Aj preto sme tam, kde sme. Aj preto za posledný mesiac stúpla agresivita a násilie v školách nad všetky medze. Dôkazy:
Spoločenskou občianskou scénou na Slovensku otriasli aj tieto udalosti posledných týždňov:
1/ dvojitá vražda mladých rovesníkov na Zámockej ulici tínedžeron, ktorý pôvodne chcel fyzicky zlikvidovať premiéra SR - Eduarda Hegera; mladík nakoniec úspešne spáchal suicidum-samovraždu;
2/ na Východe zaútočil mladý Róm na základnej škole na spolužiakov a pedagógov SEKEROU;
3/ na Strednom Slovensku ho nasledoval spolužiak, ktorý dokonca ZAŤATÍM SEKEROU DO HLAVY zranil spolužiačku;
4/ tohto týždňa v Poprade sa snažil zviditeľniť žiak útokom NOŽOM;
Nie je to novinka v ZŠ a SŠ, ako si mnohí mylne myslia....
Sám som v Bardejove na ZŠ Bartolomeja Krpelca už po Nežnej 2989 riešil prípad, keď žiak z učebne technickej výchovy VIEDOL krížovú paľbu zo vzduchovej pištole, na verejnosť na blízkej frekventovanej ulici v blízkosti obchodného centra v Bardejove, ktorú som mu okamžite zabavil a predvolal rodičov na pohovor,
Eliminoval som dokonca sám ako dozor konajúci učiteľ POKUS O LYNČOVANIE ŽIAKA (bol som mu triednym učiteľom v deviatom ročníku - bol slovenským reprezentantom v džude!). Po vyučovaní napoludnie dorazila pred areál školy skupina asi sto študentov z SOU strojárskeho na neďalekej Slovenskej ulici. Vyšiel som oproti nim. "Je zle chlapi. Ide oproti nám sám veľký Olejár a nedopadneme dobre s lynčom!" Mali pravdu. Vyzval som ich aby upustili od pôvodného zámeru LYNČU spolužiaka-športovca , pretože sa inak musím ako dozor konajúci učiteľ obrátiť na políciu ! Zabralo to a z lynču vzišlo. Neviem, ako by v takej to násilnej situácii reagovalo tisíc kolegov. Verím, že 999 z nich by situácie totálne nezvládlo !!!! Chlapca som usmernil a dierou v plote na opačnej strane ZŠ vyprevadil na autobusovú zastávku. Chlapec sa neskôr stal ich spolužiakom....
Prečo je taký neutešený stav:
1/ vďaka dlhoročnému nesplneniu našej oprávnenej požiadavky na školských psychológov na každej škole regio-školstva od e roku 1988. vyzval som na jej splnenie vtedajšieho dekana Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského - profesora Mirona Zelinu. Požiadavku nesplnil ako osoba zodpovedná za transformáciu systému školského výchovného poradenstva na Slovensku;
2/ Opätovnú požiadavku na zabezpečenie školských psychológov na sneme pedagógov v Bratislave za ministra Hejného a J. Vantúchav v roku 1993. M. Zelina verejne prisĺúbil, že do 5 rokov bude mať každá stredná a veľká škola na Slovensku vlastného profesionálneho školského psychológa; Po Sľub dodnes nesplnil. Napriek tomu, že posledné dva roky robil hlavného poradcu ministrovi školstva B. Grohlingovi !!!! Dnes máme školských psychológov v necelých 40% škôl slovenského regio-školstva. Je to alarmujúca situácia.
3/ Už v roku 1995 som zrealizoval a celoslovensky zverejnil PRIESKUM na vzorke vyše 1000 respodentov - všetkých žiakov Bardejovského okresu z 20 plno organizovaných škôl. Ostal znovu BEZ ODOZVY.
4/ v roku 2000 som vydal metodickú príručku o ŠKOLSKEJ PREVENCII v rozsahu 200 strán a získal som s ňou titul PaedDr. na Prešovskej univerzite na kadere greckokatolíckeho náboženstva. Zostala v univerzitnej knižnici neakceptovaná v plnom rozsahu.
5/ Dodnes som za zmenu modelu regio-školstva na prosociálnu orientáciu žiakov. Zatiaľ neúspešne. Nový minister školstva Horecký to nedokáže !!!! Vyplýva to aj z dnešnej debaty po Rádiožurnáli napoludnie. Pouráížaql tvrdo a nekompetentne naše doterajšie prevenčné teoretické i praktické snahy a úsilie. Predviedol sa ako málo ko,mpetentná osoba na po min istra školstva. Korunu nasadil vyjadrením: " My politici, sme povolani čeliť radikalizácii na školách!"Tento neznámy skaderuka-skadenoha sa už za púhy mesiac vo funkcii považuje za P O L I T I K A ....
Základnou V Í Z I O U inštitútu bolo, je a bude presadzovať prosociálny edukačný model regio-školstva. V štruktúre ž osobnosti žiaka bude dominantná komplexná prosociálnosť a milosrdentvo. To je všetko.
PrposocJoker et RNDr. et PaedDr. et PhilBc. et RNMgr. et TgMgr. Ivan olejár PhVIK@M ; Prešov, 18. november 2022.