Digitálna daň – budúci nástroj zdaňovania EÚ ?

Služby, ktoré nám ponúkajú dnešní digitálni giganti poskytujú svojim používateľom zdarma. Na trhu máme len zopár týchto nadnárodných koncernov a tými sú Facebook, Google, Amazon a Apple.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Za vyhľadávanie na internete alebo za využívanie sociálnej siete neplatíme nič, z týchto služieb tieto obrovské korporácie nemajú tržby. Príjem dosahujú až z reklám, ktoré nám vyskakujú pri využívaní ich služieb. Tieto príjmy z reklamy tvoria hlavnú časť zisku internetových korporácii. Ale zároveň tento zisk sa generuje v ich vlastnom sídle firmy, čiže Slovensku a ani Európskej únii neplatia žiadne dane.

Európsky spotrebitelia využívajú služby týchto podnikov a preto je na mieste aby sa zdaňoval ich príjem. Otázka, ktorá je dnes na stole znie aký spôsob zdanenia vybrať. Aby sa zachovala férovosť voči ostatným poskytovateľom služieb a zároveň aby sa štátna kasa primerane naplnila.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zatiaľ jediná krajina v Únii, ktorá sa pokúša zaviesť digitálnu daň je Francúzsko. Využíva princíp odvádzania istého percenta z obratu. Prednedávnom sa na úrovni EÚ rokovalo o možnosti zavedenia celoeurópskej digitálnej dane. Malo sa jednať o zdanenie dát, ktoré by prešli cez hranice Európskej únie. Rokovania dospeli až do bodu vyjednania jednotnej sadzby za GB dát. Proti európskej digitálnej dani, ktorú podporil Európsky parlament a prešla legislatívnym procesom sa postavili niektoré európske krajiny, ako boli Fínsko, Švédsko, Dánsko a Írsko. Pre prijatie spoločnej dane je potrebný spoločný, jednohlasný súhlas všetkých krajín Európskej únie. Spoločná daň by bola efektívnejšia, či už to pri jej vyberaní alebo pri jej spravodlivosti a férovosti. Kvôli tomuto stroskotaniu sa rozhodlo Francúzsko zaviesť vlastnú digitálnu daň. Otázna je reakcia Spojených štátov. Zatiaľ kým prezident Trump obviňuje Francúzsko z protekcionizmu, hrozí Francúzsku odvetnými opatreniami. Na druhej strane dane by sa mali platiť v tej krajine, v ktorej sa vytvára zisk. Keďže európsky spotrebitelia v obrovskej miere vytvárajú zisk týmto digitálnym korporáciám, mali by tieto firmy aj platiť v istej miere daň. Problém nastáva v prípade pokiaľ daň zavádza iba samotné Francúzsko. USA nemôžu uvaliť sankcie iba na Francúzsko, keďže je členom Európskej únie a zároveň nastáva komplikácia pri zdaňovaní digitálneho priestoru medzi napríklad Nemeckom a samotným Francúzskom, pretože tento priestor má trocha iný charakter.

SkryťVypnúť reklamu

Ambíciu zaviesť digitálnu daň máme aj my na Slovensku a spolu s nami aj ostatné krajiny V4. Otázne je akú podobu bude mať forma zdanenia digitálneho priestoru a aká bude efektivita výberu daní. V každej spoločnosti sa platí daň a je etickou povinnosťou týchto najväčších a najbohatších firiem aby sa podieľali na spoločnom napĺňaní štátnej pokladnice. 

Tento článok je súčasťou projektu Politiky zamestnanosti realizovaného Inštitútom zamestnanosti. Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu v rámci OP EVS.

Inštitút zamestnanosti

Inštitút zamestnanosti

Bloger 
  • Počet článkov:  23
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Cieľom Inštitútu zamestnanosti je prezentovať odborné poznatky a ponúkať riešenia z oblasti trhu práce širokej verejnosti a zainteresovaným odborníkom. Inštitút zamestnanosti sa snaží byť nápomocný osobám pôsobiacim v ekonomickom výskume, vzdelávaní a praxi. Viac na: www.iz.sk Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

105 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,077 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu