
Títo kňazi sformulovali svoje požiadavky v dvanásťbodovej deklarácii počas týždňovej návštevy Izraela, ktrorá má za cieľ iniciovať debatu v ortodoxnom kresťanskom svete a konfrontovať stáročia staré antisemitské postoje.
"Žiaľ, sú ortodoxní kresťania, ktorí propagujú nechutný antisemitizmus pod vlajkou ortodoxie, čo je nekompatibilné s kresťanstvom", hovorí Reverend Innokenty Pavlov, profesor teológie na Moskovskom biblickom teologickom inštitúte.
"Pozdvihli sme náš hlas a vyzývame ortodoxnú laickú verejnosť a vedenie cirkvi, aby sformulovalo oficiálnu pozíciu ortododxnej cirkvi k našim vzťahom s judaizmom podobne, ako bola sformulovaná pred niekoľkými desaťročiami katolíckou cirkvou", dodal, poukazujúc na druhý vatikánsky koncil v rokoch 1962-65.
Desať-stranová deklarácia vydaná vo štvrtok (19.4.2007) vyzýva na zrieknutie sa teológie náhrady a na vyňatie antisemitských pasáží z liturgie - zvlášť veľkonočnej - a podporuje večné spojenie medzi židovským národom a zemou Izraela. Problematické pasáže sa vyskytujú v bežnej ortodoxnej liturgii po celom svete.
Tucet ortodoxných kňazov, ktorí podpísali deklaráciu - niektorí v otvorenej opozícii voči smerniciam z cirkevného vedenia - reprezentujú päť rôznych ortodoxných cirkví, zahrňujúcich ruskú, grécku, ukrajinskú a ekumenickú cirkev.
"Prichádzame s pevnou vierou, že je najvyšší čas pre ortodoxnú cirkev skorigovať svoj postoj k Židom a k judaizmu", stojí v deklarácii.
Na rozdiel od katolíckej a protestanských cirkví, ortodoxná cirkev doteraz nevyňala antisemitské pasáže zo svojej liturgie, ktorá sa zmieňuje o Židoch ako o vrahoch Krista, hovorí Dr. Dmitry Radyshevsky, riaditeľ Jeruzalemského Summitu, konzervatívneho izraelského think-tanku, ktorý tiež sponzoroval návštevu.
Povedal, že antisemitské pasáže boli navypuklejšie počas veľkonočných sviatkov, a zahrňovali frázy ako "židovské plemä, ktoré Ťa dalo ukrižovať, odplať im to, ó Pane", čo je opakované šesť-krát, a "Kristus vstal z mŕtvych a židovské plemä hynie", ako aj zmienky o Židoch ako "bohovrahoch".
"Ortodoxné kresťanstvo žije podľa svojho mena: je extrémne konzervatívne - dokonca viac, ako katolicizmus", povedal Radyshevsky.
"Pre nich je dokonca položenie otázky o potrebe vyňať júdeofóbne pasáže, ktoré tam boli tisícpäťsto rokov, revolúciou", dodal.
Radyshevsky povedal, že hoci niektorí najlepší ortodoxní kresťanskí filozofi 19. a 20.storočia, ako Vladimír Soloviev and Sergej Bulgakov, boli filosemiti, nikdy to nepresiaklo nižšie k masám.
Teraz však niektorí ortodoxní kresťanskí intelektuáli cítia, že ich cirkev potrebuje oživenie, ktoré má začať od koreňov: zmierením so Židmi.
"Je najvyšší čas začať dialóg medzi ortodoxným kresťanstvom a judaizmom", povedal Rev. Ioann Sviridov, riaditeľ ruskej kresťanskej rádiostanice Sofia.
"Vo svetle rastúceho antisemitizmu a iných manifestácii nacionalizmu v Rusku, naša cirkev má povinnosť odpovedať na tento ohavný fenomén a prehodnotiť niektoré aspekty vzťahov so Židmi a s judaizmom", povedal.