Na začiatku kauzy istý pán Rafael vyhlásil, že zverejnená súťaž na mýtny systém uverejnená na nástenke jedného ministerstva je v poriadku, inými slovami, bolo to v súlade so zákonom. Nechcem tu polemizovať s pánom Rafaelom, pretože je to odborník na všetko a určite aj taká verejná súťaž ako mýtny systém je pre neho maličkosť.
Ja som len právnik, ale máme u nás aj hviezdy právnického neba. Zrejmé títo boli pri posudzovaní právnej stránky sporného mýtneho tendra. Zaujímalo by mňa a predpokladám aj verejnosť, že aký právny výklad / interpretácia / bola zvolená pre tento prípad. Právna teória a pravidlá právnej logiky okrem iného hovoria, že v zvlášť závažných a zložitých prípadoch, bude potrebné z dôvodu správnej interpretácie právnej normy, zisťovať aj úmysel /zámer / predkladateľa zákona a zákonodarcu, čiže materiály legislatívneho procesu, ktoré predchádzali samotnému prijatiu zákona. Keďže úrad pre verejné obstarávanie sa stotožnil s ministerstvom, že uverejnenie na nástenke je zákonné, potom aj úmysel a zámer predkladateľa návrhu zákona a tiež zákonodarcu bol podľa toho rovnaký. Pokiaľ uveríme tejto konštatácii, potom vyvstáva určitá závažná skutočnosť a to, že poslanci aj predkladateľ zákona vedeli o takom možnom obchádzaní zákona. Išlo by tu o zavádzanie verejnosti o transparentnej a spravodlivej zákonnej úprave verejných obstarávaní.
Predpokladám, hoci mám trochu pochybnosti, že žiaden z poslancov by nesúhlasil s tým, aby sa verejné súťaže uverejňovali na nástenkách. Právny poriadok pozná niečo také ako úradnú tabuľu, kde sa zverejňujú dôležité úradné oznamy určené pre verejnosť. Transparentnejšie a objektívnejšie ako nástenka je podľa mňa už aj verejné WC. Páni politici a páni poslanci, aký úmysel ste mali pri predkladaní a schvaľovaní zákona o verejnom obstarávaní ? Taký o akom hovorí pán Rafael ?
Cieľom tohto cirkusu je to, aby tender vyhral vopred vybratý záujemca. Ťažko niekto tomu uverí, že zadarmo. Tu zase vyvstáva otázka, že kde sú tie špeciálne orgány / špeciálny prokurátor, špeciálny sudca a úrad boja proti korupcii /. Slovenskí šuhaji v generálskych uniformách / stále naškrobených / sa predvádzajú pred televíznymi obrazovkami a prezentujú sa takými prípadmi ako pyramídové hry. Čo tak páni sa pozrieť na tendre a ostatné štátne zákazky. Pyramídové hry vyriešia aj strážmajstri na Obvodných oddeleniach policajného zboru. Tendre, verejné súťaže a ostatné štátne zákazky sú pre špeciálne orgány, kde ide o miliardy a nie o drobné. Inak by som musel súhlasiť s pánom Harabinom, že tieto orgány nemajú svoje opodstatnenie.
Pri takých závažných pochybeniach aké boli v tomto prípade, kedy sa rozhodovalo o takých veľkých peniazoch, nepostačuje len prípadne odvolanie ministra, čiže politická zodpovednosť. Pýtam sa, že prečo sa tu nevyvodzuje trestno-právna zodpovednosť. Za totality sa v takých prípadoch tiež vyvodzovala len politická zodpovednosť. Zdá sa mi, že sa k tomu vraciame. Jednoducho povedané prídem, nabalím sa a odídem alebo ma odvolajú. Ešte nakoniec na nás môže vyplaziť aj jazyk. V podstate sa mu za také šafárenie s peniazmi daňovým poplatníkov nič nestane, prečo by on alebo jemu podobní neskúšali to robiť znovu.