Prízrak Vianoc

Neviem, či mávate podobný zážitok, ale vždy keď idem k rodičom na Štedrú večeru, tak pociťujem divnú úzkosť z prázdnych tmavých ulíc, kde je zrazu jasnejšie vidno bezdomovcov a narkomanov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Reklama na Ježiša a odkaz vandala
Reklama na Ježiša a odkaz vandala (zdroj: Foto: Radovan Choleva)

Včera večer som takto stál na zastávke, ale tento krát som bol pokojnejší, lebo som už raz tento mesiac prišiel na letisku v Nairobi o batožinu s väčšinou môjho oblečenia. Na zastávku zrazu prišiel a nervózne prekračoval mladý človek, ktorý mal nejaký absťák. Odišiel som za zastávku a zapálil si. Muž ku mne pristúpil a vypýtal si cigaretu. Tvár obalenú kapucňou mal asi o dvadsať rokov staršiu než jeho reálny vek. Spýtal sa ma odkiaľ mám Dunhillky a povedal mi, ž kedysi u nás predávali Gitanes, ktoré fajčil aj Alain Delon. Potom poďakoval a poprial mi pekné sviatky a odišiel na zastávku oproti, kde znovu pobehoval z miesta na miesto. Uvedomil som si, že celý ten môj hlúpy zlozvyk fajčenia mal zmysle asi len kvôli tomuto stretnutiu a že toto stretnutie je esencia Vianoc. Že títo živí-mŕtvi sú podobou vzkriesenia Ježiša a jediní skutočne oslavujú Vianoce. Lebo sú stelesnením monštruóznosti pojmu Kristus a pojmu Sused-Blížny. Sú mimo sociálneho tkaniva a sú nad snahou o rodinnú pohodu a určitý harmonický naratív. Je v nich zosobnená určitá temná dialektická trauma Ježiša a poznanie, že na konci nie je rozuzlenie a záruka. Aj Boh na kríži sa môže opustiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Michal Havran vo svojom nedávnom článku napáda letargický a pohodlný duch oddychu Vianoc, kedy sa ľudia nezamýšľajú nad svetom a nechávajú sa ožarovať telkou počas napchávania sa. No podľa mňa tu Michal Havran nie je dosť radikálny. Opakom práce nie je aktívny oddych v kruhu priateľov, alebo šport. Opakom práce je pasívne ničnerobenie. Opustenie reality a objatie Reálna plného podmorských príšer vlastnej duše. Tento zážitok je traumatickejší, než zradná snaha o rodinnú pohodu a diskusie o riešeniach svetového mieru. Ale je potrebný, lebo dnes potrebujeme viac než inokedy klásť si otázky na otázky a uniknúť z nášho bežného rámca slobody a konvenčných riešení problémov.

SkryťVypnúť reklamu

Nejde teraz o vojnu v Sýrii, o konzum a o to, že ľudia dnes neveria. Ide práve o to, že veria až príliš. Veria zástupne – veria, že niekto verí. A táto viera je brutálne efektívna. Ak by reálne niekto veril v Santa Clausa, či Ježiška, tak by asi neexistoval multimiliardový biznis s vianočnými darčekmi a celé mestá v Číne, ktoré sú na ňom postavené. Každý by čakal, že dotyčný darčeky donesie. Lenže táto zástupná viera s cynickým odstupom, je ešte efektívnejšia. Lebo veria svojou činnosťou – nakupovaním darčekov a varením. V prípade vojny v Sýrii zasa veria svojou nečinnosťou – dôverou v nejakého veľkého Druhého, ktorý ich ochráni pred niečím podobným u nás doma. V tomto zmysle, žiaden Druhý neexistuje sme len My, ľudia, komunita. No potrebujeme niečo viac než humanizmus, na prekonanie tej traumy, ktorá vzniká „blízkym stretnutím tretieho druhu“ s monštrom, ktoré je v nás a v našom Blížnom. 

SkryťVypnúť reklamu


Poznámka:
Parafrázujem tu v mnohom Žižeka a jeho snahu o rehabilitáciu dialektického materializmu, ktorý kladie do protikladu k súčasnému Novému ateizmu Dawkinsa a tiež k Novému materializmu od Jane Benett, ktorá stavia na Deleuzovi, ale vnáša tak do hmoty istého pohanského ducha. Žižekova hlavná téza je, že ak chceme prejsť k ozajstnému materializmu, tak musíme ísť nevyhnutne cez kresťanstvo. Tu Žižek stavia na teológii Death of God (Boh na kríži zomrel nadobro a zostal len Duch svätý – duch bratsko-sesterskej lásky revolučného spoločenstva sv. Pavla) a Chestertonovom čítaní príbehu o Jóbovi, kde paradoxne Boh nie je arogantný, ale priznáva, že jeho stvorenie je celé chaotické a potrebuje človeka. Iba aktivita človeka môže dialekticky naplniť predurčenie. Žižek tu dodáva ešte lacanovskú nadstavbu Hegela, kde boh je drive – prázdne miesto, okolo ktorého sa točí túžba. Boh je tu teda istý „miznúci prostredník“ (vanishing mediator) a neexistuje záruka lásky – ide vždy o riskantný radikálny čin, nad ktorým boh nedohliada, ako nejaký tretí element „veľký Druhý“. Boh je len ten samotný akt alebo vzťah lásky v ktorom sa stráca. 

Jakub Šimek

Jakub Šimek

Bloger 
  • Počet článkov:  157
  •  | 
  • Páči sa:  15x

Študoval som medzinárodné vzťahy na FMV EUBA a pracoval som 12 rokov ako projektový manažér zahraničných projektov rozvojovej spolupráce. V súčastnosti pracujem ako konzultant v oblastiach ako rozvojová spolupráca, sociálne inovácie a dopad, zodpovedné podnikanie, efektívny altruizmus a freelancujem ako finančný/projektový manažér, copywriter či prekladateľ. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu