Takéto obstarávanie je vcelku bežnou podmienkou pri investičných akciách platených z eurofondov. Napríklad obec musí dokladovať, že obstarávala verjene. Stačí je prtiom dokázať, že súťažné podmienky zavesila na svoj web, aby k nim mali prístup všetci záujemcovia. Nie je to síce centrálne obstarávanie, ale ani žiadna nástenka.
Ak však má starosta záujem, aby vyhrala konkrétna firma, potichu ju požiada, nech v súčinnosti so svojimi obľúbenými konkurentmi predloží tri ponuky (ponuka konkrétnej firmy je spomedzi nich, prirodzene najvýhodnejšia; v inom obstarávaní zas konkrétna firma pomôže svojim obľúbeným konkurentom).
Je len otázkou pre správcu webu obce, ako zabezpečí, že výzva a súťažné podmienky sa objavia v potrebný deň na webe (ráno o 6.00;). Správca webu spraví print screen, ako dôkazový materiál a odíde na dovolenku, zahraničnú pracovnú cestu, stáž alebo aspoň na maródku. O 6.01 nejaký zákerný heker zaútočí na web obce. Našťastie pre obec, stránka útok odrazí, len podstránka s výzvou a súťažnými podmienkami je nedosiahnuteľná. Deň po skončení verejného obstarávania sa ajťák vráti z dovolenky, služobky, stáže alebo maródky a obecný web opraví.
Výsledkom je napríklad rekonštrukcia verejného obstarávania, pri ktorej jedna lampa (aj so stĺpom a kabelážou) stojí 11 000 eur (toľko stojí nové auto). Aj 3000 eur je priveľa, a to hovoríme o luxusnom vyhotovení, ktoré spĺňa nielen svetelnotechnické, energetické a dopravné požiadavky, ale aj vysoké nároky na kvalitu vyhotovenia, prácnosť, údržby či životnosť.
Posledné štyri roky naučili našich verejných obstarávateľov, aké dôležité je naplniť literu zákona. A dokanca ich naučili aj to, aké je to výhodné. Pri písaní novej legislaívy sa treba dôkladne pripraviť na to, že kreativita verejných obstarávateľov nemá limity.