Dobrý deň, pán doktor! Tak teda hospitalizácia!?

Tak som tu zas. Tvoj virtuálny kritický pacient.Ako som ti minule sľúbil, dnes ti chcem povedať čo by zlešilo tvoju prácu v očiach pacienta pri hospitalizácii. Budem sa opakovať, ale neprišiel som tvoju prácu znevažovať. Odpusť mi trochu irónie, som už taký. Viem, že chceš pre pacienta naozaj len to najlepšie. Len sa mi trocha zdá, že to chceš príliš svojsky.A tiež sa mi zdá, že máš zo zmien trochu strach. Ale som presvedčený že sú to obavy zbytočné a nakoniec aj tak zistíš, že pacient ich potreboval.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)

Priznám sa, že si ma trochu sklamal. Tak nakoniec ja pacient, prispievateľ zdravotnej poisťovne ťa neživím, ale teba živí poisťovňa. Mám pocit, že tvoji kolegovia súkromní lekári a obzvlášť tí čo majú ambulancie mimo pevnú sieť, si to nemyslia. Ty si isto špitáľový doktor. Tam ešte trochu pozúri socializmus. Ale to vlastne teraz nie je dôležité. Pôjdem k veci. Väčšinu zásad som ti už povedal pri mojej prvej návšteve. (DOBRÝ DEŇ PÁN DOKTOR.) Ale hospitalizácia a pobyt v nemocnici majú svoje špecifiká. Budem rád ak si niečo z toho čo ti teraz poviem, osvojíš.Odmenou ti bude spokojný pacient.1.Pacient prichádzajúci do nemocnice je veľmi vnímavý a preto možno aj trochu viac kritický. Možno sa bojí o svoj život, prehodnocuje ho, alebo sa mu rúcajú jeho sny. Preto budeš obzvlášť vľúdny. V prípade nejakých extrémnych reakcií nebudeš na pacienta zvyšovať hlas. Ak sa nevieš dohodnúť, zlyhal si ty. Pacient však býva skôr skleslý, preto ho povzbuď láskavým slovom. Všímaj si aj v akom stave priniesol zdravotný záznam. Mnoho to hovorí o tvojom kolegovi.Ak je ako šalátové vydanie, naozaj sa sústreď na správnu diagnózu.2.Pacientove reakcie sa naučíš prekladať do zrozumiteľného jazyka. Ak ti ponúkne úplatok znamená to: "Pomôžte mi prosím, postarajte sa o mňa, poskytnite mi pomoc a aj zistite akou formou mi ju máte poskytnúť".Ty mu odpovieš, že nie si obchodník ale lekár a preto úplatok odmietneš. Ak si úplatok vezmeš, môže sa stať, že ho sklameš a bude ti ešte menej dôverovať. Vieš čo to potom znamená.3.Opýtaš sa pacienta či už niekedy hospitalizovaný bol a ak áno, kde.Ak ešte v nemocnici nebol, zoznámiš ho s domácim poriadkom. Domáci poriadok bude rešpektovať práva a slobody občanov, či pacientov. Zároveň budeš pacienta pozornejšie sledovať. Pacient sa ocitol v situácii v ktorej nikdy nebol, preto môže reagovať zmätočne a preto jeho rozhodnutia nemusia byť dostatočne kvalifikované, transparentné a slobodné.4.Existuje predpoklad, že pacient bude musieť podstúpiť možno aj bolestivé, či veľmi intímne vyšetrenia. Nikdy ho nepostavíš pred hotovú vec. Opakujem ti to:NIKDY HO NEPOSTAVÍŠ PRED HOTOVÚ VEC! Každý terapeutický výkon, vyšetrenie,liečenie s ním preberieš a to tak, že ti bude aj rozumieť. Zapamätaj si tiež,že nič nie je dovolené pacientovi robiť! Len to čo ti on dovolí, a svoj súhlas vysloví tak, aby sa nepredpokladal nátlak či časová tieseň. Nechytaj ma za slovo. Ak ti dovezú akútny prípad a pacient nie je v stave sa slobodne rozhodnúť, rozhodneš s plnou mierou zodpovednosti ty sám.5.Nikdy nepožiadaš pacienta o súhlas pod nátlakom, či vydieraním. Tiež o tento súhlas nepožiadaš pred väčším počtom ľudí, v pacientových bolestiach, či počas prebiehajúceho lekárskeho zákroku. Tiež nepožiadaš o súhlas pacienta vtedy, ak môže byť pod vplyvom liekov a pod. Nehovor že to tak nerobíš. Nám sa to tak stalo. Ak to nejako takto urobíš, takýto súhlas je právne neplatný! Ak by bol aj kladný, je stále len negatívny. Ak ti pacient povie:"pán doktor nechám to na vás",aj tak ho so všetkým oboznámiš,a aj tkéto rozhodnutie je jeho rozhodnutie.6.Počas vyšetrenia, či lekárskeho zákroku obmedzíš počet obsluhujúceho personálu na istý konštantný stav. Pacienta s týmto personálom v rýchlosti zoznámiš.Napr. " toto je pani inštrumentárka... toto je sanitárka... atď.Len stručne a v rýchlosti. Pacient nesmie získať pocit, že sa niekto ide len tak bezdôvodne pozerať. Stráca tým