
Byť posudzovaný podľa životopisu, oblečenia, výzoru, tónu hlasu, vzrastu a účesu a milióna ďalších atribútov a na ich základe byť, resp. nebyť prijatý do zamestnania je často nefér. Pred skutočnou diskrimináciou nás chráni zákon.
Žiadny zákon však nezmení skutočnosť, že výber práce zo strany kandidáta a výber zamestnanca zo strany zamestnávateľa je obchodným vzťahom, v ktorom rozhoduje ponuka a dopyt. Zároveň je však tento proces aj medziľudským kontaktom a preto do neho nevyhnutne vstupujú sympatie, antipatie, pocit súladu a nesúladu a množstvo ďalších podvedomých procesov. Myslieť si, že pri pohovore záleží len na znalostiach, schopnostiach a zručnostiach kandidáta je naivné.
Oblečenie je dôležité. Rovnako ako všetky ostatné prvky zovňajšku. Pravidlo jediného vhodného typu oblečenia (formálneho) na pracovný pohovor je však zavádzajúce.
Redakcia SME je príkladom svetrovej neformálnej kultúry. Duch kreativity a tvorivej slobody sa zrkadlí aj v prakticky neexistujúcich pravidlách obliekania. Rifle a vyťahaný sveter sú tu normou a nepísaným dress-kódom. Predstavte si teraz kandidáta na miesto redaktora (editora, manažéra), ktorý príde na stretnutie so zástupcami redakcie v perfektnom obleku, kravate a poltopánkach. Do očí bijúci kontrast s prostredím, do ktorého vstúpi, ho takmer určite zneistí. S pravdepodobnosťou, blízkou istote však aj jeho zovňajšok zneistí ľudí, s ktorými sa stretne. Slovo, ktoré bude visieť nevyslovené vo vzduchu počas celého pohovoru je "nepatričnosť". A novinári sa budú sami seba pýtať: "Patrí sem niekto s takýmto oblečením? Nie je príliš formálny (škrobený, neprirodzený, konzervatívny)?
Toto je to malé mínus kandidáta, ktorý neprispôsobí svoje oblečenie prostrediu a ľuďom, s ktorými sa stretáva. Primeranosť je preto skutočne kľúčovým slovom. Namieste je dokonca istý "prieskum terénu". Skúste sa nenápadne po osobných linkách informovať o tom, aký typ oblečenia je neformálnou normou na pracovisku, aký typ oblečenia je preferovaný vedením spoločnosti a (v najlepšom prípade) ľuďmi, ktorí sa zúčastnia pohovoru. Prispôsobte Vaše oblečenie prostrediu, do ktorého vstupujete.
Čím väčší bude kontrast medzi vašim oblečením a oblečením ľudí, s ktorými sa stretnete na pohovore, tým väčší (podvedomý) pocit nesúladu zanecháte v potenciálnom zamestnávateľovi.
Perlička na záver
Keď som sa zaujímal o pozíciu v nemenovanom vydavateľstve, zisťoval som u nemenovaného šéfredaktora, aký je vhodný štýl oblečenia na pohovor. Povedal: "Hlavne si zober nejaký vyťahaný sveter. U nás aj vedúci pracovníci pred tým ako vstúpia do redakcie, vytiahnu zo skrine vyťahaný sveter, aby v redakcii nebudili pozornosť". Na stretnutie som išiel vo vyťahanom svetri, ktorý som mal v skrini asi 8 rokov. Riaditeľ prišiel vo výbornom saku a vyžehlenej košeli.
Peťo Rolný
autor je personálnym riaditeľom Petit Press
Výzva pre kolegov z HR: neostýchajte sa a vstúpte s iHRiskom doblogového sveta! Napíšte Vaše postrehy, podnety a kľudne aj celépríspevky na peter.rolny@smeonline.sk. Radi vaše príspevky uverejníme!