Šrotovné a turistické poukážky - áno, ale inak!

Jeden strategicko-marketingový návrh, ktorý má okamžitý pozitívny účinok na zamestnanosť počas krízy, vyžaduje finančné prostriedky až v priebehu 1-2 rokov a má rozumnú očakávanú návratnosť investovaných peňazí do štátneho rozpočtu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Šrotovné

Myšlienka vyradiť z cestnej premávky zastarané autá nie je zlá, môže sa vďaka tomu totiž zvýšiť jej plynulosť pre pomalú jazdu alebo technické problémy takýchto áut. Ponúknuť šrotovné tiež znamená zdeformovať trh starých áut - ak by človek dostal pred pár mesiacmi za 20-ročné auto možno 5 000 Sk, po schválení šrotovného ho môže predať za trošku menej ako je výška šrotovného (človeku, čo si chce kúpiť auto). Šrotovné teda podporí určitú chudobnejšiu vrstvu ľudí, najmä by som to tipol na starších ľudí a dôchodcov, ktorí majú na chalupe "odložený" starý žigulák (keďže škodovky už mnohí vymenili v akciách za nové).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je otázne, či tých pár korún k dobru dokáže motivovať zmeniť plány ľudí, ktorí neplánovali kupovať auto. A je ešte otáznejšie, či to pomôže slovenskej ekonomike.V čase krízy by malo byť cieľom podporiť "plánovanú" spotrebu slovenských výrobkov, t.j. napríklad kúpenie auta ľudmi v zahraničí, ktorí by si boli auto kúpili keby nebola prišla kríza.

Želateľný efekt by sa mohol dosiahnuť nasledovným návrhom. (Pritom šrotovné kľudne môže zostať v platnosti pre domácich.)

Čo dať

Turistické poukážky, využiteľné počas najbližších 18 mesiacov (aby sa v pohode pokryla aj letná aj zimná sezóna), na spotrebu na Slovensku - cestovné (s cieľom alebo začiatkom na území Slovenska), ubytovanie, strava v reštauráciách a baroch, lístky do kúpalísk, lyžiarskych stredísk, múzeí, víza, atď.

SkryťVypnúť reklamu

Komu dať

Samozrejme, cieľovou skupinou by boli ľudia, ktorí svojim konaním dosiahnu pozitívny efekt na Slovensku. Napríklad, ak si kúpia auto "Made in Slovakia". (Samozrejme, aj iné výrobky, ktoré exportujeme, sú zaujímavé, ale sústreďme sa pre jednoduchosť na automobilový priemysel.)

Kto pozná možnosti predaja automobilov v rôznych krajinách, obdobiach, pre rôzne skupiny spotrebiteľov atď. lepšie ako samotní výrobcovia? Oni sami najlepšie vedia, či je lepšie podporiť svoje autá predávané v Rusku alebo v Nemecku, či podporiť prvo-kupujúcich aleb starších vodičov, či podporiť ľudí alebo firmy, či podporiť ľudí lojálnych k značke alebo ukradnúť zákaznika inej značky...

SkryťVypnúť reklamu

Koľko dať

Všimli ste si, že očakávaná výroba áut na Slovensku pre tento rok je len o trochu (asi 10%) nižšia ako vlani? Podporiť výrobu áut, aby sa udržala na plánovanej úrovni rastu teda znamená podporiť predaj rozdielu medzi plánovanou (bez krízy) a očakávanou (vďaka kríze) výrobou. To je približne 20% plánovanej výroby, čiže takých 150 000 áut.

Keďže krátkodobým cieľom je udržanie zamestnanosti a príjmov zamestnancov (a nie zisku firiem), výška celkovej podpory pre firmu by sa mala odvíjať od celkového príjmu všetkých jej zamestnancov. A keďže ide o podporu od štátu, ešte lepším meradlom je výška všetkých daní a odvodov, ktoré sa platia z platu všetkých zamestnancov. A k tomu môžeme ešte prirátať náklady, ktoré by musel štát platiť nezamestnaným, ak by firma skrachovala. Viazaním výšky podpory na dane a odvody zamestnancov sa navyše zabezpečí, že exportéri nepoužijú tieto výhody na výrobky vyrobené v ich materských a sesterských firmách v iných krajinách.

