Exminister Budaj a jeho štátny tajomník Smatana, ktorí sú už našťastie preč, zaviedli túto povinnosť od roku 2023. Bez prípravy, bez dlhodobej dopadovej štúdie, bez akejkoľvek analytiky o technickej a časovej realizovateľnosti tohto kroku. Jednoducho sa správali ako splašení nadšenci a zabudli na všetky okolnosti fungovania našej krajiny, ktorú mali sami s rozumom spravovať. Dali prevádzkovateľom skládok nôž na krk v podobe pokút ak nebudú odpad pred ukladaním na skládku upravovať. Horšie to už bolo s vyhrážkami starostom - tých chceli pokutovať a zverejňovať na nejakej "tabuli hanby".
Chybičkou krásy je to, že na úpravu odpadu neexistuje na Slovensku infraštruktúra. Na 1 kg pretriedenia odpadu vám stačia zdravé ruky, na 1 mil. ton odpadu už potrebujete veľkokapacitné zariadenia ako drvičky, triedičky a pod. za milióny eur. Keď takéto zariadenia chcete postaviť, ministerstvo vás pošle do povinného hodnotenia procesu EIA. Nikto predsa nechce vylúčiť dôležitý hlas verejnosti pri stavbe takéhoto rozsahu. A tu nastáva problém. Proces EIA trvá na Slovensku v lepšom prípade 6 mesiacov, v tom horšom roky. Realisticky sa bavme o 1 až 4 rokoch dokazovania, že takéto zariadenie nemá negatívny vplyv na životné prostredie. A to som optimisticky vynechal dobu potrebnú na získanie územného rozhodnutia, stavebného povolenia a samotnej stavby.
V roku 2022 sa vzbúrili odpadové spoločnosti a tak chtiac-nechtiac musel rezort termín posunúť z 1. januára 2023 na 1. január 2024. Zmenil sa termín, ale dĺžka EIA procesov nie. Takže dnes riešime ten istý problém ako v roku 2022 – stále neexistuje infraštruktúra na úpravu odpadu pred skládkovaním a čas stále beží.
Bývalé vedenie MŽP SR situáciu s úpravou odpadu absolútne nezvládlo. Namiesto toho mohli prijať menej ambiciózny avšak reálny plán zaviesť túto povinnú úpravu od roku 2027 tak ako to maximalizujú naše možnosti a záväzky voči EÚ v oblasti ochrany životného prostredia a odpadového hospodárstva, ale aj kvôli zvyšovaniu cien, ktoré už niekoľko rokov žiadnemu občanovi nechýba. Nielen kvôli obciam, ale aj kvôli odborníkom, ktorí od začiatku argumentovali, že nemôže byť tento proces zvládnutý v takom časovom strese. Od legislatívnej povinnosti cez proces EIA po realizovanie je to min. 5 rokov a SR to mala zvládnuť od zverejnenia vyhlášky za necelé 3 roky!
Iniciatíva ZMOS je preto výborný krok a jediný logický krok. Tento tlak na úradnícku vládu je snahou napraviť chyby MŽP SR, ktoré sú časovo nerealizovateľné a zároveň predražujú obyvateľom miest a obcí, ktoré skládkujú odpad v toim lepšom prípade len o 100%, v tom horšom o stovky %. Toto bublajúce riziko v podobe dvojnásobného rastu poplatkov za odpad vďaka úprave odpadu pred skládkovaním si občania zatiaľ ešte neuvedomujú. Komunálni politici áno. Odborná verejnosť je dokonca presvedčená, že posun nenaruší súčasný stav ani trend zlepšovania triedenia odpadu, skôr pomôže zlepšiť za posledné 3 roky absolútne zle riadené odpadové hospodárstvo v SR.
K tomu však treba do praxe zaviesť tieto 3 základné riešenia:
Plne treba prijať návrh ZMOS s odkladom Mechanicko-biologickej úpravy odpadov až od roku 2027
K 1. 1. 2024 budú pripravené kapacity na úpravu odpadu len na úrovni 20-30% pre celé Slovensko. Tých, ktorým sa zubami-nechtami a veľkým šťastím podarilo zariadenia povoliť a v najlepšom prípade aj postaviť, treba finančne podporiť napr. z environmentálneho fondu kde sú 2 mld. eur, určené presne na projekty, ktoré majú zlepšovať životné prostredie. Vychádzajme z toho že cieľom Budajovho unáhleného zavevednia MBÚ k 2023 a teraz k 2024 bolo menej skládkovať. Tak prečo celú zodpovednosť za „štátny aktivizmus“ chceme hodiť iba na plecia súkromných investorov?
Pripraviť serióznu strategickú analýzu čo s odpadom, čo so skládkami a čo s energiou a surovinami v odpade. Toto dnes nikto z úrovne štátu nevie povedať. Budajove a Smatanove plány vychádzali z jediného strategického rozhodnutia – nechceme to čo na Západe funguje a pomáha krajinám menej skládkovať – energetické zhodnocovanie odpadu. A všetky nezmyselné kroky v odpadovom hospodárstve prispôsobovali tejto obsesii.
Na Slovensku máme dnes v segmente skládkovania absolútny neporiadok a preto sme v spracovaní odpadov na absolútnom chvoste EÚ. Skládkujeme stále viac ako 1,1 mil. ton komunálneho odpadu ročne a nevieme koľko skládok a dokedy budeme musieť nechať v prevádzke, pretože za ne nemáme žiadnu funkčnú náhradu. Na druhej strane nás EÚ tlačí k ich zatváraniu. Nehovoríme už ani o žalobe voči SR kvôli neschopnosti korektne a technicky uzatvoriť 21 skládok, ale o povinnosti do roku 2035 uzatvoriť väčšinu existujúcich skládok tak, aby sme skládkovali maximálne 10% komunálneho odpadu. Dnes je to vyše 40% a to je cez 1,1 mil.ton ročne hnijúcich bez využitia!
Viac o krokoch ZMOS: https://www.teraz.sk/slovensko/zmos-ziada-posunut-zavedenie-upravy/721349-clanok.html
Viac o neuzatvorených skládkach: https://euractiv.sk/section/obehova-ekonomika/news/eurokomisia-zazalovala-slovensko-za-to-ze-neuzavrelo-niekolko-skladok-odpadu/
Autor je súdnym znalcom v oblasti odpadov a člen vedeckej rady v oblasti odpadov.