Ako si na ministerstve dopravy poistili istoty pre ľudí z pozadia

Nástup nových technológií sa začína prejavovať aj v myslení a konaní politických nominantov a ľudí z ich pozadia.  Už sa neforsíruje veľa betónu a ocele. Už sú v kurze rafinovanejšie spôsoby, ako prerozdeľovať cudzie peniaze. Hardvér s nízkou pridanou hodnotou je na ústupe, na jeho miesto nastupuje softvér a to obrazne i doslova. Pri softvéri a „mäkkých“ technológiách je pridaná hodnota omnoho vyššia a menej bije do očí. Každý si predsa vie predstaviť taký meter diaľnice. Málokto však vie, čo sa skrýva za názvom „Jednotný informačný systém v cestnej doprave - Elektronické služby v doprave“. Takže keď sa pri takom honosnom názve objaví cenovka 30 miliónov EUR, málokto spozornie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Pritom ostražitosť je namieste hneď z niekoľkých dôvodov.
1) Odkiaľ na ministerstve dopravy vopred vedeli, že systém bude mať hodnotu 29 miliónov? No nevedeli, ale tak je to okrúhla sumička a máme tu zabehanú firmu, ktorá to za miliardu korún spraví, pričom povedzme polovicu preperie cez nejaké offshore mechanizmy.
2) Načo má slúžiť ten nový informačný systém? Okrem iného „ ... by mal vodičom uľahčiť komunikáciu s úradmi, napríklad upozorňovať ich cez e-maily či SMS správy o končiacej platnosti emisnej či technickej kontroly ich auta.“ Čo poviete? Vodičom a autodopravcom najviac chýba ku šťastiu esemeska o vypršaní platnosti STK 
3) Tender bol od Počiatku šitý na mieru predvídateľnej firme a aj preto ho Úrad pre verejné obstarávanie (UVO) označil vo viacerých bodoch za netransparentný a diskriminujúci.
4) I keď UVO konštatoval porušenie zákona už vo februári 2013, nemám informáciu o tom, že by napríklad niekto išiel do basy, alebo aspoň skončil s poriadnou pokutou na ulici. Pritom niekto takmer spôsobil škodu za miliardu korún a nestalo sa tak len vďaka námietke vznesenej Martinom Daňom. Nebyť jeho iniciatívy, tender by v tichosti prebehol a milióny z eurofondov by už tiekli cez dohodnuté kanály.

Kto takúto do neba volajúcu hlúposť vymyslel, presadil a naďalej pretláča je obdivuhodne kreatívny. A drzý. Pritom tu máme stovky kilometrov ciest prvej triedy, ktoré by naliehavo potrebovali nový koberec. Spomeniem napríklad úsek cesty medzi Trenčínom a Prievidzou (E572) – ten by sa dal celý rozšíriť a pokryť novým asfaltom len za 6 miliónov EUR a regiónu Hornej Nitry by to nesmierne ekonomicky pomohlo. 

Škandál s jednotným informačným a zbytočným systémom v doprave dáva tušiť, na čo sa môžeme tešiť pri ďalšej megalomanskej sprostosti s názvom „Národný systém dopravných informácií (NDIS) za 150 mega ...“

P.S. V diskusii by sme si mohli zatipovať, ktoráže to firma mala tento tender vyhrať?

Matej Hlôška

Matej Hlôška

Bloger 
  • Počet článkov:  46
  •  | 
  • Páči sa:  0x

V detstve a mladosti som čítal o Winnetuovi, o hrdinoch Jacka Londona a podobné veci. Starí rodičia pridali štipku kresťanstva a otec za vlečku komunizmu. Teraz sa s tým pasujem. Spolupracoval som so spoločnosťami Avira, Frisk Software, Symantec, Sysinternals a ďalšími. Bývalý moderátor a radca na fóre portálu viry.cz. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu