
Nežijem na východe a nemám okolo seba rómske osady. Žijem v Petržalke a Rómovia, čo bývajú okolo nás majú (naozaj) krajšie zariadené byty, než mali kedy moji rodičia. Pred troma rokmi som v rámci jedného projektu navštívil 40 rómskych extravilánov. Experta to zo mňa nerobí, a táto skúsenosť ani nie je podstatná pre tento článok.
V deväťdesiatych rokoch na parkovisku pri našom dome bol niekto zastrelený dávkou zo samopalu. Sused pár poschodí pod nami sa raz zobudil na to, že mu niekto prestrelil dvere. Môžete trikrát hádať, ale nie, neboli to cigáni. A nie, nebývam na Kopčanoch. Inak tam práve v poslednom čase neznámi snajper postrelil už troch ľudí. Chodil som tam iba na autoškolu a párkrát som tam roznášal Bratislavské noviny. Kamarátka robí v tamojšom protidrogovom centre. Neviem, či to policajti už vyšetrili, viem, že jej, ale ani mne určite všetko jedno nie je.
Palko chce robiť štatistiku kriminality podľa etnickej príslušnosti. Good luck. Áno, vo Veľkej Británii sledujú etnicitu napríklad v štatistikách policajných prehliadok a zaistení. Vďaka tomu sa dá zistiť, že po 11. septembri tam asi trojnásobne vzrástol počet prehliadok a zatknutí osôb z juhoázijským pôvodom. Neviedlo to k žiadnym úspechom a žiaden terorista sa týmto spôsobom neodhalil. Prečo je Palkovo vyhlásenie len čistý populizmus? Lebo štatistika kriminality je väčší oxymoron ako vriaci snehuliak. Toto slovné spojenie je lživé, lebo akože dáva istú záruku poznania reality. Poznať realitu zločinu je už z jeho podstaty nemožné. To by musel štatistický úrad bombardovať výkazmi každého mafiána. A polovica parlamentu by sa upísala k smrti. Videli ste niekedy niečo podozrivé? Počuli ste suseda biť svoju manželku? Počuli ste o niekom, kto robí niečo, čo nie je v súlade so zákonom? Ak ste to nenahlásili polícii, tak ste v striktnom slova zmysle spolupáchateľmi. Na tomto blogu som viackrát rozvinul myšlienku „sins of ommision versus sins of commision". Teda „hriechy opomenutia" oproti hriechom, ktoré sme spáchali. Toho, čo sme neurobili, ale mali, je zákonite oveľa viac. Karel Čapek povedal, že v dvadsiatom storočí sa napáchalo toľko zla nie preto, že by vtedy bolo toľko zlých ľudí, ale preto, že dobrí ľudia mlčali.
Musím sa priznať, že aj ja, keď vidím v autobuse Róma si podvedome siahnem na peňaženku. Veľmi sa za to nehanbím. Je to racionálny počin, ktorý ak je nenápadný, nikoho neuráža. Štatistika by asi ukázala, že naozaj Rómovia páchajú viac priestupkov a trestných činov ako majorita. Čo z toho vyplýva? Vôbec nič. Pre začiatok - väčšina hospodárskej kriminality aj keď sa odhalí, nie je nahlásená. Aj keď neviem prečo, ale veľa ľudí proste nemá potrebu dočasne skladovať účtovné knihy u špecialistov na hospodársku kriminalitu. Radšej oplačú menšiu alebo väčšiu sumu chechtákov. Teória verejnej voľby nám hovorí, že keď ukradnete 5 miliónom ľudí po jednom eure, nikto nepôjde za to štrngať kľúčmi na námestie. Mozgy v SNS pracujú na plné obrátky na výskume tohto javu a pri kauze s emisiami sme sa dostali niekde na 22€ na hlavu a teória to zniesla. A to je jedna kauza. Medzitým už ich rozbehli a ukončili bohvie ešte koľko. Na Slovensku vznikne skorej čierna diera, než Hlina pritiahne na námestie aspoň tisíc ľudí. Ďalšia myšlienka, ktorú som už vo svojich článkoch rozvinul je o teórii malého sveta. V skratke - každý sa pozná s každým cez najviac ôsmich ľudí a všetko so všetkým súvisí. Kto videl výborné dokumenty Cocaine Cowboys I a II pochopí, že všetko čo natočil Michael Moore sú oproti tomu propagandistické hlúposti. Na konci prvého dokumentu vidno panorámu Miami s jeho mrakodrapmi a zapadajúcim slnkom. Žena v rozhovore sa pýta, či táto krásna panoráma stála za to všetko krviprelievanie. V skratke - bez drogových vojen by neboli ani krásne mrakodrapy. V osemdesiatych rokoch boli časy, keď televízie neposlali v nočnom Miami do terénu štáb ak nebolo zavraždených aspoň sedem ľudí (na jednom mieste, samozrejme). Proste nestíhali. No a z týchto vojen bolo postavené moderné a dynamické Miami. Podobne ako z "hliníkových vojen" v Rusku deväťdesiatych rokov vzišiel asi najbohatší Rus - Oleg Deripaska. Po tomto dokumente je jasné, prečo si toľko starších ľudí začalo v Amerike kupovať zbrane. Aj kvôli týmto faktom je Obamov úspech o to úžasnejší. Podobne ako keď má najľudnatejšia moslimská krajina ženu za prezidentku. Nikdy som nepočul, že by sa u nás rómske gangy navzájom zabíjali alebo vykrádali banky. Pochybujem, že majú schopnosti na to, aby vôbec ukradli auto a potom ho bez ujmy predali.
Nie, nebývam s „cigánmi". Kto býva s „cigánmi" je chudák. Nie kvôli nim, ale kvôli sebe. Aj vy zdravíte svojich susedov: „Ahoj cigáň"? a oni Vám odzdravia „Ahoj Maďar" alebo „Ahoj ľavák"? Už som sa zľakol, že som nejaký iný, ale ja väčšinou hovorím, „Ako sa máte teta Jožka?" Každý je zodpovedný za svoju komunitu a jej zveľadenie. Nie je to povinnosť majority alebo minority. Je to naša povinnosť a zároveň povinnosť každého jedného z nás. Keď sa niekto sťažuje, nech sa odsťahuje napríklad k Zürišskému jazeru. Že na to nemáte? Tak to ste na tom horšie ako tí Rómovia. U nás môže ísť Róm teoreticky do basy za ukradnutie jednej kukurice. No a Slotovi a jemu podobným basa nič iné ako pivo neasociuje. Ako píše český ekonóm Sedláček vo svojej novej knihe, už v Biblii sa píše, že by ľudia nemali požať svoje pole až do posledného klasu. Popadané klasy majú nechať pre hostí (tak sa niekedy označovali imigranti!) a pre vdovy. Nechcem relativizovať kradnutie a to, že si súkromné vlastníctvo vážim potvrdzuje aj fakt, že som bol v okrskovej volebnej komisii za SaS. No po nedávnych populistických rečiach Sulíka podobné kroky dvakrát zvážim. V istom zmysle nám pôda pod našimi nohami patrí asi tak ako Mesiac, alebo Jupiter. Poľnohospodári, čo ju obhospodarujú nás vďaka dotáciám EÚ okrádajú stokrát viac ako všetci Rómovia spolu. Keď nechce EÚ znížiť kvóty na produkciu mlieka, alebo zvýšiť výkupné ceny, tak poľnohospodári blokujú diaľnice, vozia hnoj do Bruselu a organizujú podobné „mierové protesty". Pritom skoro polovica rozpočtu EÚ ide do tohto neproduktívneho odvetvia. Každý, kto chce nesúhlasiť, nech sa pozrie na krajiny ako Nový Zéland, ktorý pojem poľnohospodárskych dotácii nepozná už viac ako dvadsať rokov. Poviem Vám tajomstvo. Keď dávate decku 50 eur vždy, keď vyroní slzičku, nič dobré z neho nevyrastie. Neviem kde by sa tento príklad dal ešte použiť.
