Napriek tomu, že v EU patríme z hľadiska jednoduchosti prístupu k strelným zbraniam azda do prvej trojky, považuje časť verejnosti ochranu pred agresormi za nedostatočnú. Nielen legislatíva, ale aj stereotypy v myslení (občanov, policajtov, novinárov či sudcov) dodávajú odvahu agresorom. A odrádzajú obete.
Teraz a znova tu máme príklad človeka, ktorý bol zahnaný do kúta a bude mať z toho nepríjemnosti. Vodič MHD, ktorý bol natoľko drzý, že sa pokúsil chrániť pasažierov, seba i majetok svojho chlebodarcu pred sprostými agresormi. Musel byť naozaj veľmi znepokojený, keď zvolil tasiť PLYNOVÚ pištoľ uprostred davu. Asi bol na to sám. Na rozdiel od revízorov tej istej spoločnosti, ktorí majú na svoju ochranu k dispozícii gorily. Prečo si taká ****** profesia ako revízor zaslúži ochrankára a vodič nie? Podotýkam, že vodič MHD je podrobovaný takej kontrole, takým psychotestom, aké azda ani pracovníci NBÚ nemusia podstupovať. Vodičova pozícia je jednoduchá, nesmie byť ozbrojený, nesmie papuľovať a nesmie nikoho zraniť. A nesmie dopustiť, aby bol majetok jeho chlebodarcu poškodený. Vodič MHD musí byť kúzelník. Tak ako mnohí ďalší, ktorých systém pokefoval za jedine správne konanie. Zoberme si príbeh nožiarskeho majstra Laskyho, a mnohých ďalších. Možno aj ja alebo Vy raz budete musieť spraviť niečo odporné, aby ste sa ubránili. A to všetko s vedomím, že vás potom ešte zošrotuje úradná mašinéria. Presne s týmto vedomím nosím zbraň už vyše desať rokov.
V prípade nášho vodiča MHD sa vôbec nebojím o šťastný koniec. Polícia už klasifikovala jeho konanie ako "nutnú obranu" (spisovne "nevyhnutnú obranu"). Je úplne jedno, čo sa podarilo v kancelárii, bez stresu a bez štipky empatie zosmoliť manažérom Dopravného podniku mesta Bratislava. Oni necestujú v MHD. Po bitke je každý generál. Ak bude zamestnávateľ skúšať nejaké pracovno-právne finty, prípadný súd o neplatnosti výpovede prehrá aj so všetkou mediálnou parádou. Pretože takýto spor nebude len sporom medzi kravaťákmi a radovým šoférom. Bude to spor medzi znepokojenou verejnosťou a politickými nominantmi, ktorým ušiel posledný nočný spoj ešte v roku 1989.
P.S. Vôbec nevadí, že na túto tému už blog bol. A vôbec nezaškodí, keď pribudnú ďalšie blogy.
Aktualizácia na základe zmeny postoja vedenia MHD ku kauze (12.6.2014).
Vedenie MHD využilo dostatok času na prehodnotenie svojho stanoviska (vodič taký komfort, čas ani právné zázemie na rozhodovanie sa nemal) a napokon sa rozhodlo správne. Ťažko povedať, či si uvedomili, že paragrafy 24, 25 a 26 Trestného zákona stoja nad ich firemnými predpismi, rovnako tak Ústava Slovenskej republiky. Alebo mali čas naštudovať nejaké precedentné kauzy. Alebo ich prísnym stanoviskom otriasla verejná mienka. V každom prípade dali už aj ťak ťažko skúšanému zamestnancovi poriadne zabrať. Teraz by nebolo na škodu veci, keby verejnosť dala poriadne zabrať politicky nominovaným kravaťákom :) Možno sa napríklad nájde bloger, ktorý sa pozrie na vaše kšefty.