Za posledných viac ako 20 rokov sledujeme prakticky nezmenený stav slovenskej politiky. Keď sa ktokoľvek dostane k moci, tak jeho prvotným záujmom je zbaviť sa „nepohodlných“ ľudí, dosadiť si „svojich“ a správne presmerovať tzv. „peňazovody“. Všetko ostatné je pre vládu nepodstatné.
Môžete namietať, že vlády spravili aj mnoho prospešnej práce a určite sa aj taká nájde, ale o tom nie je tento článok. Úvodný odsek mal len navodiť atmosféru, v ktorej existuje/neexistuje naše slovenské BAT centrum.
Pre tých, kto nevedia, čo to BAT centrum je uvádzam k nemu základné informácie na konci tohto článku. Tu len stručne – ide o referenčné centrá pre najlepšie dostupné techniky (Best Available Techniques Reference Centres), ktoré mali zriadiť jednotlivé členské štáty Európskej únie pre podporu znižovania priemyselných emisií v rámci integrovanej prevencie a kontroly ovzdušia.
Od 24. novembra 2010 platí Smernica 2010/75/EÚ a Európskeho parlamentu a Rady o priemyselných emisiách (integrovaná prevencia a kontrola znečistenia) neskôr doplnené a aktualizované ďalšími predpismi Európskeho parlamentu a Rady, ktoré ustanovujú základ pre vytvorenie BAT centier.
Až do polovice roku 2022 sa žiadna vláda otázkou vytvorenia slovenského BAT centra prakticky nezaoberala, a to sme mali vlády „pravicové“ aj „ľavicové“ (postupne vlády Ivety Radičovej, druhá a tretia vláda Roberta Fica, Petra Pellegriniho a Igora Matoviča). Vytvorením slovenského BAT centra sa začala zaoberať až vláda Eduarda Hegera po tom, čo bol Európskou komisiou predstavený 18. mája 2022 program RePowerEU.
V rámci tohto programu na úrovni Slovenska tím vybraných odborníkov na základe požiadavky vedenia Ministerstva životného prostredia SR pripravil komplexný plán vybudovania a prevádzkovania slovenského BAT Centra. Vypracovaný plán bol vedením MŽP SR prijatý na jeseň 2022.
Prijatý plán obsahoval komplexný návrh riešenia BAT Centra a nadväzujúcu modernizáciu IS IPKZ.
Vytvorenie BAT Centra počítalo s nasledujúcimi fázami:
Fáza | Obdobie | Popis |
I. | Q1-Q4 2023 | Príprava a vybudovanie organizácie BAT Centra, príprava projektov a verejného obstarávania, príprava a vybudovanie pracovísk, analýz, detailné návrhy riešení, zahájenie vývoja IS. |
II. | Q1-Q2 2024 | Dodávka zariadení dátového centra, finalizácia vývoja a implementácia IS. |
III. | Q3-Q4 2024 | Pilotná prevádzka s poskytovaním špecifikovaných služieb so zvýšenou podporou dodávateľov. |
IV. | 2025-2026 | Plnohodnotná prevádzka BAT Centra s dôrazom na školenia hlavných konzumentov poskytovaných služieb. |
Nadväzujúca modernizácia IS IPKZ bola navrhnutá v nasledujúcich fázach:
Fáza | Obdobie | Popis |
I. | Q1-Q4 2023 | Príprava projektov a verejného obstarávania, revitalizácia dátového centra prevádzky IS IPKZ, analýzy, detailné návrhy riešení, inštalácia technických zariadení, implementácia dodávaného SW a vlastný vývoj častí IS. |
II. | Q1-Q3 2024 | Pilotná prevádzka a finalizácia vývoja IS. |
III. | Q4 2024-2026 | Plnohodnotná prevádzka modernizovaného IS IKPZ. |
V rámci realizácie projektu na vybudovanie BAT Centra komplexný návrh počítal aj s úpravou slovenskej legislatívy tak, aby bola v súlade s právnymi predpismi EÚ, pričom sa počítalo pri transpozícii s možnosťou ich úprav pre podmienky Slovenska v súlade s čl. 15 ods. 3 smernice 2010/75/EÚ. Vzhľadom na skutočnosť, že BAT Centrum bolo navrhnuté v širšom kontexte životného prostredia a emisií, ako je bežne chápané (životným prostredím sa rozumie nielen príroda ale celé prostredie okolo nás; emisiami nie sú len nežiadúce plynné, kvapalné a pevné látky v ovzduší, vode a v pôde, ale aj nežiadúce umelé svetlo a hluk) bola by národná legislatíva rozšírená o ďalšie typy emisií, ktoré majú dopad na životné prostredie.
