
V sobotu som sa zase vybral do mesiánskej kongregácie.
Keďže zbor je blízko centra Tel Avivu a autobusy cez sabat nechodia, išiel som z internátu na blízku severo-južnú cestu, kde ma na autobusovej zastávke naložili do dodávky, voziacej členov na stretnutia.
Videl som, že cez sabat premávalo po tejto dopravnej tepne mnoho osobných, či "dodávkových" taxíkov, takže Izraelčania nemajú počas biblického dňa odpočinku úplne zamrznutú dopravu.
.V zbore
Bohoslužby prebiehajú vo veľkej miestnosti s pódiom. Po jeho bokoch sú izraelské zástavy (týmto inšpirovaný som si dnes upevnil izraelskú zástavku ponad monitor počítača).
Na pódiu boli speváci, kúsok vpredu kazateľský pultík, ako i stojan s menorou.
Bohoslužby bývajú primárne v hebrejčine, k dispozícii je slúchadlový preklad do angličtiny a ruštiny - a to vďaka ruským imigrantom, ktorých je v Izraeli hojne.
Začali sme spevom "Počuj, Izrael". Pamätám si zo Štrasburgu, že aj anglikáni týmto biblickým textom niekedy začínajú Služby.
Hebrejské piesne, ktoré sme spievali, boli spolu s anglickou transkripciou a prekladom premietané na stenu. Z textov mi utkvelo "kama tov ata Yeshua Eli..." - aký si dobrý, Ješua, môj Boh; "ani shelcha ve ata sheli..." - som tvoj a ty si môj; "Yeshua ata ahuvi le olam" - Ješua, ty si navždy mojou láskou.
Nasledovalo prečítanie z Tóry (Exodus 1.,2.kapitola), ako i z Novej Zmluvy (Matúš 15.kapitola). K novozmluvnému čítaniu sa povedalo, aby žiadna ľudská tradícia nebola zväzujúca.
.Národná ohraničenosť Židov verzus sloboda kresťanov
Brat kazateľ mal slovo na tému manželstva a vzťahov podľa 1.listu Korintským zo 7.kapitoly. Zmienil sa o.i. o predmanželskej zdržanlivosti, či manželskej vernosti.
Kresťan sa môže v slobode rozhodnúť pre manželstvo. Táto novozmluvná sloboda v Duchu je podľa mňa do istej miery v rozpore s postojom zákonníka Ezdráša, usilujúceho sa nábožensko-národnú jednotu židovského ľudu, vtedy navrátivšieho sa z babylonského zajatia.
Ako Ezdráš, tak aj mnoho zapálených religióznych Židov sa v súčasnosti snaží udržať židovstvo pred zmiešanými manželstvami. Túto pozíciu cítiť najmä u judaistov.
O tomto som si podebatoval s Elkánanom, teológom kongregácie. Povedal, že príslušnosť k vlastnému národu a vernosť jeho tradíciam stojí na slobodnom rozhodnutí každého človeka, či už Žida alebo nežida.
Hospodin kvôli Abrahámovi zasľúbil uchovanie jeho dedičného potomstva, ktoré v súčasnosti čelí tlaku asimilácie.
A tak si želám, aby aj u mesiánskych Židov, ktorí prijali Ježiša ako Mesiáša, bola pretrvávajúca láska a zápal voči vlastnému národu a jeho biblickým tradíciam. Aby mesiánski bratia boli skutočnými sionistami.