Rozprávanie o zodpovednosti prišlo trocha neskoro a jeho účinok sa dá prirovnať k rade narkomanovi, aby bol zodpovedný. Rovnako je ťažko vysvetliť ľudom, aby boli solidárni so susedom, ktorý je oveľa bohatší a navyše podvodník. Politika je umením možného a Slovensko je malá krajina, a preto je šanca, že by pretlačila nejaký inovatívny návrh malá. Ale stojí za pokus priniesť na stôl niečo originálne, vyriešiť dilemu a nestratiť tak tvár.
U viacerých štátov EÚ je miera zadlženosti tak vysoká, že keby mali status rozvojových krajín, tak sú už dávno v defaulte. Celková zadlženosť dosiahla u niektorých štátov bod, z ktorého asi niet návratu. V súčasnosti by mali mať krajiny rozpočtové prebytky, ak chcú za desať rokov vôbec dosiahnuť predkrízovú mieru zadlženosti a nie pomaly dvojciferné schodky. Takže vyhlásenia o škrtaní trinástych dôchodkov, zmrazení miezd a poskytovaní balíčkov pomoci, dokážu trhy upokojiť iba nakrátko. Treba si uvedomiť, že euro vzniklo hlavne preto, aby si krajiny v eurozóne mohli lacnejšie požičať a výhodnejšie financovať svoje dlhy. Samozrejme, že tento fakt členovia eurozóny bohato využili a teraz sa divia. Takže nad finančnými trhmi sa nedá v súčasnosti vyhrať. Môžeme naťahovať čas alebo nechať niektoré krajiny z PIIGS defaultovať. Prečo by nemala krajina pripustiť štátny bankrot je čisto filozofická otázka. Existuje popri pokusom o natiahnutie času a pripustením bankrotu ešte nejaká iná možnosť?
Už dávnejšie som chcel písať o tom, že EÚ by mala vytvoriť špeciálny fond. Jednu nedeľu pred otvorením tokijskej burzy sa tak aj stalo na schôdzke ministrov financií EÚ. Lenže fond existuje iba vo forme prísľubu a možno nejakého tajného dokumentu, ktorý popisuje podrobnejšie ako sa daný inštrument (Special Purpose Vehicle) vytvorí. Takto postavený fond problém nadmernej zadlženosti niektorých členských štátov EÚ nerieši, iba odkladá. Fond bude tiež financovaný dlhopismi a len malú časť si požičia priamo Európska komisia oproti svojmu rozpočtu. Na riešenie daného problému potrebujeme nový produkt a možno aj nový trh. Iba toto dokáže natrvalo upokojiť trhy. Potrebujeme vytvoriť (nad)štátny investičný fond EÚ (sovereign wealth fund), ktorý bude mať pevnú štruktúru, určitú nezávislosť a spôsoby ako svoje investície ochraňovať a manažovať tak riziko. Iba takéto koncepčné a dlhodobé riešenie dokáže presvedčiť trhy. Podobne ako pri súčasnom inštrumente by do štátneho investičného fondu EÚ (ŠIF EÚ) prispeli členské krajiny a získali tak určitý podiel. Rozdiel je v tom, že fond by bol samostatná entita, ktorá by vytvorila rôzne ďalšie inštrumenty a riadila by sa investičnou a nie (iba) politickou logikou. Tiež by si mohla požičiavať, vydávať vlastné dlhopisy alebo akcie a pracovať tak s pákovým efektom. Časť fondu by mohla fungovať na spôsob private equity. Príklad si môžeme zobrať z ázijských štátnych investičných fondov, ktoré sú v súčasnosti dosť diskutovanou témou a ich investície ostro sledované. Fond, ktorý je vlastnený členmi EÚ a operuje investičnou logikou v sebe spája viacero výhod. Krajiny na periférii EÚ, ktoré sú teraz v najväčších problémoch majú veľký turistický potenciál a rovnako značnú šedú ekonomiku, teda majú potenciálne zdroje, ktorými sa dajú pôžičky/investície kryť. Politicky je oveľa priechodnejšie, ak by kúpil ŠIV EÚ podiel napríklad v gréckych alebo španielskych štátnych podnikoch, keďže v podstate nejde ani o privatizáciu a rovnako by mohol napríklad zobrať do dlhodobého prenájmu pozemky v ich letoviskách, z ktorých by mal neskôr príjmy, a teda by kryl svoje investície. Podobne sa dá postupovať aj pri získaní prostriedkov zo šedej ekonomiky. V prípade poskytnutia pôžičky by daná krajina zaviedla špeciálnu daň na niektoré služby a produkty a tým by mala príjem zo spotreby, ktorá vzniká z nezdanených zárobkov v šedej ekonomike. Dalo by sa to rozviesť napríklad na spotrebnú daň v prípade legalizácie marihuany, rôzne ekologické dane alebo podiel zo zhabaného majetku, ktorý sa nadobudol korupčne a pod.
Nadmerné zadlžovanie nevyriešime novými pôžičkami alebo politickými prehláseniami, rovnako je kontraproduktívne zvýšiť zdaňovanie práce. Treba ísť po korupčníkoch a ich majetku a držať sa viac investičnej ako politickej logiky. Určite už padli podobné návrhy, ale ak by Slovensko jasne formulovalo požiadavku vytvorenia štátneho investičného fondu EÚ, tak by napríklad Francúzsko určite nebolo proti. Aj keď by bol takýto návrh politicky nepriechodný aspoň nestratíme tvár, keď sa odmietneme skladať na stále sa zväčšujúci balíček pomoci a stabilizačný fond pre nezodpovedné štáty. Napríklad SaS ktorá sa chystá zaviesť mnohé inovatívne opatrenia v domácej politike, má naviac ako na suché konštatovanie o potrebe zodpovednosti, keď príde reč na problémy v zahraničí, ktoré sa nás bytostne dotýkajú.