
Prevláda totiž mylná predstava o tom, že odpustenie hriechov sa (v stredoveku) predávalo za peniaze, z čoho pramení reformácia Luthera, Wiclifa či Husa. Je potrebné si ale uvedomiť rozdiel medzi odpúšťaním hriechov (to sa vždy dialo v spovedi, neverejne - a zadarmo) a odpúšťaním trestov za hriechy, tzv. udeľovaním odpustkov, čo je iný úkon a niekedy sa ozaj dialo aj za finančný príspevok na cirkevné ciele.
Pápež Klement VI. ako prvý vyhlásil odpustky v jubilejnej bule z roku 1343 a pri ich odôvodnení sa odvolal na poklad Cirkvi. Tento si nemáme predstavovať materiálnym spôsobom, ale viac-menej ako určitú zásobu duchovných hodnôt, t.j. hodnôt zadosťučinenia a zmierenia; akoby duchovný kapitál, z ktorého Cirkev podľa svojho uváženia môže rozdávať isté čiastky. V poklade Cirkvi ide o nekonečné skutky zadosťučinenia Ježiša Krista a z neho prameniace zásluhy svätých. Táto téza nie je definovaním učením Cirkvi, ale nachádza sa v cirkevnom vedomí viery.
Predpokladom odpustkov je zásada, že odpustenie hriechu ako viny sa stane naraz (vo sviatosti zmierenia, spovedi), ale to ešte neznamená, že sa premohol aj celý komplex hriechu. Teda, že sa rozlišuje hriech a trest za hriech.
Odpustky sú teda odpustenie trestov za hriechy, ktoré už boli pri spovedi odpustené. Dalo by sa to prirovnať k príhode, keď dieťa rozbije doma zo samopašnosti vázu. Mama mu tento "hriech" odpustí, ale predsa mu napr. zakáže pozerať televíziu. Po odpustení hriechu a po odpykaní si aj trestu za hriech bol zničený celý komplex hriechu.
V súčasnosti je pre získanie odpustkov potrebné splniť niekoľko podmienok. Tri sú štandardné a vykonávajú sa vždy - ide o spoveď (krátko predtým alebo potom), sväté prijímanie (najlepšie v ten istý deň) a modlitba na úmysel Svätého otca. Potom nasleduje samotný odpustkový úkon, ktorý je určený (či už pre úplné odpustky alebo čiastočné), napr.:
• adorácia pred Eucharistiou (pol hodiny)
• duchovné cvičenia (3 dni)
• účasť na kázni počas misií
• modlitba ruženca (v kostole, rodine, rehoľnom spoločenstve - 5 desiatkov)
• nábožné čítanie Svätého Písma s náležitou úctou (pol hodina)
• obnovenie krstných sľubov pri Veľkonočnej vigílii
• návšteva svätých miest (napr. baziliky v Ríme) spojená s modlitbou
• účasť na prvej svätej omši novokňaza (tzv. primície, ale pri 25., 50.,60.,70. výročí vysviacky)
• predpísaná modlitba na sviatok Ježišovho Srdca
• predpísaná modlitba na slávnosť Krista Kráľa
• nábožná účasť na slávnosti prvého svätého prijímania
• návšteva farského alebo františkánskeho kostola spojená s modlitbou na sviatok Porciunkuly (2.8.)
• pápežské požehnanie Urbi et Orbi
• zrieknutie sa zrieknutie sa dobrého a dovoleného v duchu kajúcnosti
• a iné
Odpustky môžeme získať pre seba alebo pre zosnulých na spôsob príhovoru. V dňoch 2. až 8. novembra je možné získať odpustky nábožnou návštevou cintorína a aspoň v mysli sa pomodliť za zosnulých. Tieto odpustky sa môžu privlastniť len dušiam v očistci.
použitá literatúra:
M. Schmaus, Sviatosti
Enchiridion odpustkov
Direktórium 2005
Ďakujem Milanovi a Samovi za pomoc.