my sami doma v duchu hesla "enem pro nás a naše deti".

Všetky rozhovory, rozprávania a listinné dôkazy som videla a sú starostlivo uložené.

Michaela Herichová

Michaela Herichová

Bloger 
  • Počet článkov:  89
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Matka 24 ročného skvelého syna a žena, ktorá neholduje vareniu a domácim prácam. Zoznam autorových rubrík:  kultúrni turističo ma vytočiloporadňamoje divadelné predstaveniakreatívne drobnôstkymoje recenzie - hotelypríbehy zo životakeď treba pochváliť

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

2 články
Iveta Rall

Iveta Rall

50 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

713 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

274 článkov
SkryťZatvoriť reklamu