Ako je vidieť z vyššie uvedeného, komplexné riešenie myslelo na samotné vytvorenie BAT Centra ako aj nadväzujúcu modernizáciu kľúčového IS IPKZ, a to poriadnou prípravou, samotnou realizáciou a tiež plnohodnotnou podporou produkčnej prevádzky, aby sa myslelo na jej financovanie v ďalších rokoch, na čo obvykle v rámci akýchkoľvek nových informačných systémov a technológií vo verejnej správe nikto pri tvorbe rozpočtov nemyslí.
Od prijatia komplexného riešenia vybudovania BAT Centra vtedajším vedením MŽP SR tu máme po vláde Ľudovíta Ódora už ďalšiu, tentoraz štvrtú vládu Roberta Fica a stav budovania BAT Centra je ešte žalostnejší, ako na jeseň 2022. Medzitým totiž niekto múdrejší, ako tím odborníkov podieľajúcich sa na príprave komplexného návrhu rozhodol, že prípravu celého riešenia ako aj podporu plnohodnotnej prevádzky nie je treba a bezmyšlienkovite obe fázy vyškrtol a v takto oklieštenej podobe návrh na vybudovanie BAT Centra v januári 2023 predložil vláde na schválenie.
Oklieštený návrh bol prijatý a od februára sa malo začať s budovaním BAT Centra v rámci organizácie MŽP SR. V tomto mesiaci tiež prebehli aj nejaké výberové konania na obsadenie kľúčových zamestnancov, ktorí by BAT Centrum vybudovali.
Čo by bolo, keby...
...projekt vybudovania BAT Centra pokračovalo podľa návrhu prijatého vedením MŽP SR:
- Bola by kompletne vytvorená organizácia centra a obsadené kľúčové pracovné pozície.
- Boli by hotové projekty a vysúťažení dodávatelia.
- Dodávatelia by pripravili dátové centrum a dodali by jeho zariadenia.
- Bol by vytvorený, implementovaný a otestovaný IS BAT pripravený na pilotnú prevádzku.
- Zamestnanci by mali vytvorenú väčšinu dostupných referenčných dokumentov (tzv. BREF dokumenty) a mali by vytvorenú kompletnú metodiku posudzovania dostupných techník z pohľadu environmentálneho zaťaženia pre rôzne regióny Slovenska.
Zároveň s tým by bol kompletne modernizovaný IS IPKZ pripravený v pilotnej prevádzke.
Aktuálny stav
Keďže sa do pripraveného komplexného návrhu BAT Centra zaplietli „schopní“ a „múdri“ politici, tak za jeden a pol roka existencie návrhu existuje:
- BAT Centrum formálne ako referát s 1 vedúcim zamestnancom a 1 referentom (znalosť celého návrhu BAT centra je na úrovni asi 60 % ☹).
- Keďže politici posledných dvoch vlád vyškrtli prípravnú fázu, tak, neexistuje pripravený projekt na žiadnu z potrebných dodávok a nie sú pripravené verejné obstarávania.
- Nie je pripravená organizácia centra.
- Nie je k dispozícii dátové centrum ani zodpovedajúci informačný systém.
- Nie sú spracované metodiky na prípravu BREF dokumentov ani na posudzovanie jednotlivých techník s pohľadu vplyvu na životné prostredie, ktoré je v rámci regiónov Slovenska rozdielne.
- Nie je vytvorená databáza jednotlivých posudzovaných techník ani znalostná báza.
- Nie sú spracované metodiky s aktuálnymi EÚ požiadavkami na IPKZ atď.
Záver
Teda miesto toho, aby sme v súčasnosti (Q1 2024) rozbehli BAT Centrum so všetkým v pilotnej prevádzke a v priebehu cca 6 mesiacov vychytali posledné drobnosti a mohli efektívne všetkým poskytovať najlepšie dostupné techniky, tak prakticky nemáme za 23 rokov nič a hrozia nám v tejto súvislosti zo strany EÚ sankcie.