Prečo „nemáme radi cigáňov"? Lebo žijú v sústavnom srabe? Nie. Preto, že nám pripomínajú, v akom srabe žijeme my. Ten ich srab je absolútny. Náš je relatívny a v tom spočíva jeho monštruóznosť. Nedá sa prekonať. Adam Smith tomu hovoril „to appear in public without shame". Proste ak majú susedia okolo vás Lexusy, vy s vašou Felíciou veľmi nezapadnete. Treba pracovať viac, alebo sa ešte viac zaúverovať a kúpiť aspoň ojazdené Audi. Rómovia toto veľmi neriešia. Majú naozaj v paži. Presne ako medveď vo vtipe s orlami, ktoré zlietali z brala a robili vývrtku tesne nad zemou. Naša generácia, ak je odkázaná iba sama na seba, je na tom v podstate o dosť horšie ako mnohí Rómovia. Vidina lopoty, ktorej ovocie zhltne hypotéka, banka, hladné krky a ich iPhony je úžasná.
V podstate celá kontrarevolúcia šesťdesiatych rokov s tonami platní, recenzií, filmových kotúčov, kokaínu a antikoncepcie je iba poznámkou pod čiarou jedného dňa jedného Róma. Lenže on svoj život veľmi nereflektuje. Žije film „Strach a hnus v Las Vegas". Len s oveľa menším vreckovým ako Johnny Depp alebo náš Počiatek. Polovicu toho vreckového vráti aj tak štátu na spotrebných daniach. V mnohých dolinách nie je "práca ani pre bielych", takže je ťažko automaticky súdiť Rómov. Celá naša súčasná kultúra je o užívaní si v momente a výstrednosti bez ohľadu na kontinuitu všeobecného. Takto nejako by to asi popísal Kierkegaard.
Jedným z dôvodov prečo je naša krajina v takom srabe je, že sme si vyviezli 60 tisíc našich občanov vlakmi smrti a rozkradli ich majetok. Zničili sme obrovské množstvo ľudského kapitálu. Rómovia majú ako etnikum asi nižší ľudský, sociálny a finančný kapitál ako židia. Sú však menejcennejší? Alebo inak. Považujete svojho brata za menejcennejšieho? Asi nie. A práve tu je ten problém. Zabudnite na liberálne klišé o potrebe tolerancie a viktimizácii menšín. Blbosť. Svojho brata nepotrebujem tolerovať, alebo ho pokladať za obeť systému, ktorá potrebuje moje sympatie a eurá. Brat je brat. Vždy bol a vždy bude. Nikto a nič to nemôže zmeniť. Edward Moser vo svojej The Politically Correct Guide to Bible vtipne prepisuje biblické prikázania na „desať odporúčaní" hodiacich sa pre našu liberálnu dobu. Napríklad: „Nezabudni na šabat, vtedy urobíš svoje nákupy!" Ďalší príklad - Nezosmilníš, ak to nie je citovo úprimné a neslúži to cieľu tvojej hlbokej sebarealizácie!" Palko by mohol pokračovať - „Miluj blížneho svojho, pokiaľ to nie je špinavý cigáň." Celkom vtipné je, že Palko by podľa toho svojho „vidím a viem" objavil, že aj moja žena, ktorá má írsky a libanonský pôvod je vlastne cigánka. Niekde som počul, že tri štvrtiny Slovenska sú katolíci a na cirkvi ide z našich daní nejaká tá miliarda (Sk). Absolútne odmietam protináboženský postoj a až komunistické názory, aké som nedávno čítal u jedného blogera, ktorý chcel, aby všetky kostoly boli pretvorené na charitatívne účely a podobné hlúposti. Ale ak niekto poberá plat z mojich daní, tak namiesto pchania sa do politiky a bojovania proti veterným mlynom a strašiakom na poli, nech tie ovečky poriadne učí to, čo má. Milovať blížneho bolí. Milovať seba samého, takého, aký som, bolí tiež. A preto je to tak krásne. Však tí cigáni nebývajú v oblakoch, ale sú to naši susedia - Jožo, Palo, Mária...môžu si za všetko samy, ale možno by nebolo na škodu zamyslieť sa, keď bude vaša ratolesť žobrať po pol roku znova o nový, teraz 3G iPhone, či Jožova ratolesť akurát nehladuje. A ak vám zmizne pár zemiakov alebo sliviek, nemusíte hneď voliť Kotlebu a hladať Osvienčim na mape.
