Kam smeruješ, II.pilier?

Som mladý človek. Keďže sledujem dianie na Slovensku, a som minimálne základne ekonomicky gramotný, s dobrou vierou som sa po nástupe do svojho prvého zamestnania prihlásil do 2. dôchodkového piliera, nakoľko forma a budúcnosť štátneho priebežného 1. piliera sa mi zdá ťažko čitateľná. Bohužiaľ podkopáva ho zlý demografický vývoj, zákonom stanovená každoročná valorizácia dôchodkov a nevyriešený systém odvodov z miezd.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (23)

Prvý krát som spozornel, keď sa vláda Róberta Fica rozhodla novelou zákona o DSS značne obmedziť činnosť DSS, aby sa v čase krízy na finančných trhoch nezačali znehodnocovať aktíva sporiteľov. Vzhľadom na to, že DSS tieto peniaze zhodnocujú v dlhom časovom horizonte, a teda by mali prečkať výkyvy, mi tento nápad prišiel ako prinajmenšom diskutabilný, ale budiž. No to, čo sa novelou zákona chystá podniknúť terajšia vláda Ivety Radičovej, sa mi zdá ako dosť dôležitý zásah do budúcnosti mojich peňazí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Novela zákona o DSS, ktorá sa tentokrát pripravuje, má určiť správcovským spoločnostiam, že 1/5 svojich nahromadených úspor, majú použiť na nákup tzv. „diaľničných dlhopisov", ktoré vydá štát, ktorý ich následne použije na výstavbu diaľnic. De facto by to znamenalo, že štát si vezme nielen 9 % do SP, ale ďalšiu 1/5 z tých zvyšných 9 %, ktoré si sporíme súkromne, len si to vezme cez sprostredkovateľa, v tomto prípade DSS. Fungovať to má vcelku jednoducho. Štát vydá diaľničné dlhopisy, ktoré nebudú verejne obchodovateľné, a predá ich DSS za 20 % ich aktív vo fondoch, čo je v súčasnej hodnote zhruba 700 mil. €, za tieto peniaze sa postaví ( by sa malo postaviť ) zhruba 60 - 70 km diaľnic či rýchlostných ciest. Štát bude musieť potom tieto dlhopisy splatiť späť DSS do určitého času. No neviem či nejaký ekonomicky zmýšľajúci človek uverí, že splatenie bude možné z výnosov z užívania týchto diaľnic. Vďaka „supertendru" na mýtny systém za Fica budeme splácať vybraté mýto firme SkyToll, všetky ďalšie splátky, aj tie prípadným DSS, budú musieť splácať daňoví poplatníci zo štátneho rozpočtu. O čom to teda je? Má teda 2.pilier nejaký zmysel?

SkryťVypnúť reklamu

Mal som za to, že vstupujem do súkromného piliera kvôli tomu, aby som nemusel znášať riziká hospodárenia štátu. Aj keď viem a rešpektujem stav, že DSS môžu investovať aj do nákupu klasických štátnych dlhopisov ale iba do obmedzenej výšky. No mám dojem, že pomaly spejeme k tomu, že si budeme sporiť vo dvoch systémoch, pričom oba využíva aj tak štát. Budúcnosť nie je už taká istá ako som ju videl nedávno...

Daniel Horecký

Daniel Horecký

Bloger 
  • Počet článkov:  31
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Jedno osobné stretnutie povie o človeku tisíckrát viac ako tisíc ním napísaných slov. Zoznam autorových rubrík:  DopravaŠportPolitikaEkonomikaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu