Rušiť alebo nerušiť staré kapitálové alebo investičné životné poistenie.
Kapitálové životné poistenie: Rušiť? Nerušiť?
Kapitálové životné poistenie bolo kedysi veľmi obľúbeným a spoľahlivým poistením s kombináciou kapitálového sporenia. Kedysi mám na mysli, keď technická úroková miera bola aspoň na úrovni 4% ročne. Čo predstavuje platnosť od 1.3.2004 do 1.1.2007 potom už bola Technická úroková miera (ďalej len túm) znížená Národnou Bankou Slovenska na úroveň 2,5%. Všetko sú to časy dávno minulé a dnes máme túm na úrovni 1,9%. Čiže ak je na KŽP garantovaná technická úroková miera aspoň 4% tak s prižmúrením jedného oka by som ju nechal platnú do konca poistnej doby a nerušil ju. Avšak je tu jeden problém. Tieto zmluvy založené v tomto roku t.j. 2004 sú ešte korunové. V tom čase malo pre nás 100.000SK podstatne vyššiu hodnotu ako teraz 3330€. To znamená, že za 12 rokov sa každému jednému klientovi, ktorý má KŽP pravdepodobne zmenila finančná a životná situácia. Takže pripoistenia na takejto zmluve sú v drvivej väčšine prípadov nedostačujúce na krytie rizík k dnešnej finančnej a životnej situácii klienta. Preto je na zváženie, či si takúto zmluvu ponechať a či ju radšej hneď zrušiť a spraviť zmluvu, ktorá je adekvátna k dnešnej finančnej a životnej situácii klienta. Následne vybrať takú poistnú zmluvu, ktorá sa do budúcna nemusí rušiť pretože sa na nej dajú robiť zmeny ako napr. pripoistiť alebo odpoistiť akékoľvek pripoistenie. Ku každej takejto zmluve treba pristupovať veľmi individuálne a klient musí presne vedieť aké následky bude mať, keď zmluvu zruší alebo keď si ju ponechá.
Investičné životné poistenie: Rušiť? Nerušiť?
Investičné životné poistenie bolo je a ešte dlho na trhu bude. Mnoho klientov si myslí, že investovať peniaze cez takýto druh poistenia je najmenej riziková forma šetrenia a že sa nemusia báť o svoje nasporené peniaze. To je ale veľký omyl. Poisťovňa nie je oprávnená investovať klientove a teda nemôže garantovať, že klient o svoje peniaze nepríde. Najväčšou nevýhodou IŽP sú prvé dva niekedy až tri roky sporenia. Ale to si rozoberieme podrobnejšie v ďalšom článku. Takže otázka zrušiť IŽP alebo nerušiť IŽP? Veľmi podstatné je to, či sa na takýchto zmluvách dajú robiť počas doby platnosti zmluvy nejaké zmeny v pripoisteniach. Ak áno super ak nie tak je to problém. Prečo problém? Pretože ľuďom sa počas života mení finančná a životná situácia a čo mal klient pre 3,5,10 rokmi pripoistené už v dnešnej dobe môže byť nedostačujúce alebo práve naopak úplne zbytočné a tým pádom klient platí zbytočne vysoké poistné. Druhou veľmi podstatnou vecou je to ako má klient nastavené fondy a stratégiu. Vo väčšine prípadov sú práve fondy a stratégia nastavená veľmi nešťastne pretože sprostredkovateľ, ktorý poistenie dojednal nemal najmenšie tušenie o fondoch a stratégii, ktorú má klientovi nastaviť. Treba sa pozrieť aké poplatky sú spojené s rušením danej zmluvy a o koľko peňazí klient príde ak by sa rozhodol zmluvu zrušiť.
Treba k všetkým zmluvám či už je to IŽP alebo KŽP pristupovať veľmi individuálne. Je veľká pravdepodobnosť, že klient príde o nejaké svoje nasporené peniaze, preto túto situáciu je potrebné dôkladne rozobrať a porozprávať sa o všetkých možnostiach, ktoré na trhu sú. Aby klient do budúcna už nemusel prichádzať o svoje vlastné peniaze.
Moja rada na záver
Pred zrušením akejkoľvek poistnej zmluvy si zistite, či vás iná poisťovňa dokáže poistiť aspoň na také pripoistenia aké máte dojednané v starej zmluve. Aby nenastala situácia, že vás nekvalitný „poradca“ prehovorí zrušiť zmluvu a spravíte hneď novú „výhodnejšiu“ a potom zistíte, že vás už poisťovne nechcú poistiť.
Preto radím: NEPODPISUJTE ZMLUVY NA PRVOM STRETNUTÍ!
Tu si môžete prečítať článok o tom prečo nepodpisovať zmluvy na prvom stretnutí.
http://huzovic.blog.sme.sk/c/432141/nepodpisujte-zmluvy-na-prvom-stretnuti.html
„Informácie škodia najviac tým, ktorí ich nemajú!“