Úpravu cirkevných škôl a ich financovania upravuje niekoľko noriem. Prvou je Základná zmluva medzi Slovenskou republikou a Svätou stolicou. V tej je, okrem iného, uvedené v článku 13:
1. Katolícka cirkev má právo zriaďovať, spravovať a užívať na výchovu a vzdelávanie základné a stredné školy, vysoké školy a školské zariadenia v súlade s podmienkami ustanovenými právnym poriadkom Slovenskej republiky.
2. Školy a školské zariadenia uvedené v ods. 1 majú rovnaké postavenie ako štátne školy a školské zariadenia a sú neoddeliteľnou a rovnocennou súčasťou výchovno-vzdelávacej sústavy Slovenskej republiky. Rozsah finančného zabezpečenia škôl a školských zariadení z prostriedkov štátneho rozpočtu Slovenskej republiky upraví osobitná zmluva podľa čl. 20 tejto zmluvy.
Z tejto zmluvy vyplýva pre cirkevné školy z ods. 2 „rovnaké postavenie ako štátne školy..." a financovanie bude zabezpečené osobitnou zmluvou. Touto zmluvou pravdepodobne (keďže inú som nenašiel) je Zmluva medzi Slovenskou republikou a Svätou stolicou o katolíckej výchove a vzdelávaní uverejnená v zbierke zákonov pod č. 394/2004 Z. z. , ktorá v článku I v ods. 8 uvádza „Katolíckym školám sa poskytuje finančné zabezpečenie v rovnakom rozsahu, ako ho majú všetky ostatné školy, v súlade s právnym poriadkom Slovenskej republiky." Právny poriadok upravuje financovanie škôl niekoľkými právnymi predpismi. Podľa zákona 597/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov v §6 je uvedené, že financovanie cirkevných škôl sa riadi ustanoveniami v §4 - §4d, ktorými je upravené financovanie štátnych škôl. Teda tento zákon predpokladá rovnaké financovanie cirkevných škôl so štátnymi.
Lenže novela č. 179/2009 Z. z. zákona 596/2003 Z. z. v znení neskorších zmien a doplnkov priniesla nasledovnú úpravu: v §6 pre školy, ktorých zriaďovateľom je obec, v ods. 12 píše v písmene g), že „v období rokov 2010 a 2011 poskytne na žiaka cirkevnej základnej umeleckej školy, poslucháča cirkevnej jazykovej školy, dieťa cirkevnej materskej školy 30b) a dieťa cirkevného školského zariadenia dotáciu vo výške najmenej 88% z dotácie na žiaka základnej umeleckej školy, poslucháča jazykovej školy, dieťa materskej školy 30b) a dieťa školského zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti obce", a pre školy, ktorých zriaďovateľom je VÚC v §9 v ods.12 v písm. g), že „ v období rokov 2010 a 2011 poskytne na žiaka cirkevnej základnej umeleckej školy, poslucháča cirkevnej jazykovej školy a dieťa cirkevného školského zariadenia dotáciu vo výške najmenej 88% z dotácie na žiaka základnej umeleckej školy, poslucháča jazykovej školy a dieťa školského zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti samosprávneho kraja". Teda novela zákona č. 179/2009 Z. z. je v rozpore s medzinárodnou zmluvou, ktorou je Slovenská republika viazaná, podľa mojej mienky si odporuje so zákonom č. 597/2003 Z. z., a tým pádom je podľa mojej mienky v rozpore s ústavou.
Pre mňa je záhadou nielen výber rokov 2010 - 2011, pravdepodobne kríza, ale aj číslo 88%. Je pre mňa záhadou prečo len cirkevné školy, prečo nie aj platy poslancov NR SR sa nekrátia na číslo 88%. Prečo nie aj financovanie politických strán a hnutí sa nekráti na 88%í. Je kríza. Áno. Pre obyčajných ľudí.
Je základnou pravdou čl. 1 Ústavy SR v ods. 1 druhá veta: (SR) „Neviaže sa na nijakú ideológiu ani náboženstvo". No rovnakou pravdou je, že Slovenská republika uzatvára medzinárodné zmluvy, ktorými je viazaná. Platí stará rímska právna zásada, ktorá sa zo slovenského života vytráca nielen v práve, ale aj v bežnom živote „Pacta sunt servanda" - zmluvy sa majú dodržiavať. V tomto prípade odhliadnuc od emócií, od svetonázoru, náboženského a politického presvedčenia, vnáša táto novela znaky diskriminácie na základe náboženského presvedčenia, prináša rozpor s medzinárodnou zmluvou. Buď treba zmeniť medzinárodnú zmluvu alebo zákon. V opačnom prípade je petícia oprávnená. Dnes je to dotácia cirkevných škôl, zajtra dotácia obcí pod „správou" opozície. Preháňam, ale treba občas, aby sme sa bránili čo najviac politickému systému Slovenska: rovní a rovnejší.