Počas tých tisícov hodín musíte plniť rôzne úlohy. Mnohé vám nejdú a stres sa stáva vaším bežným stavom. Niekedy máte šťastie a s plnením úloh vám niekto pomôže. Ale je tu kopec nešťastníkov, ktorí sú odsúdení trápiť sa sami. Častokrát to nedajú a zlyhávajú na plnej čiare. Málokto si to však všíma, desaťtisíc hodín si musí odsedieť každý.
Najnovšia národná správa Health behaviour in school-aged children (HBSC) odhaľuje alarmujúce fakty o živote 11- až 15-ročných školopovinných detí. Žiaci trávia v škole polovicu dňa, čo predstavuje minimálne 10-tisíc hodín. A to je reč len o povinnej školskej dochádzke. Väčšina detí absolvuje ešte ďalšie tisíce hodín na strednej a vysokej škole.
Na mieste, kde by dieťa malo mať chuť a radosť objavovať svet aj seba, sa drvivej väčšine vôbec nechce byť. Iba každému piatemu slovenskému školákovi vo veku 13 a 15 rokov sa v škole páči. Inak povedané, drvivá väčšina slovenských detí do školy nechodí rado. Ani pred ôsmimi rokmi sme nemali v školách šťastné deti, ale dnes sú ešte menej spokojné ako v minulosti.

Slovensko sa aj v medzinárodnom porovnaní nachádza na najhorších priečkach. Ukazuje sa, že absolvovať desaťtisíc hodín v slovenských školách nie ani ľahká a už vôbec nie príjemná úloha. Pritom výskum ukázal, že väčšine pätnásťročných žiakov na vzdelávaní záleží. Len nepociťujú uspokojenie v inštitúcií, do ktorej ich povinne posielame.
Napriek tomu, že deti v škole trávia tisíce hodín, mnohé z nich majú problém s čítaním, písaním aj počítaním. Zvlášť alarmujúce čísla sú pri matematike. Polovica chlapcov a dve tretiny dievčat mali problémy s týmto predmetom. Je viac ako isté, že povinná maturita z matematiky nie je riešením, ako tento stav zlepšiť. Výrazné problémy zaznamenávame aj s písaním a čítaním, kde sa viac trápia chlapci ako dievčatá.

Ak si myslíte, že deti sa málo snažia a preto im škola nejde, skúste správne zodpovedať nasledujúcu otázku, ktorú majú v učebniciach 15-ročné deti. Viete odpovedať?

Nebezpečným trendom je zistenie, že skoro každému 11-ročnému školákovi a viac než polovici 15-ročných školákov pravidelne pomáhajú s úlohami rodičia, ale aj babka alebo dedko. Iba desatina školákov nachádza tento druh podpory priamo v školskom prostredí. Ak ste dieťa zo sociálne slabšieho prostredia a rodičia nemajú čas alebo vám nevedia s úlohami pomôcť, máte smolu. Celoživotnú, keďže čelíte vysokému riziku, že budete rovnako chudobný ako vaši rodičia.

Za posledné roky sa zvýšila aj miera stresu v školskom prostredí u 11 – 15 ročných detí. Až sedem percent škôl priznalo, že obmedzuje pohyb školákov počas prestávok len na priestor triedy. Zhruba polovica škôl umožňuje pohyb iba v blízkosti triedy.
Jednou z mála dobrých správ je zistenie, že vzťahy so spolužiakmi a učiteľmi hodnotia školáci prevažne pozitívne. Na druhej strane, so zvyšujúcim sa vekom, najmä u dievčat, výrazne klesá dôvera v učiteľov.
Je alarmujúce, že väčšine detí sa nepáči na mieste, kde trávia polovicu dňa. Dostali sme sa, žiaľ, do stavu, keď žiaci školu nevnímajú ako priestor, kde môžu objavovať a skúmať svet. Je to pre nich trest, ktorý im udelili dospelí. Tých desaťtisíc hodín, ktoré neprinášajú deťom spokojnosť, je vážnym zlyhaním. Nie detí. Nás dospelých.