Od roku 2006 teda môže znamenať aj od 31. 12. 2006. Dôležité je, že majiteľ automobilu zaplatí len za toľko kilometrov, koľko naozaj najazdí. Odhady ceny jedného kilometra pritom vravia od 1 do 8 Sk, politici vraj zatiaľ rozmýšľajú o štyroch korunách.O čo ideV podstate sú v hre dva systémy - nazvime ich rakúsky a nemecký.Rakúsky, ktorý, myslím, vymyslela firma Kapsch, predpokladá, že okolo diaľnic sa postavia relatívne hustá sieť rádiostaníc, ktoré budú komunikovať s malým čipom. Ten čip sa dá ukryť do diaľničnej nálepky a je veľmi výhodný pre prepravcov. Takáto diaľničná nálepka stojí zopár drobných. Prevádzka systému: 2 miliardy v minuloročných cenách.Iný pohľadSystém s kódovým menom nemecký predpokladá, že každé auto bude mať v kabíne namontovaný prístroj veľkosti autorádia. Ten komunikuje s relatívne riedkou sieťou vysielačov a inou infraštruktúrou. Nie, nejde o policajné sledovacie oddelenia (ani to však nemožno vylúčiť), ale o vykrývače GSM a satelitný systém Galileo. Prístroj v kabíne by stál okolo 15 tisíc, keby ho nádou nedávali v akcii za korunu. Pre prepravcov je to veľká počiatočná investícia. Prevádzka systému však vyjde na 1,5 mld. ročne.Ktorý je lepšíPre minimálne zaťaženie prepravcov sa zdá byť lepším riešením rakúsky systém. Národná diaľničná by musela zo svojho zaplatiť sieť vykrývačov a dopravcov by čipolepky veľa nestáli. Problém však je v tom, že na Slovensku má byť do 15 rokov približne 1800 kilometrov diaľníc a rýchlociest. Kamióny pritom určite budú musieť platiť aj za používanie súbežných úsekov ciest 1. triedy (samosprávne kraje by dokonca cheli spoplatniť aj súbežné dvojky a trojky). Tu už sa dostáva rakúsky systém do nevýhodnejšej pozície najmä pre potrebu stavať infraštruktúru pozdĺž každej zo spoplatnených ciest.Napriek tomu rakúsky minister dopravy presviedčal Prokopoviča o tom, aký je skvelý.Ktorý budeme mať?O tom, či na Slovensku budeme platiť za používanie diaľníc takým alebo onakým spôsobom, rozhodne verejná súťaž. Ako perličku by som spomenul, že od roku 2010 musí každý člen EÚ používať taký spôsob spoplatnenia diaľníc, aby nemal problém s komunikáciou v rámci systému Galileo, ktorý má byť v jednej zo svojich schopností pendantom amerického GPS.Kto je ktoV stručnosti sa dá povedať, že Nemecký systém na Slovensku pretláča firma Siemens a za tým Rakúsky sa skrýva telekom. Ten telekom, ktorého matka sídli v Nemecku. Rozdiel medzi siemensom a telekomom je v tom, že v Siemense štát nemá ani korunu.Čo myslíte, kto vyhrá?
Spoplatňovanie diaľnic
Väčšina diaľničných projektov predpokladá, že sa zmení systém spolatňovania. Od roku 2006 by sa mýtne za nákladné autá (od 2010 aj za osobné) malo vyberať elektronicky. Zatiaľ však chýba diaľničný zákon.