Výraz najľudnatejšom meste som použil zámerne, preto aj nároky na prepravu sú vyššie ako v iných mestách. Veľký počet študentov, rozhľahlé obsluhované územie a vysoký počet nemotorizovaných obyvateľov dáva pojmu verejná hromadná doprava dôležitý význam. Preto len ťažko uveriť nákupnej politike vedenia podniku, ktoré namiesto transparentného nákupu čo najväčšieho počtu kĺbových autobusov zakúpi 14 mercedesov každý po skoro 600-tis € ? Chystajú sa na autosalón do Ženevy? Tento počet by s námahou pokryl dennú výpravu napríklad na vyťaženú linku 93. Ale to je len jedna linka z mnohých...
Vráťme sa trocha do minulosti. V dobách, keď sa čoraz viac ľudí presúvalo za prácou do hlavného mesta, a pribúdalo študentov na školách a internátoch, kraľovali na cestách dnes už legendárne Ikarusy 280 a 283. Ich vysoká prepravná kapacita a na tú dobu spoľahlivosť sa pričinila o to, že to boli na dlhú dobu najpočetnejšie vozidlá parku DPB. Keďže prvé mali rok výroby okolo roku 1974, museli byť postupne vyradené. Ich miesto zaujali doteraz premávajúce kĺbové Ikarusy 435 a Karosy B 741. Ako sa rozširovala prepravná mapa a hustla sieť liniek, a skracovali sa časy medzi spojmi, kládlo to stále väčšie nároky na počet vypravovaných vozov. V menšom počte boli zastúpené aj vozidlá TAM 260 a TAM 272. Pozrime sa do posledných piatich rokov. Narastajúcim tlakom nedostatku vozidiel boli zakúpené 15-metrové Solarisy Urbino, nízkopodlažné autobusy relatívne schopné zastúpiť 435tky v premávke. Dlhým vozidlám to bol koniec. Neskôr prišli autobusy SOR, a ako posledná veľká várka boli zakúpené autobusy Tedom a Irisbus Citelis. Flotila zakúpených Mercedesov CapaCity sa nezaradila do premávky, nezapočítavam ich teda, až na tie dva kusy.
Z nákupu vozidiel, ktoré by mali zastúpiť už dožívajúcu flotilu Ikarusov 435 je vidieť, že podnik preferuje nákup krátkych vozdiel, čo sa mi vzhľadom na prepravnú kapacitu nezdá ako účinné riešenie. Finančné prostriedky na nákup nových vozidiel bohužiaľ nie sú v takom rozsahu, ktorý bol potrebný na priebežnú výmenu za adekvátnu náhradu, tak podnik našiel riešenie, ktore nie je ani v najmenšom systémové - nerieši podstatu problému, len ich odďaluje. Prenájom.
Prenajatých je:
11 nízkopodlažných Mercedesov z Nitry
13 kĺbových autobusov z Banskej Bystrice / ktorým už prenájom túto dobu skončil/
To je 24 kĺbových autobusov, ktoré skôr či neskôr bude musieť dopravný podnik vrátiť.A investície ktoré zaplatil za prenájom sa dali využiť určite účelnejšie. Krátkodobo sa tým problém vyriešil, no čo prišlo teraz? Na linky kde teraz autobusy chýbajú sú nasadzované krátke Ikarusy 415, ktoré zas chýbajú na menej vyťažených linkách. Tiež sa riešia problémy presunom vozidiel medzi vozovňami. Dodávkou posledných Mercedesov CapaCity sa problém nevyriešil, iba sa zapláta diera po už teraz chýbajúcich vozidlách, t.z. ďalšie už byť vyradené nemôžu. Začarovaný kruh..
V podniku asi čakajú na situáciu, keď budú nútení jedno ráno poslať na linku 83, 93 alebo 68 nejký SOR. Potom budú opäť hľadať veľmi systémové riešenie - ako zaplátať ďalšiu dieru....