
.Humanistický postoj Židov
Amir, s ktorý sedím v pracovni, a jeho manželka, zastávajú obvyklý (sekulárno-)humanistický postoj. Samy sa označujú za ľavičiarov.
Jadrom ich presvedčenia je, že Izrael nemá právo "okupovať" územia získané v šesť-dňovej vojne, ani tam rozširovať osady. Pre osadníkov na Západnom brehu obvykle nemajú dobrého slova, tobôž nie pre ich pravicových aktivistov typu Barucha Marzela.
Ich obavy sú v tom, že pričlenením sporných území k Izraelu s nepriateľky naladenými palestínskymi Arabmi by demografiu Izraela nebezpečne zmenilo v prospech moslimov, čím by bol ohrozený židovský charakter štátu.
Amirova manželka dokonca povedala, že Izrael nesie vinu za vyhnanie Arabov vo vojne pri vzniku Izraela.
Argumentovala aj z pozície judaizmu, kde podľa nej je prvoradé neutláčať cudzinca a dbať o právo a spravodlivosť. Boží zámer umiestniť Židov po takmer 1900-ročnom exile do ich zasľúbej zeme a z toho vyplývajúci sionistický zápal pravice označila za nejasne podložený. Podľa nej je lepšie vyhnúť sa problémom s územím (neskúšať zbytočne napĺnať proroctvá o osídlení), a ustúpiť za zelenú líniu, pokiaľ je to možné.
.Už len Evanjelium
Včera v gospelovej kaviarni som sa zoznámil s Alexom, starším Židom, pôvodom z Ruska. Vlastne označenie Žid z náboženského hľadiska už dobre nesedí, židovstvo má len etnicky a z toho mu vyplynulo i občianstvo Izraela.
Alex je zapálený kresťan, zastávajúci názor, že dôležitá pre Židov je už len zvesť o Ježišovi. Jeho mienka iste nepoteší ortodoxných Židov, tobôž nie antimisionárskych aktivistov z Yad L´achim, vystupujúcich aj proti šíreniu kresťanstva v židovskom štáte.
Podľa Alexa je sväté miesto to, kde zhromažďuje cirkevné spoločenstvo v Duchu Svätom. K aktivitám kresťanských sionistov, ktorí napríklad každoročne organizujú pre kresťanov z celého sveta Slávnosť stánkov v Jeruzaleme, je skeptický, dôvodiac, že sa tam spomínajú slová Jeruzalem, Sion, no nie Ježiš a spasenie.
Alex si tiež myslí, že je lepší princíp úplnej spravodlivosti zo židovskej strany, ako sionistický zápal pre problémové územia.
Na moju poznámku o platnosti abrahámovskej zmluvy pre židovský národ a jeho znovuzhromaždenie z národov po rozptýlení odpovedal, že sú to skôr tajomstvá Božie.
.Podpora od kresťanských sionistov stále trvá
Predchádzajúc skupiny názorov stoja do istej miery v opozícií voči kresťanskému sionizmu, ktorého prívrženci podporujú nielen "bezproblémové" projekty v Izraeli, ako škôlky, sirotince, nemocnice, či židovské prisťahovalectvo.
Niektoré skupiny proizraelských kresťanov totiž vďačne na svojich akciách prijímajú rečníkov z miest na sporných územiach, ktorých - paradoxne - ľavicoví Židia ignorujú.
Napríklad fronlineisrael.com, združujúcich zapálených kresťanov-sionistov, vrátane Jan Willem van der Hoevena, inak jedného zo zakladateľov Medzinárodného kresťanského veľvyslanectva v Jeruzaleme, sa venuje takmer výlučne židovským komunitám v Júdei (Západný breh).
Na videách na ich stránke možno uvidieť proosadnícku aktivistku "žien v zelenom" (viď ilustračný obrázok k článku), niečo u vyučovaní Tóry v Hebrone, alebo rehabilitačný projekt pre vysídlencov z Gazy.
V Amerike zase kresťansko-židovskí aktivisti okolo rabína Ecksteina ocenili dvoch duchovných za aktívnu podporu Izraela. Eckstein pri tej príležitosti hovorí, že "viac a viac kresťanov rozumie svojim židovským koreňom a biblickej perspektíve, ktorá ich volá stáť s Izraelom."
.Biblický sionizmus
Každopádne, Izrael je kypiacim hrncom rôznych názorov. Čo vraví na jeho súčasné ťažkosti vyhlásenie kongresu biblického sionizmu ?
"A třebaže Izraeli byla zaslíbena celá Izraelská země, musíme ponechat prostor pro Boží soud, který přichází k Izraeli uvnitř jeho hranic, stejně jako v biblické době, jako způsob Boží nápravy, neboť víme, že vyšším Božím cílem je přivést Izrael k sobě (Ezechiel 11:10-11, Ezechiel 20:33-44, Ozeáš 5:14-6:3)."
Teda cieľom nie je ďalšia deštrukcia Židov, ale naplnenie ich biblického poslania - byť opäť Božím ľudom.