
Ako sa prejavuje pôsobenie diabla vo veľkom tajomstve zla a koľko zodpovednosti nesie človek?
Kardinál Cottier: Diabol je nepochybne veľký zvodca, pretože sa pokúša uviesť človeka do hriechu tak, že predstavuje zlo ako dobro. Ale náš pád je v našej zodpovednosti, pretože svedomie má schopnosť rozlišovať čo je dobré a čo zlé.
Prečo chce diabol uviesť človeka do hriechu?
Kardinál Cottier: Z nenávisti a zo žiarlivosti. Diabol chce človeka stiahnuť dolu so sebou, pretože sám je padnutý anjel. Pred pádom prvého človeka bol pád anjelov.
Je herézou tvrdiť, že diabol tiež tvorí súčasť Božích plánov?
Kardinál Cottier: Satana stvoril Boh ako dobrého anjela, pretože Boh nestvorí zlo. Všetko, čo vychádza zo stvoriteľskej ruky Boha, je dobré. Ak sa diabol stal zlým, bolo to jeho vlastným zavinením. Bol to on, čo zle využil svoju slobodu a urobil sa zlým.
Bude niekedy vykúpenie pre diabla, ako tvrdia niektorí teológovia?
Kardinál Cottier: Vyslovme predpoklad: človek upadol do hriechu, pretože prvý hriešnik a síce diabol, ho stiahol do jeho priepasti zla. Čo to v podstate znamená? Odmietnutie Boha je predovšetkým opozíciou voči Božiemu kráľovstvu ako prozretelnostnému plánu pre svet. Toto odmietnutie, ktoré vychádza zo slobody takého dokonalého duchovného stvorenia, akým je diabol, je totálnym odmietnutím, nenapraviteľným a radikálnym, ako to uvádza aj Katechizmus Katolíckej cirkvi.
Teda niet nádeje, že nakoniec bude Božie milosrdenstvo schopné prekonať diablovu nenávisť?
Kardinál Cottier: Dokonalý charakter slobody padnutého anjela robí jeho voľbu definitívnou. To neznamená, že kladieme hranice Božiemu milosrdenstvu, ktoré je nekonečné. Hranice vytvára to, ako diabol používa svoju slobodu. Je to on, kto bráni Bohu vymazať jeho hriech.
Prečo diabol, taký inteligentný duch, použil týmto spôsobom svoju slobodu, ktorá je v každom prípade vždy Božím darom?
Kardinál Cottier: Tu stojíme pred tajomstvom. Tajomstvo zla je predovšetkým tajomstvom hriechu. Právom sme šokovaní, keď sa stretneme s fyzickým zlom. Ale existuje ešte oveľa radikálnejšie a smutnejšie zlo a to je zlo hriechu. Diabol je pevne zakorenený vo svojom odmietaní. Okrem toho hriech anjela je vždy oveľa ťažší ako hriech človeka.
Človek má v sebe toľké slabosti, že jeho zodpovednosť za hriechy môže byť zastretá. Anjel ako rýdzi duch nemá nijaké ospravedlnenie, keď si zvolí zlo. Hriech anjela je hroznou voľbou.
Zdá sa byť nemožným, aby si anjel stvorený v Božom svetle, volil zlo.
Kardinál Cottier: Keď hovoríme o padlom anjelovi kvôli hriechu, vyslovujeme veľmi vážny
argument a preto k tomu musíme pristupovať s veľkou serióznosťou. V pokušení človeka máme takmer odraz toho, čo bolo hriechom anjela. Tu je to najväčšie pokušenie – postaviť sa na miesto Boha. Satan si tiež neuvedomoval svoju situáciu stvorenia.
Prečo nazývame diabla kniežaťom tohto sveta?
Kardinál Cottier: Je to výraz z Evanjelia sv. Jána. Znamená to, že keď svet zabudne na Boha, vládne mu hriech. Pôsobenie diabla je vedené nenávisťou k Bohu a keď nasledujeme jeho pokušenia, môže spôsobiť vážne škody. Zásadným zlom diabla je duchovné zlo, zlo hriechu. Toto pôsobenie sa týka jednotlivca i spoločnosti.
Nemohol Boh tomuto všetkému zabrániť?