Naši politici nie sú očividne dlhodobo schopní robiť skutočne prospešné veci pre Slovensko aj napriek tomu, že majú zo strany EÚ k dispozícii pre tieto účely dostatok peňazí a jediné, čo ich zaujíma je prospech pre seba a sebe blízkych ľudí (česť výnimkám, ktorých je ešte menej ako šafranu).
-------------------------------
Čo je BAT Centrum
Pripravované BAT Centrum v definovanom rámci Smernice 2010/75/EÚ malo byť vytvorené ako organizačná zložka v rámci štruktúry Ministerstva Životného prostredia SR, ktorého hlavnými úlohami malo byť:
1. Zhromažďovanie a hodnotenie informácií o najlepších dostupných technikách, ktoré sa používajú v rôznych odvetviach priemyslu s cieľom minimalizovať environmentálny dopad ich činností a použitia.
2. Vytvorenie referenčných dokumentov o najlepších dostupných technikách (BREF), ktoré sú kľúčové pre určovanie štandardov BAT a obsahujú popisy techník, ich výkonov, súvisiace monitorovanie, manažérske a operačné praktiky, ako aj úrovne emisií, ktoré by sa mali dosiahnuť používaním týchto techník.
3. Podpora implementácie najlepších dostupných techník na technickej a metodologickej úrovni.
4. S ohľadom na technologický pokrok a nové poznatky pravidelne aktualizuje a reviduje BREF dokumenty, čím zabezpečuje trvalé odporúčanie najlepších techník v súlade s najnovšími technologickými a operačnými štandardmi.
V rámci slovenského BAT Centra sa počítalo s hodnotením aj s prihliadnutím na región, v ktorom má byť daná technika použiteľná, pretože pri mnohých technikách je ich výsledok závislí od miesta použitia (iné výsledky môžu byť z oblasti nížin, iné v horách a pod.)
Slovenské BAT Centrum malo spracúvať širokú škálu údajov súvisiacich s tvorbou emisií vrátane:
- technických špecifikácií nasadených alebo implementovaných technológií,
- operačné údaje o efektívnosti a o tvorbe emisií,
- nákladov a ekonomických údajov spojených s implementáciou jednotlivých techník,
- informácií o environmentálnych dopadoch pri implementácii a používaní techník,
- praktík najlepšieho riadenia a monitorovania.
Spracúvané informácie sú využívané na formuláciu a aktualizáciu BREF dokumentov, ktoré slúžia ako základ pre stanovenie BAT záverov a povolení v rámci integrovanej prevencie a kontroly znečistenia (IPKZ).
Pod technikou sa v rámci BAT rozumejú:
1. Technológie
To sú konkrétne zariadenia alebo systémy používané v procese výroby alebo pri čistení emisií, resp. vzduchu, vody a pôdy.
Patria sem napr. filtračné systémy, technológie na recykláciu, technológie na zníženie spotreby energie, vody a pod.
2. Výrobné postupy
Tieto zahŕňajú metódy a procesy používané pri výrobe, ktoré môžu mať vplyv na efektívnosť využívania zdrojov a na znižovanie emisií.
Príkladom môže byť zmena v procese výroby, ktorá umožňuje použitie menej škodlivých surovín alebo optimalizácia procesu na zníženie produkcie odpadu a pod.
3. Techniky riadenia
Tieto zahŕňajú operačné stratégie a postupy, manažérske prístupy a organizačné metódy, ktoré pomáhajú znížiť environmentálne dopady činností.
Patria sem napríklad systémy environmentálneho manažmentu, školenia zamestnancov o environmentálnych postupoch, účinné triedenie surovín, energetické audity, stratégie implementácie nízkoenergetických spotrebičov alebo uchovávanie prebytkového tepla a pod.
4. Opatrenia na zníženie emisií
Okrem technológií a postupov zahŕňa BAT aj konkrétne opatrenia a metódy zamerané na znižovanie emisií a odpadu, či už ide o fyzikálne, chemické alebo biologické procesy.
5. Prístupy k monitorovaniu a meraniu
Efektívne monitorovacie a meracie techniky sú tiež súčasťou BAT, pretože umožňujú sledovanie a vyhodnocovanie vplyvu na životné prostredie pred a počas využívania najlepších techník, čo je kľúčové pre riadenie a optimalizáciu environmentálnych výkonov.