pocit dôstojnosti. Počas vyšetrenia či lekárskeho zákroku nebude pacienta nikto vyrušovať. Bez jeho súhlasu nemá nikto nepotrebný právo do vyšetrovne či operačnej sály vstupovať. Napr. personál ktorý nemá službu, či upratovačka do pôrodnice aby mohla klebetiť o tom ako rodila dcéra jej susedky ktorá čakala nemanželské dieťa a tak. Opäť ma nechytaj za slovo. Ak potrebuješ pomoc skúsenejšieho kolegu, či rodičke musíš urobiť cisársky rez,je to v poriadku. Ale na takéto záležitosti by si mal vedieť pacienta pripraviť.7.Ak v nemocnici vykonávajú prax študenti medicíny,začínajúce zdravotné sestry, alebo prebieha doškoľovanie lekárov, spýtaš sa pacienta či môžu byť prítomný. Svoj súhlas ti dá pacient v písomnej forme, kde bude zapísané koľko osôb sa vyšetrenia či zákroku zúčastní. V žiadnom prípade si takýto súhlas nebudeš žiadať vo vyšetrovni! Tiež si ho budeš žiadať tak, aby mal pacient dostatok času na rozmyslenie a nebol pod nátlakom!!K výučbe študentov medicíny sa na mojej stránke ešte budem podrobne venovať, použijem k tomu konkrétne oddelenie a aj konkrétne prípady, preto teraz naozaj len takto stručne. Musím konštatovať, že problematiku výučby študentov medicíny vôbec neovládaš. Mám v ruke hodnoverný dôkazový materiál, ktorý dokazuje že si dokonca bezohľadne poškodil zdravie pacienta. O tom, ale inokedy.8.Nevytrhneš pacienta z jeho sociálneho prostredia. Preto mu nebudeš obmedzovať návštevy pokiaľ nimi nevyrušuje spolupacientov, alebo sa jeho návštevníci správajú neprístojne, alebo sú pod vplyvom alkoholu. Neodtrhneš matku od dieťaťa. Snaž sa na svojom oddelení veci organizovať tak, aby mohla byť matka ubytovaná so svojim dieťaťom aj vtedy,ak už jej to zákon neumožňuje, a to tak, že jej poskytneš stravu a ubytovanie za úhradu.9.Ak by mal pacient podstúpiť vážnu operáciu, či iný zásah, najskôr presvedč seba, že je to pre neho najlepšie riešenie a potom až pacienta. Pri veľmi vážnych operáciách treba nechať pacientovi natoľko dlhý čas na rozhodnutie, aby mohol svoje rozhodnutie pokladať za svoje. Nechaj ho, ak to je možné poradiť sa so svojimi blízkymi.Hovor mu pravdu, ale čo najšetrnejšie.Ak mu niečo zatajíš,jeho rozhodnutie môže byť nekvalifikované!10.Na izbách pacientov,kde bude ležať viac ako jeden pacient, budú medzi posteľami oddeľujúce plachty! Nemáš ich? Tak to ani nehovor! Ako chceš potom pacientovi pri vizite zabezpečiť súkromie,intimitu,ľudskú dôstojnosť, lekárske tajomstvo atď? Tebe to naozaj nevadí? Tak to si u mňa veľmi klesol. Aha nie sú peniaze.To ale hovoríš už 15 rokov!?11.Ak sa ti chce pacient pred odchodom z nemocnice odvďačiť, myslím že odmenu môžeš prijať, ak si si vedomý že si pracoval naozaj poctivo. Tiež ti poradím,ako by si získal peniaze na tie nešťastné plachty, ktoré ti tak vyčítam. Skús sa raz svojej odmeny vzdať a ak sa ti chce ten pacient naozaj odvďačiť pošepni mu, či by jednu tú plachtu nezasponzoroval. Ak to spraví raz za mesiac každý z tvojich kolegov, skôr či neskôr ich mať budeš. Aspoň sa potom nebudeš musieť pred takými otravnými pacientami ako som ja, hanbiť. 12.Rodička má právo počas pôrodu mať pri sebe dospelú osobu. Je to jej ľudské právo! Ty nemáš na to podmienky? Tak čo si robil 15 rokov?Som rád že si trpezlivo dočítal moje dobre mienené rady.Rád s tebou podiskutujem . Tak " do písania " nabudúce.Tvoj virtuálny kritický pacient.

Daniel Jankech

Daniel Jankech

Bloger 
  • Počet článkov:  62
  •  | 
  • Páči sa:  453x

Aktívny občan v permanentnom súboji s negatívami súčasnej spoločnosti. Stále trochu disident. Autor publikácií: Sedem dní v bielom koncentráku.(1994) Volajú to medicína. (2001). Prvý otec pri pôrode v ČSSR (1988) Liberál a feminista v nohaviciach. Tiež trochu skladateľ, textár, hudobník, spevák a basgitarista. Skúste moje najnovšie hity.:-) Zoznam autorových rubrík:  PRÁVA PACIENTAPODNIKANIEZAMYSLENIEŠKANDÁLSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

300 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

36 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu