Malá zbierka názorov na tému reklamy by sa mohla zhrnúť do troch bodov - jej zmysel, blokovanie a zadávanie. Zmysel reklamy je hneď niečo, čo sa dá deliť rôznymi múdrymi slovami. Ak poviem, že chce niekto ukázať svoj produkt či službu, tak nehovorím vôbec nič nové. Ako by som aj mohol? Aby sa objavila reklama napríklad na SME, musí ju niekto zadať, vytvoriť, umiestniť a následne sa o tom môže niekto niečo dozvedieť.
Peniaze sa vrátia (z nejakej časti) zadávateľovi, niečo pôjde tomu, kto to vytvorí a časť aj tým, ktorí si nechajú práve na zobrazovanie reklamy nejaké miesto na svojom webe. Robí to tak hocikto. Áno, aj ja a vlastne ktokoľvek, kto si chce niečo zarobiť. Viac ľudí, viac možných klikov. Jednoduchá matematika. Tu ma však fascinuje, že si niekto myslí, že takáto matematika pôjde donekonečna. Tlakovanie ľudí za každú cenu neznamená, že určité percento klikne na reklamu. Hlavne, ak o vôbec ničom nehovorí ten web, ak je bez akéhokoľvek zaujímavého materiálu. Zažil som ľudí, čo odkazovali na stránky, kde bolo 10 reklamných sád a slabšie počítače to nedokázali spracovať. Aký asi môže byť výsledok? Alebo to niekto vypne, lebo je to "zlá stránka", alebo možnosť číslo dva, že ani nenájde čo hľadá, lebo vidí len samé reklamy.
Klikám na reklamu? Áno, klikám. Bez problémov, mne to starosti nerobí. Ale nie som niekto, kto by reklamy vyhľadával. Vlastne robím presne to, čo by si zadávatelia reklamy priali. Poviem si, že chcem za 5 minúť stiahnuť nejaký softvér, prípadne zistiť nejakú informáciu. Ak sa na stránke nepodarí nájsť to, čo hľadám, tak idem preč. Ak na to miniem 5 minút, tak to zavriem. Čo však môžem spraviť, ak si vyhradím 5 minút a nájdem to čo chcem za 2? Osobne investujem 3 minúty navyše. Pozriem, čo ešte stránka ponúka. Niečo zaujímavé? Fajne, dám do záložiek. Nájdem tam vkusnú reklamu, ktorá ma zaujme? Ak chcem, tak kliknem. Podľa skutočného záujmu. Veľa krát som videl reklamu o kapustovej polievke na chudnutie. je to úplná hlúposť? Myslím, že z veľkej časti áno. Rád si ale prečítam o tom niečo. Až budem niečo hľadať a nájdem to skôr, ako som predpokladal - a zároveň to tam bude.
Existujú stránky, ktoré vyzerajú s použitím blokovača reklám úplne inak, ako bez neho. Tam tieto blokovače plne chápem a navyše odporúčam. Nastaviť však blokovanie na všetko je dosť hlúpe. Budem blokovať jednu malú krpatú reklamu? Môžem, mám na to právo, no tak nepodporím tých ľudí, ktorí za tou stránkou stoja. Nie je problém dať blokovanie reklám priamo do prehliadača, no ktorý to tak robí? Ak nerátam vyskakujúce okná, čo robí niekedy viac bordelu ako úžitku, tak asi žiadny. Kto chce, ten si pridá rozšírenie.
Ešte mám jeden názor a ten je veľmi krátky. Akékoľvek velikánske reklamy na celú plochu, sprevádzané animáciami, zvukmi atď, majú jednu spoločnú vlastnosť. Či už sa človek ponáhľa alebo nie, ide to na nervy a hľadá sa X v pravom hornom rohu. Ak sa niekto skutočne ponáhľa, tak je úplne jedno, čo to ponúka a akým hláskom, musí to ísť preč a môže to vyvolať odpor k danej značke. Veľmi zlá reklama.
Tak schválne, kúpili by ste si radšej sprej značky A alebo B, ak vás sprej značky B opakovane otravuje obrovskou (a niekedy s problémami preskočiteľnou) reklamou?
Nie som žiadny webový génius, ale ak chcem, aby bol web schopný niečo zarobiť na reklame, tak musí mať v prvom rade dobrý obsah, originalitu, prehľadnosť - a rozumné množstvo reklamy. To, že navštívi web niekto s blokovačom reklám neznamená stratu. Práve naopak, sám na nič neklikne, no môže web odporučiť iným, ktorí sú bez blokovačov.