ETM je zo svojej podstaty kampaň zameraná na zvýšenie povedomia o využívaní verejnej dopravy, bicyklov či pešom presune. Zameriam sa na dve aktivity, ktoré sú pre verejnosť podstatné.
Aby sa DP ukázal v čo najlepšom svetle, ešte pred štartom týždňa zverejnil správu o posilnení niektorých liniek kvôli očakávaným zvýšeným prepravným nárokom. No skúste si predstaviť, že máte „x" vozidiel, a na výpravu na linky potrebujete presne tých „x" vozidiel. Ako to teda urobiť, aby ste linku posilnili? Riešenie vskutku jednoduché - vziať dlhšie vozidlo z jednej linky a poslať ho na inú linku. Príde k posilneniu, no na linke, z ktorej sa vozidlo vzalo, príde k oslabeniu kapacity, prípadne zníženia komfortu. Výsledný efekt by som teda bral ako nulový, nakoľko tam, kde som potenciálneho budúceho cestujúceho „prilákal" na vyššiu pridanú hodnotu, inde som možno niekoho „motivoval" sadnúť si za volant. Alebo sme na tom v Bratislave tak dobre, že tie vozidlá, ktoré boli z liniek vzaté, tam boli nasadzované zbytočne vzhľadom na nízke prepravné nároky?
Veľa ľudí možno teraz prekvapím, no pre mňa ako cestujúceho sa komfort v cestovaní verejnou dopravou za posledné roky zvýšil. Nákup vozidiel SOR, akokoľvek už teda bol nevýhodný, nákup 25 nemeckých a jedného tureckého MBCC za „nemeckú" cenu zvýšil úroveň cestovania minimálne obyvateľa Petržalky na prijateľnú úroveň. Osobne by som autobus za auto nemenil. Argumenty typu „mešká", prípadne „nejde vôbec" pre mňa nie sú podstatné, nakoľko vždy existuje možnosť ako sa dostať z bodu A do bodu B v relatívne akceptovateľnom čase.
Druhou aktivitou, ktorá sa udiala počas ETM bolo pokusné vyznačenie BUS pruhu najprv na Štefánikovej ulici k Hlavnej stanici, neskôr pribudol aj BUS pruh na moste SNP. Tento krok vyvolal azda najbúrlivejšie reakcie cestujúcej verejnosti. Nechcem a ani nebudem na tomto mieste riešiť správnosť jeho vyznačenia na cestách, ide mi o jeho prínos pre verejnú dopravu. A ten je neoddiskutovateľný. Chápem, že pre skupinu IAD je tento stav skoro až „neakceptovateľný", no skúsil som sa na to pozrieť čisto natvrdo podľa čísel.
Trasa Aupark - Zochova.
Novovyznačený BUS pruh je vyznačený po celej dĺžke mosta SNP, má teda zhruba 430 m. V špičke, keby auto prešlo v kolóne túto vzdialenosť za 10 minút, by sa vo voľnom BUS pruhu prehnalo 10 vozidiel DPB, nakoľko interval kombinácie liniek 80+93+94+84+83 jazdiacich po tejto trase je 1 minúta. Ak by každé vozdilo bolo obsadené „iba" na 60-70%, čo je zhruba 90 cestujúcich na vozidlo, prešlo by túto vzdialenosť na Zochovu 900 ľudí. Teoreticky. Prakticky je to však oveľa viac. Ak si do rovnice dosadíme dĺžku mosta 430 m, priemernú dĺžku auta niekde okolo 4,5 m, bezpečný odstup od vozidla pred ním, vyjde nám, že ak by sa dokázala pohnúť kolóna áut na tej vzdialenosti za 10 minút, prešlo by ňou maximálne 72 áut. Pri priemernej obsadenosti auta jedným človekom sa dostávame k číslu 72 ľudí. Neviem potom, na základe čoho iného by sa malo posudzovať uprednostňovanie verejnej dopravy, keď už len z hrubých čísiel mi vychádza priepastný rozdiel 900-72 (teoreticky).
Pri správnom nastavený signálu v križovatke Hodžovo námestie by som bol za to, aby súčasný stav zostal na nejakú dobu, nech je možné odsledovať jeho funkčnosť, no už prvotné správy vravia o celkovej lepšej prejazdnosti vozidiel verejnej dopravy na tomto úseku.