Odsúdené na 10 000 hodín. Nepodmienečne.

Písmo: A- | A+

Predstavte si, že vás dajú na miesto, kde musíte stráviť desaťtisíc hodín. Nemáte šancu to prerušiť, musíte si to odkrútiť. Bez ohľadu na to, či sa vám tam páči alebo nie. Dokonca sa nemôžete ani pohybovať, kde by ste chceli.

Počas tých tisícov hodín musíte plniť rôzne úlohy. Mnohé vám nejdú a stres sa stáva vaším bežným stavom. Niekedy máte šťastie a s plnením úloh vám niekto pomôže. Ale je tu kopec nešťastníkov, ktorí sú odsúdení trápiť sa sami. Častokrát to nedajú a zlyhávajú na plnej čiare. Málokto si to však všíma, desaťtisíc hodín si musí odsedieť každý.

Najnovšia národná správa Health behaviour in school-aged children (HBSC) odhaľuje alarmujúce fakty o živote 11- až 15-ročných školopovinných detí. Žiaci trávia v škole polovicu dňa, čo predstavuje minimálne 10-tisíc hodín. A to je reč len o povinnej školskej dochádzke. Väčšina detí absolvuje ešte ďalšie tisíce hodín na strednej a vysokej škole.

Na mieste, kde by dieťa malo mať chuť a radosť objavovať svet aj seba, sa drvivej väčšine vôbec nechce byť. Iba každému piatemu slovenskému školákovi vo veku 13 a 15 rokov sa v škole páči. Inak povedané, drvivá väčšina slovenských detí do školy nechodí rado. Ani pred ôsmimi rokmi sme nemali v školách šťastné deti, ale dnes sú ešte menej spokojné ako v minulosti.

Obrázok blogu
(zdroj: HBSC - Slovensko)

Slovensko sa aj v medzinárodnom porovnaní nachádza na najhorších priečkach. Ukazuje sa, že absolvovať desaťtisíc hodín v slovenských školách nie ani ľahká a už vôbec nie príjemná úloha. Pritom výskum ukázal, že väčšine pätnásťročných žiakov na vzdelávaní záleží. Len nepociťujú uspokojenie v inštitúcií, do ktorej ich povinne posielame.

Napriek tomu, že deti v škole trávia tisíce hodín, mnohé z nich majú problém s čítaním, písaním aj počítaním. Zvlášť alarmujúce čísla sú pri matematike. Polovica chlapcov a dve tretiny dievčat mali problémy s týmto predmetom. Je viac ako isté, že povinná maturita z matematiky nie je riešením, ako tento stav zlepšiť. Výrazné problémy zaznamenávame aj s písaním a čítaním, kde sa viac trápia chlapci ako dievčatá.

Obrázok blogu
(zdroj: HBSC - Slovensko)

Ak si myslíte, že deti sa málo snažia a preto im škola nejde, skúste správne zodpovedať nasledujúcu otázku, ktorú majú v učebniciach 15-ročné deti. Viete odpovedať?

Učebnica geografie pre 1. ročník gymnázií
Učebnica geografie pre 1. ročník gymnázií 

Nebezpečným trendom je zistenie, že skoro každému 11-ročnému školákovi a viac než polovici 15-ročných školákov pravidelne pomáhajú s úlohami rodičia, ale aj babka alebo dedko. Iba desatina školákov nachádza tento druh podpory priamo v školskom prostredí. Ak ste dieťa zo sociálne slabšieho prostredia a rodičia nemajú čas alebo vám nevedia s úlohami pomôcť, máte smolu. Celoživotnú, keďže čelíte vysokému riziku, že budete rovnako chudobný ako vaši rodičia.

Obrázok blogu
(zdroj: HBSC - Slovensko)

Za posledné roky sa zvýšila aj miera stresu v školskom prostredí u 11 – 15 ročných detí. Až sedem percent škôl priznalo, že obmedzuje pohyb školákov počas prestávok len na priestor triedy. Zhruba polovica škôl umožňuje pohyb iba v blízkosti triedy.

Jednou z mála dobrých správ je zistenie, že vzťahy so spolužiakmi a učiteľmi hodnotia školáci prevažne pozitívne. Na druhej strane, so zvyšujúcim sa vekom, najmä u dievčat, výrazne klesá dôvera v učiteľov.

Je alarmujúce, že väčšine detí sa nepáči na mieste, kde trávia polovicu dňa. Dostali sme sa, žiaľ, do stavu, keď žiaci školu nevnímajú ako priestor, kde môžu objavovať a skúmať svet. Je to pre nich trest, ktorý im udelili dospelí. Tých desaťtisíc hodín, ktoré neprinášajú deťom spokojnosť, je vážnym zlyhaním. Nie detí. Nás dospelých.

Skryť Zatvoriť reklamu