Keď som sa v nejakej ocitla, mala som chuť utiecť a veľakrát som aj utiekla. Nevedela som, ako dostať svoje emócie a reakcie pod kontrolu.
Začala som teda hľadať spôsoby, knihy, ľudí, ktorí by mi v tom urobili jasno. Objavila som knihu Nenásilna komunikácia (z ang. Nonviolent / Compassionate Communaction).
Predstavte si, že vám niekto povie, že ste veľmi egocentrická a sebestredná osoba. Autor opisuje 4 druhy reakcií, ktoré môžu nastať:
1) Viniť sámeho seba
Prvý druh reakcie je, že začneme obviňovať seba samého a staviať do role obete: ,,Ach, som príliš egocentrická osoba, mala by som byť viac .... " Pocity, ktoré s tým súvisia sú: hanba, vina, nespokojnosť so sebou, znižovanie vlastnej sebaúcty či sebavedomia.
2) Viniť druhého
Druhou reakciou na negatívny komentár, výčitku je zaujať obrannú pozíciu a zaútočiť na protivníka. ,,To ty si príliš egocentrický, nikdy mi nevenuješ pozornosť, si stále v práci, ...." V tomto prípade sa človek dostane do začarovaného kruhu, kedy na útok reaguje protiútokom a takmer nikdy z toho nemôže vzniknúť nič pozitívne, žiadne riešenie, východisko, či kompromis.
3) Pochopiť svoje pocity
Treťou možnosťou je, že si začneme uvedomovať, aké pocity v nás táto výčitka vytvára. ,,Cítim sa dotknuto, že si to o mne myslíš. Mám iba pocit, že by som mala venovať čas aj sama sebe,....". Takýmto štylom komunikácie dosiahneme to, že náš partner možno pochopí, ako sa cítime a možno sa do nás dokáže na základe toho lepšie vcítiť. Stále je ale otázne, či dôjde k vyriešeniu pôvodného problému. Partner totiž môže vaše pocity vnímať ako výhovorku, či ďalšiu výčitku voči nemu.
4) Pochopiť pocity druhého
Štvrtý spôsob, pravdepodobne ten najlepší, je vcítiť sa do druhého človeka a pochopiť, prečo povedal to, čo povedal. ,,Keď mi vyčítaš, že som egocentrická, máš pocit, že ti nevenujem dostatok pozornosti? Chýba ti niečo? Prečo si to o mne myslíš?". Aby sme neriešili iba problém, ale hlavne príčinu problému, potrebujeme zvýšiť svoju empatiu a pochopiť prečo nám druhý človek niečo vyčíta. Je to zároveň najťažšia možnosť a najmenej príjemná, pretože musíme opustiť svoje ego a zamerať sa aj na pocity druhého človeka.
Je dôležité na komunikácií pracovať, učiť sa o nej, rozvíjať ju, pokiaľ chceme zvládnuť konfrontáciu, negatívne situácie v partnerstve, vo výchove detí, v biznise atď. Keď pochopíme samích seba, pochopíme aj druhého človeka.
Nie sú to rozdiely, ktoré nás rozdeľujú. Je to naša neschopnosť rozpoznávať, akceptovať a oslavovať tieto odlišnosti. - Audre Lorde
Ak nie ste ochotní učiť sa, nikto vám nepomôže. Ak ste odhodlaní učiť sa, nikto vás nemôže zastaviť.