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad pre firmu s 3000 zamestnancami a priemerným platom 20 000 Sk, ide zhruba (ale fakt veľmi zhruba) o 600 miliónov Sk (daň z príjmu a odvody zamestnancov + odvody zamestnávateľa za zamestnancov + podpora v nezamestnanosti) za rok. Tak podpora 30 000 Sk (1000 eúr) na auto by znamenala podporiť 20 000 áut.

Mohli by sme ale uvažovať ešte o vyššej podpore z viacerých dôvodov. Po prvé, ak ide o podporu vo forme poukážok, nie všetky sa nakoniec skutočne využijú a teda nebude treba ich zaplatiť. Po druhé, využitie poukážok znamená okamžitý príjem vďaka DPH vo výške cca 16% (19% z ceny 100+19), a tiež ďašie percentá vďaka odvodom a daniam pracovníkov v turizme. Časť spotreby podporí štátne podniky ako železnice, bratislavské letisko, múzeá a pod.

Mnohí z exportérov majú daňové prázdniny a ďalšie úľavy - stačilo by pretransformovať súčasné pravidlá na takúto podporu zamestnanosti, a štát by nemusel dať ani korunu navyše. Napríklad namiesto odpustenia dane z príjmov právnických osôb by sa firme odpustili dane a odvody zamestnancov. Dá sa očakávať, že by firma použila na platy alebo prijatie nových zamestnancov vyššiu časť svojho zisku ako v súčasnosti.

Návratnosť

Takéto riešenie je efektívne, pretože podporuje marginálny dopyt. Teda, podpora sa nedáva zbytočne ľuďom, ktorí by si auto kúpili aj počas krízy. Dáva sa len tým, ktorí by si boli auto kúpili, keby nebola prišla kríza. Navyše, ak sa rozhodnutie o použití poukážok nechá na exportérov, podpora sa alokuje efektívne - príde do oblastí, v čase, a pre ľudí, kde je najviac užitočná na zvýšenie dopytu. Navyše, využitie poukážok, a teda záťaž na štátny rozpočet sa rozvrhne do nasledujúcich dvoch rokov a má dokonca šancu stimulovať "export" v oblasti turizmu na mnoho ďalších rokov.

Dá sa odhadnúť, že možno až polovica celkovej výšky poukážok sa vráti do štátnej pokladnice okamžite (ako nevyužité poukážky, DPH, víza, atď. ako som písal vyššie). Ak budú poukážky dostatočne flexibilné (napríklad ich okrem kupujúceho môžu využiť ďalšie 2-3 osoby podľa jeho uváženia), kupujúci si na Slovensko prinesie rodinu alebo kamarátov, a vďaka výške poukážky snáď spravia niečo viac ako len prežiť pre turistov typický "víkend v Bratislave". To samozrejme tiež závisí od reklamy, ktorú sami spravíme rôznym regiónom. Turistická poukážka je na to vhodným prostriedkom a vynikajúcou príležitosťou. To by dalo veľké šance tomu, že sa ľudia o pár rokov na Slovensko ako turisti vrátia, a prinesú dalších kamarátov a svoje nové rodiny.

PS: Konečne už existuje zopár celkom dobrých www-stránok v angličtine pre turistov:

Peter Jacko

Peter Jacko

Bloger 
  • Počet článkov:  40
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Košičan momentálne pracujúci v Lancastri, UK. Zoznam autorových rubrík:  ...chcel som vedieťGaudeamus igiturMoje skúsenosti zo sveta(Anti)komentáreZo životaSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

766 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

91 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu