Týmto článkom chcem otvorene poukázať na jeden z mnohých, ale aj najzávažnejších faktorov vzniku klientelizmu a korupcie na najvyššej politickej úrovni, ktorá zužuje celú spoločnosť. Spoločným menovateľom je financovanie partaji - politických strán, ich centrál, volebných kampani a ostatnej partajnej činnosti.
Daniel Lipšic navrhol zníženie štátnych dotácií pre politické strany, ale zároveň konštatoval, že zníženie môže mať aj negatívny dopad v tom zmysle, že tento výpadok sa budú politické strany snažiť vykryť iným spôsobom, domyslíme si akým, ale nebude to nič poctivé. Na druhej strane je holým faktom skutočnosť, že partaje už od nežnej revolúcie sústavne / cez tzv. garážové a podomové firmy / cez nastrčené osoby / bielych koňov / doja štátny rozpočet, bez ohľadu, že sa im poskytujú štátne dotácie.
Naznačím vysoko pravdepodobný scenár fungovania tejto chobotnice. Istý nám veľmi dobre známy politik sa v zákulisí vyjadril, že je „ potrebné vytvoriť pararelne fungujúcu štruktúru firiem zabezpečujúcich financovanie politickej strany. Keď bolo potrebné obsah tohto výroku vysvetliť, všetko poprel, čím nás určite neprekvapil. Nikto ani najmenej nemôže pochybovať o tom, že také firmy budú parazitovať na verejných zákazkách. Financovanie partaji sa realizuje z domácich aj zahraničných zdrojov. Zahraničné zdroje, rozumej umelo vytvorené firmy našimi partajnikmi so sídlom v zahraničí, ktoré cez štátnej zákazky „zoštíhľujú" slovenský štátny rozpočet. Veľká väčšina sponzorov sú kandidáti / ich rodiny a komplici / politických strán na najvyššie, ale aj nižšie posty v štátnom aparáte a tiež v akciovkách s účasťou štátu. Fyzická osoba obvykle sponzoruje jednu alebo aj viaceré politické strany. Týmto si vytvára podmienky a predpoklady, žiadať / zmluvne alebo na dobré slovo / určitý post / posty / v štátnom aparáte.
Dary sú peniaze fyzických osôb určené pre okruh osôb, tvoriaci subjekt - politickú stranu. Odplata za sponzorstvo je získanie štátneho postu. Nikto nemôže poprieť, že štátne posty sa rozdeľujú po straníckej línii. Po každých voľbách nastáva obmena figúr. Súkromné peniaze investované do „súkromnej osoby" sa potom vracajú s vysokým úrokom vo forme výplat, odmien a ďalších pôžitkov sponzorom - darcom, ale už zo štátneho rozpočtu. Inak povedané, dary a sponzorstvá od súkromných osôb pre politikov na ich osobné ciele / koryta v štátnom aparáte / vlastne zaplatíme my daňoví poplatníci tým, že sa sponzorom poskladáme na výplaty, odmeny a iné pôžitky. Výborne vymyslené a chytré. Veľmi drahý špás pre daňových poplatníkov. Nehovoriac o tom, že toto je choroba, ktorá plodí klientelizmus a korupciu v celej spoločnosti. Pre políciu a prokuratúru / ukázala to aj voľba gen. prok./ je táto nelegálna činnosť tabu. Organy činné v trestnom konaní a súdy môžu vyšetrovať a súdiť všetko ostatné len nie toto. Za sociku sa také magakauzy riešili len politicky a nie trestno-právne. Dnes je to rovnako.
Z vyššie uvedeného je zrejmé, že kde treba začať boj s klientelizmom a korupciou, aby sa mohol naštartovať ozdravný proces. Iné riešenie je len pretretie tohto starého novým lakom.