Je smutné počúvať, že aj francúzske školstvo je v zlom stave. Ako učiteľa pôsobiaceho na vysokej škole, z rodiny troch generácií učiteľov, ma vždy zaujímaly školy v zahraničí a či tendencie k zmenám, aplikované v našom školstve podľa vzoru cudziny, sú tie najlepšie, aké môžu byť... A vidím, že nie. Rozhovor s Aude Denizot, pedagogičkou, autorkou knihy "Prečo naši študenti nevedia písať", poukazuje na to, že mnohé z metód, zavádzaných u nás, už vo Francúzsku urobili svoju paseku. Hodnota učiteľského platu je polovičná než v minulom tisícročí, a tak učí väčšinou len ten, kto sa lepšie uživiť nevie. A tak je učiteľstvo pokorná masa uplatňovateľov (z)vôle byrokratov Ministerstva školstva. Nič Vám to nepripomína?
Len pár bodov z rozhovoru: 1, nadmerné používanie MOBILOV u detí naštrbáva integritu ich života, ako aj života rodín. 2, ODSUDZOVANIE MEMOROVANIA vedie k tomu, že na vysokej si potom študenti nedokážu zapamätať ani jednoduchý údaj. 3, dôraz na tom, "NECH ŽIAK NA TO PRÍDE SÁM", zabíja čas a znemožňuje stavať pevné znalostné základy. 4, sexuálna výchova na základnej škole - by mala prebiehať diskrétnejšie, a nie v rámci celej triedy. 5, žiaci NEVEDIA PÍSAŤ - z hľadiska pravopisu, ale hlavne z hľadiska obsahu: nedokážu sa vyjadriť - ústňe ani písomne. 6, nevedia ČÍTAŤ, nechápu zložitejšiu četbu, dlhšie vety, nedokážu si z čítaného odniesť to, čo by mali.
Propagované kroky, ktoré mali mať za účel potláčanie nerovností a detraumatizovanie detí pochádzajúcich z problematického prostredia, nespĺňajú tento účel. Práve naopak - postupuje hlúpnutie populácie. Podľa prof. Denizot-ovej ide elitistickej smotánke práve o to, aby čo najširšia vrstva spoločnosti bola čo najhlúpejšia. Cieľ masovej idiotizácie Denizot nazýva "idiokraciou": takých ľudí je totiž oveľa ľahšie ovplyvňovať, ovládať a diktovať im. Ako vidno, obdivovaný elitistický systém francúzskych vysokých škôl slúži skutočne len úzkej vrchnej vrstvičke zvanej les élites (a u nás absurdne chápanej ako plurál). Ideál "vzdelaného národa" - toho francúzskeho, ku ktorému sme vzhliadali aj my - sa zrejme stáva minulosťou...
Asi by sa naše ministerstvá školstva - slovenské aj české - mali zamyslieť. Nie je všetko zlato, čo je zo zahraničia. Alebo ide aj u nás o idiokraciu?
Link na rozhovor s Aude Denizot:
https://www.youtube.com/watch?v=Hgm7G_E5Zfs