Kardinál Cottier: Áno, ale on pripustil, aby diabol aj človek mali slobodu konať a občas aj hrešiť. To je nesmierne tajomstvo. Sv. Pavol hovorí: „Tým, čo milujú Boha, všetko slúži na dobré.“ To znamená, že keď sme spojení s Bohom, dokonca aj zlo môže slúžiť k nášmu dobru.
Nie je to ťažké prijať?
Kardinál Cottier: Spomeňme si na mučeníkov, na mimoriadne duchovné dobro, ktoré vo svetle viery vyplýva z takej tragédie ako je mučeníctvo. Sv. Augustín komentoval sv. Pavla slovami: „Boh by nepripustil zlo, keby nemal v úmysle urobiť z tohto zla väčšie dobro.“ Existujú dobrá, ktoré by ľudstvo nikdy nespoznalo, keby tu neboli hriech a zlo. Je ťažké to pochopiť, ale taká je pravda.
Ako pôsobí zlo v našom každodennom živote?
Kardinál Cottier: Pochopíme to z niektorých výrazov z Evanjelia sv. Jána, ktoré uvádza, že diabol bol vrahom od počiatku. To znamená, že je ničiteľom a spôsobuje smrť či už v konkrétnom zmysle, alebo duchovne. Preto ho nazývame veľkým pokušiteľom.
Hovoríme o diablovi, keď sa modlíme v Otčenáši „neuveď nás do pokušenia“?
Kardinál Cottier: Áno, modlíme sa k Bohu, aby sme odolali pokušeniu. Je chybou myslieť si, že každé pokušenie pochádza od diabla, ale tie najsilnejšie a najzákernejšie, tie najduchovnejšie, určite nesú jeho znamenie. A sú to pokušenia jednotlivcov, ale aj pokušenia kolektívne. Diabol pôsobí v histórii ľudstva. Jeho vplyv je negatívny. Smrť, hriech a klamstvo sú znameniami jeho prítomnosti vo svete.
Hovoríte, že nie všetky pokušenia prichádzajú od diabla. Pred čím sa ešte musíme mať na pozore?
Kardinál Cottier: Kresťanská tradícia nám hovorí, že existujú tri druhy pokušenia. Najhroznejšie je samozrejme to od diabla. Potom je to pokušenie zo sveta, spoločnosti a „iných“ v zmysle slov sv. Jána. A nakoniec je to pokušenie z „tela“, to znamená z nás samých.
Sv. Ján z kríža hovorí, že z týchto troch pokušení je najnebezpečnejšie to posledné, to znamená z nás samých. Najhorším nepriateľom každého z nás sme my sami.
Predtým, než priradíme pokušenia diablovi a svetu, porozmýšľajme o nás samých. Takto tiež pochopíme význam pokory a rozlišovania. Duch Svätý nám dáva dar rozlišovania a chráni nás pred aroganciou prílišnej dôvery v seba samých.
Aký je najsprávnejší postoj, ktorý musí kresťan zaujať pred tajomstvom Zlého?
Kardinál Cottier: Nikdy nesmieme zabudnúť na to, že umučenie a smrť Ježiša naveky triumfuje nad diablom. To je naša istota. Sv. Pavol to potvrdzuje. Viera je víťazstvo nad otcom hriechu a lží.
To znamená, že diabol, ktorý je stvorením, nemá nekonečnú moc. Napriek všetkému jeho úsiliu diabol nebude nikdy schopný ohroziť Božie kráľovstvo, ktoré rastie napriek všetkému prenasledovaniu. Kresťan, vďaka vernosti vo viere, premôže zlo.
A na záver ... ?
Kardinál Cottier: Musíme brať diabla veľmi vážne, ale nesmieme si myslieť, že je všemohúci. Existujú ľudia, ktorí majú až iracionálny strach z diabla.
Dôvera kresťana živená modlitbou, pokorou a pokáním, musí byť predovšetkým dôverou v lásku Otca. A táto láska je silnejšia, ako čokoľvek. Musíme byť presvedčení, že Božie milosrdenstvo je také veľké, že prekoná všetky prekážky.
prebraté z: http://www.tkkbs.sk/view.php?cisloclanku=20050415029
redaktor: zh
zdroj: ZENIT/-zg-TK KBS