Žižek popisuje, ako Osvienčim priniesol tzv. moslima - nulový bod človeka. Takto rasisticky označovali nemeckí bachari v koncentrákoch ľudské zombie, väzňov, ktorých opustila už aj elementárna zvieracia sebeckosť a pudovosť a ktorí sedeli mlčky niekde v kúte. Týmto sa ľudstvo dostalo na úplnú nulu. Aby väzni neskĺzli do tohto stavu, tak sa upierali k nejakému zástupnému subjektu dôstojnosti, ktorú oni vo svojej zvieracej sebeckosti už stratili. Bol to napríklad väzeň, ktorý nepodľahol úplne pudovosti a egoizmu a vedel sa aj v takto ťažkej situácii podeliť s ostatnými. Toto bol najväčší extrém. Ale nie sme aj my v istom zmysle často na bode nula? Mlčiaca a prizerajúca sa väčšina, ktorá nestráca svoju dôstojnosť len vďaka svojim Hlinom, Dostálom a iným? Určite nie Kotlebom. Sám som mal tú česť utekať pred holohlavými tupcami s palicami v rukách len kvôli tomu, že som sa ešte na strednej vracal z obeda s típkom, čo vyzeral ako pankáč. Keď ma chytili tak, som sa bez hanby pomočil. Celkom vtipné by bolo si predstaviť, čo by sa asi dialo, keby namiesto holohlavých tupcov, by ľudí napríklad v autobuse začal okopávať nejaký típek v turbane a nadával im do neveriacich bielych svíň. (Turban nosia sikhovia a nie moslimovia, ale väčšina ľudí u nás o tomto náboženstve nikdy nepočula). Asi by sme zažili zásah jednotky o ktorej nevieme, že existuje, v rýchlosti ktorú sme u polície nikdy nezažili a za použitia nejakých sci-fi zbraní. Áno, tí holohlaví tupci sú teroristi. Terorizujú okolie, zabíjajú nevinné deti a roznášajú strach a nenávisť. Nejde iba o nejaký humanizmus, ide o pojem soft security v spojení s teóriou hier. Radikalizácia plodí ešte väčšiu radikalizáciu a na jej potretie treba viac prostriedkov a vzniká viac nevynných obetí.
Ešte som nikdy nepočul o „sfetovaných cigáňoch" ako so škorpiónmi strieľajú niekde v baroch alebo po autách. Hovorím o klišé z amerických hiphopových skladieb alebo o mafiánskych praktikách Slovenska deväťdesiatych rokov. Teda Rómovia asi nebudú ten najväčší problém kriminalistov. Ide asi aj o narkomafiu a problém zneužívania drog a pokryteckej politiky, ale o tom niekedy nabudúce.
Správať sa eticky niečo stojí. Čím viac námahy nejaký čin prináša, tým viac etického sa v našom konaní vydestiluje. No námaha veľakrát nepredstavuje iba fyzický pohyb. Často ide o pohyb mentálny. Napríklad zmena paradigmy z „Rómskeho problému a otázky" na „Rómsku príležitosť a odpoveď". Nie, nehrám sa tu na nejakú orweliansku devalváciu pojmov ako napríklad „friendly fire" (znamená „uups práve som omylom zabil spojenca") alebo penzión pre seniorov (starobinec)...Ide naozaj o zmenu paradigmy. Treba zabudnúť na štát a zamerať sa na vlastnú geurillovú podnikateľskú revolúciu paradigmy. Mikropôžičky v treťom svete sú aj napriek kríze, jednou z najvýnosnejších investícii. To bol len príklad. Nemyslím tým neokolonializmus, ale zmenu myslenia. Z indického problému je zrazu príležitosť.
S bratom nejednáš v rukavičkách. Občas sa pohádate a možno aj pobijete. Ale vždy to bude tvoj brat a nikdy nie žiadna nula alebo číslo v štatistike tvojej úbohosti.