
(Jerusalem Post, 12.4.2007; CathNews, 13.4.2007)
Nuncius Svätej stolici sa odmieta zúčastniť ceremónie organizovanej Yad Vashem kvôli neochote múzea odstrániť "neprístojný" text k vystavenej fotografii vojnového pápeža.
Podľa Monsignora Antonia Franca autority múzea nezohľadňujú nedávne historické skúmanie osoby pápeža Piusa XII, cituje ho správa od CathNews.
Pre Jerusalem Post uvádza už "jemnejší" výrok, podľa ktorého navštívi každú ceremóniu na pamiatku obetí druhej svetovej vojny, no necíti uľahčenie pri takomto prezentovaní pápeža.
Kontroverzná fotografia Pia XII bola v múzeu už od roky 2005. V roku 2006 sa veľvyslanec Vatikánu na mich obrátil, aby zmenili kontroverzný nápis k fotografii.
Yad Vashem odpovedal, že Piov postoj k Židom preskúmajú, avšak potrebujú, aby Vatikán sprístupnil svoje archívy, čo sa doteraz nestalo. A tak kontrovezný nápis zostal.
Nucius na to tvrdí, že historické štúdie a materiály boli múzeu poslané minulý rok, a že odpoveď, ktorú od nich dostal, mala problematickú interpretáciu.
Na významnú ceremóniu sú pozvaní všetci veľvyslanci zahraničných krajín. Nuncius, ktorý svoju pozíciu v Izraeli prijal minulý rok, povedal, že svojím postojom chce pritiahnuť pozornosť na túto záležitosť, ktorá je podľa neho urážlivá voči katolíkom.
Izrael a Vatikán ustanovili diplomatické vzťahy v roku 1994.
Podľa odborníka na židovsko-katolícke vzťahy z Hebrejskej univerzity sa Vatikán usiluje odstrániť opozíciu, ktorá by stála v ceste blahoslaveniu ich vojnového pápeža. Podľa neho je "neutrálny" nápis k fotografii "naozajstné minimum", ktoré môže byť povedané k Piovi XII.
.Pápež éry Holokaustu (1939-1958)
Pôsobenie pápeža počas nacizmu sa ukazuje ako kontrovezné. V roku 1933 uzatvoril konkordát s Nemecko kvôli ochrane práv cirkvi. V roku 1939 odložil prichytaný list proti fašizmu a antisemitizmu. V roku 1942 nepodpísal deklaráciu spojencov odsudzujúcu extermináciu Židov. Keď boli Židia z Ríma deportovaní do Auschwitzu, neprotestoval. Celkovo si počas vojny zachoval neutrálnu pozíciu.
Vatikán naopak trvdí, že Pius XII pracoval diplomaticky, aby zachránil Židov.
.Môj biblický komentár
Keď sa chápadlá nacizmu roztiahli po celej Európe, mainstreamové kresťanstvo, reprezentované ofiiálnou katolíckou cirkvou, nemalo dostatok vnútorného odhodlania a zápalu bojovať za záchranu Židov, starších bratov vo viere, a dedičného potomstva Abrahámovho.
Vtedajší teológovia vôbec neuvažovali vo svojich eschatologických scénaroch, že by sa Židom ušiel nejaký podiel na budúcej sláve v nebeskom kráľovstve. Ak áno, tak len jednotlivcom začleneným v "cerkvi svatej". Teológia náhrady, alegorické výklady, kde je Cirkev do bodky novým Izraelom, staré uvažovanie o večnom blúdení Židov za "bohovraždu" boli tými putami, ktoré zväzovali mysle a ruky ľudí v pozitívnom vzťahu k Židom.
Nikoho nenapadlo uvažovať nad tým, o čo sa usilujú démonické sily nacizmu - likvidovať v koncentrákoch Boží vyvolený národ, ktorého lokalizácia v zaslúbenej zemi je nutnou podmienkou k blížiacemu sa vykúpeniu Izraela a celého sveta. A hľa, zahynula asi tretina vtedajšej celkovej populácie Židov, no stáročná túžba po návrate na Sion bola naplnená v roku 1948. Žial, štafetu ideologickej nenávisti voči Židom prevzal fundamentalistický Islam.
Čo sa týka postoja nuncia Vatikánu v kauze Pia XII, je to len prehnaná snaha o morálne nedosiahnuteľne. A napokon, načo sa siliť a procesom blahoslavenia, veď skutočné ohodnotenia za svoj život predsa dostane každý človek od Najvyššieho. Dôležitejší je Boží pohľad ako "štempel" svätosti od katolíkov.
Doplnenie (15.4.2007)
Podľa denníka Jerusalem Post sa vatikánsky veľvyslanec nakoniec zúčastní ceremónie v Yad Vashem.