Podotýkam, že nie som odborník, ale tipujem, že výstavba diaľnic prispieva k zamestnanosti oveľa menej než napríklad výstavba nájomných bytov. Aj naši stavbári by sa mali lepšie, keby štát nechal Číňanov postaviť diaľnice a za ušetrené peniaze podporil výstavbu nájomných bytov. Katolícke Poľsko si nechá postaviť štadióny a diaľnice od Číňanov, len Slováci sú zasa najbohatší a najmúdrejší. Ako som napísal vyššie, hodinová mzda stavbárov má minimálny vplyv na cenu diaľnic. Ak si odmyslíme prebujnenú korupciu, tak na celkovú cenu najviac vplývajú náklady na financovanie, ktoré má zabezpečiť konzorcium bánk. Keby si štát požičal priamo emisiou dlhopisov na finančných trhoch, tak by to bolo oveľa lacnejšie, ale tento dlh by sa objavil na súvahe štátu. Takto môže štát svoje záväzky umelo držať mimo súvahu a nenavyšovať tak celkové zadlženie. Lenže kvôli vyšším úrokom je to podobné, ako pri hypotéke. Kým ju človek splatí, tak preplatí aj raz toľko, ako bola cena nehnuteľnosti. Spôsob financovania má aj zásadný vplyv na rýchlosť výstavby. A platí to aj naopak, rýchlosť výstavby má vplyv na celkovú cenu diaľnic. Variant s účasťou komerčných bánk automaticky zaručuje pomalú a predraženú výstavbu.
V Číne si typicky požičia provincia od štátnej banky a nechá diaľnicu postaviť konzorciu štátnych a súkromných firiem. Úver spláca príjmami z mýta a diaľničných poplatkov. Možno je to pre našinca novinka, ale viaceré provincie a mestá majú zavedené už dlho elektronické mýto aj na súkromné autá. Určite nebolo tak predražené ako naše, veď je to len prostriedok, ako čo najrýchlejšie a najlacnejšie splatiť úver a následne zarábať na používaní diaľnice. Provincia postaví diaľnicu za pár rokov a za pár rokov ju aj splatí a zarába.
Na ilustráciu uvediem trochu kontextu. Hádajte koľko kilometrov diaľnic mala Čína v roku 1988? Správna odpoveď je nula. Koľko má dnes? Vyše 70 tisíc kilometrov. Iba USA má viac kilometrov diaľnic ako Čína. Lenže čo trvalo Západu 40 rokov, Číne trvalo 14! Dnes má za sebou úžasné stavebné projekty a napríklad najrýchlejší vlak na svete - Maglev. Prednedávnom bol v Číne vtedajší guvernér Kalifornie Schwarzenegger a zaujímal sa o nákup čínskych vlakov.
Zatiaľ čo je Kalifornia na pokraji bankrotu, Čína nevie, kde zaparkovať svoje devízové rezervy. Preto by nám s radosťou požičali na výstavbu diaľnic, ako som písal už viackrát, alebo ich aj sami postavili. Určite by Figeľ mohol dohodnúť nejakú výhodnú spoluprácu. Napríklad popri výstavbe diaľnic nám lacno požičajú na nájomné byty, ktoré budú stavať Slováci. Toto by malo oveľa väčší účinok na zamestnanosť a celkovú ekonomiku ako pomalé stavanie diaľnic za rapídneho zadlžovania budúcich generácii.
Zlý imidž Číny ako zaostalej krajiny nahráva do rúk populistom so skrytými záujmami. Rovnako ako „Made in EU" znie lepšie ako „Made in Bulgaria", tak naopak „Made in Africa" znie oveľa horšie ako „Made in South Africa". Tiež nechceme, aby nás Západ videl len cez obraz rómskych osád, tak by sme sa nemali pozerať na Čínu, ako na krajinu roľníkov, ktorí urobia všetko pre misku ryže. Čína je aj Šanghaj a Kanton a tie vybudovali čínski stavbári.
Ešte sa pristavím pri korupcii. Čoraz viac mám pocit, že rozdiel medzi slovenskou pravicou a ľavicou je len v tom, že pravica kradne sofistikovanejšie. Obe sú ale napojené na rovnakých sponzorov, ktorí zmenou vlád nič nestratia, len hrajú hry. Raz na „slušných" a inokedy na „sociálnych". Ako vysvetľuje behaviorálny ekonóm Dan Ariely, v realite to nie je tak, že pár ľudí kradne veľa, ale naopak veľa ľudí podvádza iba trochu. Niekto podpíše zmluvu, iný podpíše dodatok, tretí niečo dohodí kamarátovi. Všetko funguje hladko, občas nás len vyruší nejaká nájomná vražda, ale Slováci majú krátku pamäť. Tiež takmer nikto nekradne priamo hotovosť. Napríklad manažéri Enronu defakto okradli milióny babičiek o veľké úspory, ale nikto z nich by neukradol sto dolárov z peňaženky nejakej dôchodkyne. Ficovi nominanti po prehraných voľbách neukradli hotovosť z pokladníc, iba podpísali na poslednú chvíľu pre štát nevýhodné zmluvy. Podobne sa za Dzurindu iba zrušil tender na tretieho mobilného operátora. Tým sa ale roky okrádali a okrádajú ľudia o miliardy. Rovnako má aj dnes možnosť Figeľ postaviť diaľnicu do Košíc za menej ako polovičnú cenu a za zlomok času. Ale namiesto toho populisticky zavádza a dôsledok toho bude, že mladí ľudia z východného Slovenska budú nútení roky pracovať napríklad aj v Šanghaji, kým si nájdu prácu doma. A diaľnicu do Košíc neuvidia možno ani ich deti.