Slovnaft Bajk ohlásil rozšírenie po kritike a príchode konkurencie

Slovnaft Bajk konkurenciu potrebuje. Nemá dobre nastavené ceny a užívatelia sa sťažujú aj na zlý stav bicyklov. Antik bike však zatiaľ funguje len v Rači a Vajnoroch. Tu je porovnanie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Po júnovom príchode konkurenčnej siete Antik biku a kritike, že Slovnaft Bajk zaspal, ohlásil prevádzkovateľ žltých bicyklov rozšírenie do Rače a Vajnôr, kde začala fungovať konkurencia, i do Vrakune či Karlovej Vsi. 

Konkurencia ukáže nielen to, či sa zmenia ceny za požičiavanie bicyklov, ale aj ktorý systém viac vyhovuje užívateľom. Tu je porovnanie ich výhod a nevýhod:

Aký je záujem o bikesharing?

Výhodou novej siete Antik bike, ktorá funguje aj v Košiciach, Poprade, Trebišove, Moldave nad Bodvou a Veľkom Šariši, je, že bicykel nemusíte vrátiť do stojiska, ale môžete ho odparkovať hocikde.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V Rači funguje od začiatku júna. “Používam bicykel denne a hlavná výhoda je, že netreba riešiť žiadne stanice a môžem bicyklom prísť až domov pred vchod a zaparkovať ho. Pri Slovnaft bajkoch treba hľadať prázdnu stanicu a došliapať domov pešo,” napísala na facebooku vicestarostka Rače Lenka Antalová Plavuchová.

Od začiatku júna podľa Emy Ondruškovej z tlačového oddelenia Rače zaznamenali 564 jázd na červených bicykloch, ktoré spolu trvali 128 hodín a merali 673 kilometrov. Priemerná jazda trvá 14 minút a jej dĺžka je 1,76 kilometra.

Antik bike sa však dá využiť len v Rači a Vajnoroch. Na radnici to nevnímajú ako nevýhodu. “Bicykle od začiatku považujeme za prostriedok určený skôr na presun z odľahlejších častí Rače k zastávkam MHD, či ako prostriedok na presun medzi jednotlivými miestnymi časťami – Rača, Krasňany, Rendez,” povedala portálu Živé mesto Ondrušková.
 
Celkovo červeno-biele bicykle podľa Petra Blaasa z Antik Telecomu Slováci používajú nielen na dochádzanie do práce, ale aj za zábavou. Slúžia ako dopravný prostriedok aj v noci, keď je obmedzená MHD. “Približne 10 percent jázd, ktoré sú dlhšie, sa deje počas noci medzi polnocou a 6:00,” hovorí Blaas.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Na Antik biku v štyroch slovenských mestách v minulej sezóne zaznamenali vyše 220 tisíc jázd a vyše 40 tisíc inštalácií aplikácie.

Na Slovnaft Bajku v Bratislave zase od jesene 2018 najazdili užívatelia viac ako pol milióna jázd, pričom najdlhšia merala viac ako 50 kilometrov. Najčastejšie si ich požičiavajú v centre mesta, na Námestí SNP, Pribinovej a i Šafárikovom námestí, väčšinu užívateľov však netvoria turisti, ale domáci.

“Počas pracovných dní najčastejšie jazdia do práce a naspäť, o čom svedčia najvyťaženejšie časy medzi 6:00 až 9:00 a 16:00 až 18:00. Cez víkend je najvyťaženejší čas od 16:00 do 20:00,” uvádza PR oddelenie Slovnaftu. Najvyšší počet jázd zaznamenávajú v utorky a najnižší v nedele.

SkryťVypnúť reklamu

Antik bike je v Rači od začiatku júna. FOTO: MČ Rača

Hrozí pokuta?

Nevýhodou Antik biku je aktuálne fakt, že v systéme sú zapojené len Rača a Vajnory. Bicykel tak nemôžete odparkovať v inej mestskej časti.

Ak ho odstavíte za jej hranicou, môžete dostať pokutu 30 eur. Peter Blaas z Antik Telecomu však hovorí, že najprv užívateľa telefonicky vyzvú, aby bicykel vrátil do zóny a tak zatiaľ pokutu neudelili. V Rači za prvý mesiac skončili mimo zóny dva bicykle a podľa hovorkyne ich používatelia vrátili do 24 hodín naspäť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pravidlá ďalej hovoria, že pokuta je aj za to, ak bicykel opriete o plot súkromnej či verejnej budovy, o dopravnú značku, ak na chodníku neostane voľný priestor 1,5 metra a tak ďalej.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Antik bike by chcel mať bicykle aj v ďalších mestských častiach. Konkretizovať ich nechcel, no hovorí sa o Ružinove a Novom Meste. Je však otázne, či mestské časti, v ktorých už sú žlté bicykle, budú mať záujem o červeno-biele bicykle, o ktorých servis sa budú musieť starať. (Viac tu.) Slovnaft sa zase chce tento rok rozšíriť do Karlovej Vsi a Vrakune. Plánuje aj Nové Mesto, Raču aj Vajnory. Ak tam osadí svoje stanice, budú tieto mestské časti prvými, ktoré ukážu, čo dokáže konkurencia. Stanice osadzuje v spolupráci s magistrátom, ktorý mu miesta musí pripraviť.

Plány rozšírenia Slovnaft Bajku na tento rok. Pribudne viac ako 20 dokovacích staníc a 300 bicyklov. 

Konkurencia ukáže, či sa zmenia ceny za požičiavanie bicyklov, ktoré má Slovnaft Bajk vyššie ako Londýn, ale aj to, ktorý systém zvláda lepšie údržbu bicyklov.Tieto porovnania čítajte tu: Mesto ale urgentne potrebuje budovanie bezpečných cyklotrás, s čím v poslednom čase "zaspalo."

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  50
  •  | 
  • Páči sa:  235x

Analytička Transparency International Slovensko, ktorú zaujíma aj to, čo je pod povrchom. Dlhé roky som strávila v SME ako reportérka rubriky Bratislavy. Venujem sa aj zbieraniu príbehov pamätníkov minulých režimov pre Post Bellum SK. Zoznam autorových rubrík:  Komunálna politikaRodina a školaNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Radko Mačuha

Radko Mačuha

225 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

766 článkov
INESS

INESS

108 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
SkryťZatvoriť reklamu