
List s absolútne dehonestúcim hodnotením práce zdravotníkov zaslala v týchto dňoch súkromná zdravotná poisťovňa, bezprecedentne a snáď prvý krát v ére pluralitného systému zdravotného poistenia, všetkým pacientom registrovaným v Medicínskom centre v Bratislave pre ktoré pracujem. Sme hrdí, že predmetná zdravotná poisťovňa súčasne v liste uznanlivo priznáva, že naše zdravotnícke zariadenie spĺňa všetky parametre proklientského prístupu a nadštandardného prostredia v starostlivosti o zdravie pacienta.
Desiatky rozhočených pacientov, dôchodcovia, právnici, manažeri, bankári a ich rodinný príslušníci zahltili dnes telefónne linky našej polikliniky a pravdepodobne aj slečny v call centre bohorovne sa správajúcej poisťovne. Ľudia sa rozhorčujú nad možným zneužívanm dominantného postavenia zdravotnej poistovne na trhu, hovoria o nekalej hospodarskej súťaži, poškodzovaní dobrého mena spoločnosti, obmedzovaní ich slobodnej voľbe lekára a nečinnosti Protimonopolného úradu a Úradu pre tzv. dohľad na zdravotnou starostlivosťou...Nadávajú na svoju poisťovňu, vládu, ministerstvo zdravotníctva. a parlament Ďalšie stovky ľudí sa pozastavujú nad prekvapivým a nevhodne načasovaným rozhodnutím zdravotnej poisťovne, ktorá má už zo zákona zmysluplne spravovať mesačné platby poistného našich klientov za poskytnuté zdravotnícke služby. Aj nezainteresovaní asi chápu rozhorčenie nejedného lekára polikliniky, ktorého celoročnú prácu hodnotia, možno na zakázku a pravdepodobne na základe vykonštruovaných kritérií, byrokrati v poisťovni ako /iba-len/ neefektívnu, neopodstatnenú a neúčinnú. Myslím, že každý rozumný lekár musí považovať túto nehoráznosť pod ktorú sa podpísal bez ostychu riaditeľ úseku nákupu zdravotnej strarostlivosti poisťovne /inak nelekár/, rozhodne v rozpore s našim základným právom na ochranu dobrého občianskeho a odborného mena, ktoré neoprávnene zasahuje do nášho života /Čl. 19 ods. 1a 2 Ústavy Slovenskej republiky/.
V tejto súvislosti je potrebné pripomenúť aj literu zákona, Dohovor o ľudských právach a dôstojnosti človeka v súvislosti s aplikáciou biológie a medicíny, ktorá sa vzťahuje aj na slovenských pacientov všeobecne. Podľa tejto normy sa „Zásah v oblasti zdravia môže vykonať iba vtedy, ak osoba, ktorej sa týka, bola informovaná a so zásahom vyjadrila súhlas“. Súkromná zdravotná poisťovňa však rozhodla a punktum. Klientom len oznámila, že majú len záujem o ozajstných /!/ kvalitných a efektívnych poskytovateľov a slobodné rozhodnutie pacientov zveriť sa do našich rúk jednoducho nerešpektuje.. Predpokladám, že nikto z preferovanej vlastnej siete polikliník našej prirodzenej konkurencie asi nezažil šikanovanie lekárov za predpisovanie liekov na hypertenziu pre najzávažnejších pacientov s vysokým srdcocovocievnym rizkom alebo napríklad psychiatrických a inak postihnutých pacientov, vážených klientov.
Majitelia našej súkromnej polikliniky sa rozhodli postarať aj naďalej o svojich klientov po zdravotnej stránke. Rozhodli sa uhradiť v roku 2010 medicínske náklady za všetky vyšetrenia a lieky predpísané „našim ľuďom“-pacientom do času, keď sa môžu prepoistit do inej zdravotnej poisťovne, v ktorej biznis a nekalé praktiky nie sú prostriedkom pre zvyšovanie vlastných benefitov z platieb plynúcich z verejného zdravotného poistenia.. Klobúk dole.
Viem, že už v tejto chvíli majú, podobne ako na západ od nás, zdravotné poistenie problém nájsť skúsených atestovaných lekárov. Na Slovensku chýba v župách viac ako 3 000 lekárov. Preto si myslím, že by zdravotné poisťovne nemali hazardovať ani s dôverou vlastných poistencov, ktorí vkladajú nádej v ich schopnosti spravovať účelne vlastné financie z výberu poistného, ani s dôverou nás zdravotníkov na druhej strane, ako aj s dôverou zamestnancov vlastných... Napriek tomu kompetentní v zdravotnej poisťovni Dôvera kategoricky rozhodli, že s účinnosťou od 1. aprila viac nebudú hradiť lieky a výkony za starostlivosť o našich pacientov, z ktorých niektorí naše služby aktívne vyhľadávajú už 18 rokov....