Udalosti mali takýto spád. Okolo deviatej večer som opúšťal Fakultu exatných vied a kráčal areálom smerom k bráne.
Prešiel som pritom okolo štyroch chlapov, čo sedeli na lavičke a - modlili sa. Zachytil som "be šém Ješua Ha Mašiach", čo v hebrejčine značí "v mene Ježiša Krista". To ma motivovalo zastať a vrátiť sa pár krokov späť.
Dal som sa s nimi do reči a vysvitlo, že sú to mesiánski Židia, ktorí sa prišli pozrieť na jedno herecké vystúpenie - o Ježišovi. Presnejšie išlo o aktivistov misonárskej organizácie "Židia pre Ježiša" (Jews for Jesus), zanietených zvestovať Evanjelium vyvolenému národu. A divadelné predstavenie o Ježišovi bolo ideálnou príležitosťou pohovoriť s prítomnými návštevníkmi o Ježišovi.
Tak som sa ku kresťanským Židom pridal a spolu sme išli na program.
.Komédia na motívy stredovekých pašií
Predstavenie bola vlastne komédia, inšpirovaná stredovekými náboženskými hrami. V nej sa štyria rímski vojaci vtipne pachtia s ukrižovaním Ježiša. Účinkovali v nej študenti fakulty. Dvaja vojaci boli vlastne "vojačky", lebo ich stvárňovali ženy.
Procesia najskôr vchádza zvonku do budovy fakulty, aby vo vstupnej hale odohrali jadro predstavenia - vlastné ukrižovanie. Tu "Ježiš" nesie svoj kríž.

"Potupujú" ho a vpravo si rímske "vojačky" delia jeho rúcho. Úplne vľavo herec, komediant, v pozinkovanom brnení stojí ako nejaký "truhlík".

"Pribíjajú" ho na kríž. Žiadna krv pravdaže nebola; klince sa pribíjali tesne vedľa rúk. Aby im "Ježiš" s kríža nespadol, uchytili mu paže povrazom. Plus nohy si opiera o výstupok na kríži.

Najhumornejšia bola tá časť, v ktorej sa pasovali s postavením kríža (má koliečka) s "Ježišom". Tu sa im to nepodarilo, tak sedia sklamaní.

Nakoniec kríž s "Ježišom" vztýčili - uchytili ho o pripravenú konštrukciu rebríka.

Konečne je kríž s odsúdeným na svojom mieste ! Radosť vojakov je evidentná...Chvíľu sa im kríž akože nakláňal do strán, tak vtipne simulovali jeho jeho "zachytávanie".

"Ježiš" potom chvíľu povisel na kríži a už bol koniec predstavenie.
Herci sa ukláňajú, "Ježiš" je z kríža dole. Žnú potlesk publika.

Diváci boli usadení najmä na schodoch.

Celé predstavenie mi pripadalo, ako keby hrdinovia kresleného seriála Tom a Jerry (spolu s kamarátmi), hrali vojakov, čo ukrižovávajú "Ježiša". V našich (kresťanských) končinách takto vtipne štylizované predstavenie s náboženskými motívmi ťažko vídať.
No židovský štát a liberálne, slobodomyseľné akademické prostredie sú výborným podhubím aj pre takéto divadelné predstavenia. Inak jediným Židom v hre bol "Ježiš", takže Židia ho vlastne ani neukrižovali, ale Rimania. Predstavenie taktiež neukázalo - pre mnohých Židov nábožensky citlivé - odsúdenie Ježiša židovskými zákonníkmi, farizejmi, veľkňazmi, či davom.
Napadlo mi, či by študenti herectva nezahrali nejakú komédiu aj zo života Mohameda. Skôr nie. Moslimov, pripravených vybuchnúť po každom utiahnutí z Islamu, majú vo vlastnom štáte a najmä v blízkych arabských krajinách za hranicami dosť. Načo "dráždiť hada bosou nohou". Veď do humorných predstavení treba vyberať iba "lokálne bezpečné" náboženské témy.
Potom sa tí moji "Židia pre Ježiša" dali do reči s ľuďmi okolo, aby evanjelizačne pretriasli náboženskú stránku vystúpenia.
Tu je jeden z nich (vpravo) spolu s vlasatým/bradatým hercom "Ježiša".

Iný brat (vľavo) zase pohovoril s herečkou, ktorá v predstavení s pozlátenou helmou "šéfovala" rímskym vojakom.

Títo mesiánski Židia sú výnimočnou skupinou v mnohofarebnom obraze židovstva. Ani tradiční nežidovskí kresťania nie sú pre judaizmus tak duchovne "nebezpeční" ako vlastní židovskí veriaci v Krista. A horliví zvestovať Ho vlastnému národu teda sú, musím uznať. Takéto misionárske zanietenie, aké majú oni, som v našich domácich (gójovských) cirkvách azda ani nevidel.
Preto pre vieru otcov horliví Židia majú špecializované antimisionárskej organizácie ako Yad L'Achim, bojujúce proti šíreniu kresťanskej zvesti medzi Židmi. Niekedy sú úspešní, ako dokumentuje napríklad tento článok v Arutz Sheva, podľa ktorého sa po ich návšteve dvaja blogeri vrátili k späť k judaizmu.
Ja osobne, ako kresťanský sionista, mám rád všetkých Židov - aj judaistov, aj ateistov, aj mesiánskych (síce židovských pravičiarov má o čosi viac rád ako ľavičiarov, ale to sa časom spraví :). To, že niektorí z obrezaných sú za Ježiša, iní sú zase proti, mi už žily netrhá. Beriem to s nadhľadom, v pohode, ako súčasť náboženskej plurality v potomstve Abraháma-Izáka-Jákoba. Len nech sa synovia Izraelovi kvôli tomu medzi sebou nebijú :)